بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۴۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
حدود یک چهارم کشورهای جهان، نامشان را بر اساس توصیفی از سرزمینشان گرفته اند؛ برای نمونه، نام کشور ایسلند در ابتدا «سرزمین برف» بوده و نام کنونی آن توسط مهاجرینی از اسکاندیناوی به منظور دور نگه داشتن مهاجمان بر آن نهاده شده است.
تدبیر24»احساس وطن‌دوستی هنگام شنیدن نام کشورتان اصلا چیز عجیبی نیست؛ اما به راستی معنای آن اسم چیست؟ آیا ممکن است آن گونه که تا کنون فکر می کردید، غرورآفرین نباشد؟ با این حال معناهایی چون «ریشوها»، «موفرفری ها» یا «پولک ماهی» دوست داشتنی نیستند؟

بر پایه یک مطالعه، تقریبا همه کشورهای روی زمین بر اساس چهار چیز نامگذاری شده اند.

توصیفی از سرزمین

حدود یک چهارم کشورهای جهان، نامشان را بر اساس توصیفی از سرزمینشان گرفته اند؛ برای نمونه، نام کشور ایسلند در ابتدا «سرزمین برف» بوده و نام کنونی آن توسط مهاجرینی از اسکاندیناوی به منظور دور نگه داشتن مهاجمان بر آن نهاده شده است.

گواتمالا اما سرمنشأیی نامشخص دارد. گمان برده می شود که این نام از زبان سرخپوستان آزتک و به معنای «سرزمین درختان بسیار» گرفته شده باشد!

جهت و مسیر

این مورد بیشتر از مورد اول روی موقعیت جغرافیایی کشور تأکید دارد و حدود ۲۵ کشور در دنیا بر این اساس نامگذاری شده اند. مثلا استرالیا به زبان یونایی به معنای «سرزمین ناشناخته ی جنوبی» است. ایرلند یعنی سرزمینی در غرب البته در زبان گالیک.

اکوادور نیز به زبان اسپانیولی یعنی استوا و علت این نامگذاری عبور خط استوا از نواحی شمالی این کشور است.

فاکتورهای خاص برای نامگذاری کشورها

نام یک قبیله

یک سوم کشورهای حال حاضر دنیا نامشان را از یک دسته از افراد می گیرند. این دسته تنها شامل نام خاص قبایل نمی شود، بلکه کشورهایی که نامشان به افتخار افراد بومی شان نیز هست را در بر می گیرد؛ مثلا آلبانی از قبیله ی آلبانویی، بنگلادش از قبیله ی بنگالی و فرانسه نامش را از دسته قبایلی آلمانی به نام فرانک می گیرد که به معنای شجاع است.

مقدونیه از کلمه ای در یونان باستان به معنای بلند قد گرفته شده و به قد بلند ساکنانش اشاره دارد.

یک شخص مهم

ایالات متحده ی آمریکا به افتخار جهانگرد ایتالیایی آمریگو وسپوسی نامگذاری شده که باور بر این است اولین شخصی بوده که مکانی که باقی جهانگردان آسیا می دانسته اند دنیای جدید خوانده است.

فیلیپین از اسم پادشاه قرن ۱۶ اسپانیا فیلیپ دوم گرفته شده است.

سرگردان‌ها

چندین کشور خارج از این چهار دسته قرار دارند که یا منشأیی ویژه دارند و یا به راستی ناشناخته اند.
نام قمری جزایر کومور را در نظر بگیرید که از روی کلمه ی عربی قمر به نام ماه گرفته شده است.

نام مکزیک هم معنای اسپانیایی کلمه ای از زبان آزتک و به معنای در دل ماه است.

گل سرسبد دسته ی سرگردان ها کشور بوتان است؛ نام آن از عبارتی آمده که معنای آن سرزمین اژدهای توفانی است.

حال اگر اطلاعی از نحوه ی نامگذاری ایران یا نام قبلی آن پرشیا دارید با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

فاکتورهای خاص برای نامگذاری کشورها

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها