بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۴۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
حضور برخی از جوانان با شکل و شمایلی عجیب در هیئت‌های عزاداری از بدعت‌های انحرافی است که این روز‌ها در برخی مجالس به چشم می‌خورد.
تدبیر24»ابراز ارادت افراد و پیروان ادیان مختلف به امام حسین علیه‌السلام و فلسفه قیام حماسه ساز و ماندگار ایشان علیه ظلم، از جمله موضوعاتی است که اگر چه تازه نیست، اما هر بار به زبانی نو و با محوری متفاوت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این روز‌ها با فرا رسیدن محرم و به پا شدن هیئت‌ها و مراسم عزاداری حال و هوای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌هایی که توسط کاربران فضای مجازی منتشر می‌شود، نیز تغییر کرده است و هر کس به نحوی در ابراز ارادت خود به امام حسین علیه السلام تلاش می‌کند. اما گاهی عده‌ای به غلط راه و روشی اشتباه را برای این ابراز ارادت انتخاب می‌کنند.
پوشیدن پیراهن مشکی و حضور در دسته‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان رسمی است دیرینه که نسل به نسل به افراد منتقل شده و شروع آن از همان طفولیت است که مادران با هزار امید و آرزو پیراهن عزای مجلس امام حسین علیه السلام را به تن کودکان خود کرده و در مجالس حاضر می‌کنند.


خلاصه که با فرا رسیدن محرم و به پا شدن تکیه‌های عزاداری هر یک از اشخاص خود را برای حضور در مجلس عزاداری امام حسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان آماده کرده و راهی مراسم می‌شوند.

حضور چشمگیر جوانان در هیئت‌های عزاداری و پذیرایی از میهمانان عزادار موضوعی است که بیش از هر چیز به چشم می‌خورد. در بین جوانان، اما گاهی عده‌ای با شکل و شمایلی متفاوت و مدگرایانه دیده می‌شوند که البته حواشی خاص خود را نیز به دنبال دارد.

تصاویری که این روز‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، از راه افتادن موجی از مد‌های جدیدی حکایت دارد که با دست آویز قرار دادن دین و مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام به سراغ جوانان رفته است و مسئله تهاجم فرهنگی را در شکل و شمایلی دیگر به تصویر کشانده است.

جوانانی با مدل مو‌های عجیب و غریبی که به طور کامل با فرهنگ ایرانی_اسلامی در تضاد است و ریشه‌ای غربی دارد و تفکر غرب گرایانه آن که سعی دارد با یک روکش مذهبی و سوء استفاده از ارزش‌های اسلامی جوانان را بیش از پیش به فرهنگ پوچ و بی‌سرانجام بیگانگان سوق دهد. اغلب جوانان نیز کورکورانه و تنها از سر تقلید و چشم و هم چشمی و برای آنکه بهتر دیده شوند، آن را اجرا کرده و در جا‌هایی که بهتر بتوانند در معرض دید عموم قرار بگیرند با چنین ظاهری حاضر می‌شوند.

 

بازار طراحی ناخن‌های مصنوعی ویژه بانوان نیز داغ است و تماس با چندین ناخن کار خانمی که تبلیغات کار آن‌ها و نمونه کارهایشان در شبکه‌های اجتماعی صفحات مجازی‌شان منتشر شده و دست به دست می‌شود، از شلوغ بودن کار این افراد حکایت دارد.
طرح ناخن‌هایی که در برخی از صفحات مجازی به چشم می‌خورد نیز به این شرح است که با تلفیق رنگ سیاه و قرمز و نوشته‌هایی از نام امام حسین علیه السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام طرح‌های متفاوتی را برای مشتریان کاشت ناخن نقش می‌زنند.

چندین ناخن کار که در همان ثانیه‌های نخستِ تماس گفتند که برای پذیرش مراجع جدید برای کاشت ناخن فرصت ندارند و باید درخواست وقت خود را به پس از دهه اول محرم موکول کنم. برخی از آن‌ها هم که با خواهش و تمنا و اینکه از طرف فلانی معرفی شده‌ام و از این قبیل حرف‌ها، گفتند که کار طراحی ناخن را با هر طرحی که مشتری بخواهد انجام می‌دهند و قیمت‌ها هم البته از ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر بود و برخی از آن‌ها هم تاکید کردند که اگر طرح پیشنهادی مشتری سخت و خاص باشد هزینه آن هم با طرح‌های معمولی که برای بقیه مشتری‌ها کار می‌کنند، متفاوت خواهد بود.

کاشت ناخن که به خودی خود و جز در موارد خاص به لحاظ شرعی مشکل دارد، اما اینکه آیا برای تبلیغ چنین نوع آرایشی در صفحات مجازی و همچنین دنیای واقعی جریمه‌ای در انتظار مروجان آن است نکته مهمی است که البته ناخن کار‌های فوق از آن بی خبر بودند و گفتند: هیچ ممنوعیتی در طراحی انواع مدل‌ها برای آن‌ها تعیین نشده است.

 

ضرورت الگوسازی صحیح برای نوجوانان و جوانان!
برای مد شدن پوشش و مدلی خاص دیگر به تلاش برای معرفی و جا افتادن آن در دنیای واقعی نیازی نیست و فقط کافی است تصویری از مد جدید در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود.

به گفته امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و رفتار شناس اجتماعی، اغلب افرادی که نسبت به دیگران با وجود آرایش عجیب و متفاوت در جامعه ظاهر می‌شوند، کسانی هستند که از خلأ روانی و عاطفی رنج می‌برند و دوست دارند هر طور که شده خود را بیشتر و بهتر به دیگران نشان بدهند و توجه سایرین را به خود کنند.

وی تصریح کرد: شرایط امروز جامعه تغییر کرده است و جوانان و نوجوانانی که در در دسته‌های عزاداری حاضر می‌شوند، دیگر نمی‌پذیرند که مثل هم سن و سال‌های خودشان در دوره‌های گذشته لباس بپوشند و به سادگی آن‌ها در هیئت‌ها ظاهر شوند و اینگونه است که گاهی با ظاهری عجیب و متفاوت در جمع‌هایی این چنینی حاضر می‌شوند و بیشترین تاثیر را از افراد و محیطی که در آن زندگی می‌کنند می‌گیرند و البته نباید فراموش کرد که نحوه تربیت والدین نیز یکی از عوامل مهم انتخاب نوع پوشش نوجوانان و جوانان است.

این رفتار شناس اظهار کرد: هر یک از رفتار‌هایی که نوجوانان و جوانان از خود بروز می‌دهند، ریشه و زمینه‌ای روانی و روانشناختی دارد و با توجه به اینکه دو گروه فوق در دوره هویت یابی به سر می‌برند، کمک کرد تا از الگو‌هایی صحیح و قابل اعتماد الگوبرداری کنند و بهترین مساعدت استفاده از آموزش‌های غیر مستقیم برای نوجوانان و جوانان است که از الگو‌های اصیل ایرانی_اسلامی الگو بگیرند و نحوه رفتار آن‌ها منجر به ایجاد انحراف در دین نشود.

قرائی مقدم تأکید کرد: برای مد شدن پوشش و مدلی خاص، دیگر به تلاش برای معرفی و جا افتادن آن در دنیای واقعی نیازی نیست و فقط کافی است تصویری از مد جدید در مناسبت‌های مختلفی، چون ماه محرم در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود و استقبال و به نمایش گذاشته شدن مد‌های جدید توسط مسئولان و فرزندان آن‌ها و همچنین هنرمندان و سلبریتی‌ها نیز از عوامل اصلی باب شدن مواردی، چون مدل مو‌ها و آرایش‌های عجیب و غریب است.

وی اضافه کرد: با رخ دادن چنین اتفاقاتی، فرهنگ اصیل و ناب ایرانی_اسلامی به تدریج به حاشیه رانده شده و فرهنگ غلط غربی سعی در جایگزینی آن پیدا می‌کند و متاسفانه اهداف اولیه طراحان «تهاجم فرهنگی» نیز تا کنون تا حدودی محقق شده است و جوانان کشور در برخی موارد به فرهنگ اصیل ایرانی خود پشت کرده و از جزئی‌ترین تا بزرگ‌ترین تصمیمات خود را با فرهنگی عاریه‌ای تطبیق می‌دهند.

رفتار‌های هنجارشکنانه و مغایر با شئونات اسلامی علاوه بر ایجاد انحراف در دین و بد جلوه دادن مذهب تشیع، به انتقال غلط فرهنگ عاشورایی به نسل‌های آینده منجر شده و با این وجود ضرورت معرفی الگو‌های اصیل اسلامی که اهل بیت علیه السلام در صدر آن هستند به شدت احساس می‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها