بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
صبح دیروز نشست تخصصی «ارزیابی و آسیب‌شناسی دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه ارتقا کیفیت ساخت‌وساز شهر تهران» با حضور زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران، پروانه مافی نماینده مجلس شورای اسلامی و پیروز حناچی معاون شهرسازی شهرداری تهران برگزار شد.
تدبیر24»صبح دیروز نشست تخصصی «ارزیابی و آسیب‌شناسی دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه ارتقا کیفیت ساخت‌وساز شهر تهران» با حضور زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران، پروانه مافی نماینده مجلس شورای اسلامی و پیروز حناچی معاون شهرسازی شهرداری تهران برگزار شد.

حفظ ارتباط چهارگانه بر مبنای فضای مشترک

زهرا نژاد بهرام درباره‌ی این سلسه نشست‌ها گفت: تلاش‌مان بر این بود که پیوندی را میان بخش اجرا، تصمیم گیرنده و تصمیم‌ساز ایجاد کنیم؛ تا بتوانیم با طرح مسائل و مشکلات این حوزه، ظرفیت‌های مشترک دو بخش را بهم نزدیک کنیم.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: با شکل‌گیری این ارتباط چهارگانه میان مهندسان، نظام مهندسی، شورای شهر و مجلس شورای اسلامی، می‌توانیم تفاهم بیشتری را ایجاد کنیم. بر مبنای فضای مشترک، می‌توانیم راهکار مشترکی ارائه دهیم.

نزاد بهرام با بیان اینکه امنیت یکی از جدی‌ترین مقوله‌های زیرساختی برای زیست است، گفت: اگر این نیاز برآورده نشود، برآورده ساختن سایر نیازها ممکن نیست.

وی شکل گیری امنیت را در راستای اعتماد دانست و افزود: مثلث اعتماد، مسئولیت اجتماعی و ایمنی چیزی است مهندسان برای ما تامین می‌کنند و ما از آن بهره برداری می‌کنیم که به طور مداوم باز تولید می‌شود.

نژاد بهرام با طرح این پرسش که آیا ما آموزه‌های لازم را به تمامی مدیران انتقال داده‌ایم، گفت: یکی از کارهای جدی نظام مهندسی این بوده است که ظرفیت گفتگو را ایجاد نکرده است.

وی ادامه داد: شاید ما هم هیچ‌وقت حضور موثری را در انتخابات نظام مهندسی نداشته‌ایم و این رابطه‌ی دو سویه یاعث شده است که نارضایتی وجود داشته باشد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه باید کاستی‌ها را با مشارکت برطرف کرد، افزود: بهبود زمانی حاصل می‌شود که همه‌ی ما در یک فضا با هم باشیم.

نژاد بهرام درباره‌ی عملکرد وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: به رغم تمامی نقدها، اما این وزارت تلاش‌های زیادی را انجام داده است و با نیت و رویکرد کارهای مطلوب پیش رفته است.

صنعت ساختمان چهل درصد سرمایه ملی ماست

پروانه مافی با اعلام اینکه صنعت ساختمان چهل درصد سرمایه ملی ماست، گفت: متمرکز شدن بر نظام مهندسی در راستای ارتقای کیفیت‌، موضوع مهمی است.
وی ادامه داد: صد و بیست و هزار نفر در سازمان نظام مهندسی عضو هستند و‌ شاهد رشد چهل برابری از زمان تاسیس این نظام تا به حال بوده‌ایم.

مافی با اعلام اینکه صد و هشتاد رشته به ساخت و ساز مربوط است، گفت: صد و هشتاد رشته از مشاغل مختلف دارای رکود است. با این‌حال ما عمده‌ی درآمدمان از طریق صنعت ساختمان سازی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما صف جلوی برخورد مردم هستیم، گفت: اختلافاتی که میان سازمان نظام مهندسی و‌ وزارت راه ایجاد شده، انسداد ایجاد کرده است. برای ساخت و ساز پروانه نمی‌دهند و این قبیل مشکلات وجود دارد.

مافی تصریح کرد: شهرداری طی سال‌های گذشته از عهده‌ی وظیفه‌ی نظارتی‌اش آن طور که باید برنیامده است. علت عدم موفقیت شهرداری‌ها این است که درگیر ساز و کار تعارض منافع هستند. در این سال‌ها شهرداری منابعش را از طریق ساخت و ساز تأمین کرده است. البته این منابع دیگر به پایان رسیده‌اند. در شرایطی هستیم که در شهر تهران سالانه به ازای هر پروانه بیش از یک تخلف به کمیسیون صد ارسال می‌شود.

نحوه تصمیم سازی، علت اشکال در اجرای طرح آمایش سرزمین

پیروز حناچی با بیان اینکه برای نظارت بر فعالیت سازمان نظام مهندسی باید از تشکل‌های تخصصی استفاده شود، گفت: در حال حاضر برای استاندارد سازی این مسائل، دستوری به اداره کل معماری و ساختمان داده شده است.

حناچی ادامه داد: برخی ظرفیت‌های قانون مغفول واقع شده‌اند و از برخی ظرفیت‌ها بیش از حد استفاده شده است. ماده‌ی ۴ قانون نظام مهندسی در مورد حدود صلاحیت کارگردان و تکنسین‌های فنی است که کمتر به آن توجه شده است. در حال حاضر سیستمی وجود ندارد که بفهمیم هر کارگری که مشغول به کار است تا چه میزانی تجربه دارد. طبقه‌بندی روشنی در اینگونه موارد وجود ندارد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه در زمینه استاندارد سازی مصالح اقدامات خوبی انجام شده است ولی کافی نیست، افزود: به اعتقاد من یکی‌ از ظرفیت‌های جدی‌ای که نظام مهندسی را زیر سوال برده است، استفاده‌ی بیش از حد از شرکت‌های حقوقی است که این امر خلاف رفتار حرفه‌ای محسوب می‌شود.

حناچی درباره‌ی طرح آمایش سرزمین گفت: برای اجرای این طرح ایراد جدی‌ای در کشور وجود دارد که در نحوه‌ی حاکمیت و تصمیم‌سازی ما نهفته است.
وی ادامه داد: بیش از صد سد در کشور ساخته شده‌اند، که ما برای شصت درصد آن‌ها آبی نداریم. ما تعداد زیادی بیمارستان در کشور ساختیم که توجیه اقتصادی‌ای ندارند و با منابع دولتی ساخته شده‌اند. نحوه‌ی تصمیم سازی برای پروژه‌ها هیچ ربطی به آمایش سرزمین ندارد و بیشتر در حوزه‌ی سیاسی است.

حناچی در آخر گفت: تا سیاست‌های اجرایی طرح آمایش سرزمین حل نشود، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

ژن‌های معمولی به جای ژن‌های خوب تصمیم گیرنده باشند

گفتنی است در فضای تعاملی این نشست چهار تن از مهندسان حوزه سازه‌های ساختمانی؛ احمد خرم، بهمن مؤمنی مقدم، ابوالفتح سپانلو و نصرت‌الله یوسفی حضور داشتند.

احمد خرم عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران در این نشست گفت: اگر بخش خصوصی امروز جایگاه اصلی خود را ندارد، قصور از خود این بخش است. حضور محافظه کارانه در این قضیه به شدت تاثیر دارد.
خرم ادامه داد: محافظه کارانه برخورد کردن به معنای برخورد پرخاشگرانه نیست، بلکه تعامل منطقی است.

بهمن مؤمنی مقدم با ابراز امیدواری از اینکه برگزاری این جلسات به طور مستمر انجام شود و خروجی مثبتی داشته باشد، گفت: امیدوارم فعالیت شهرداری و شورای شهر در یک راستا قرار بگیرد.

ابوالفتح سپانلو با اعلام تقسیم بندی زمان به دو دوره‌ی پیشا مدرن و مدرن، گفت: بسیاری اوقات رفتاری که از سوی مسئولان می‌یینیم متعلق به زمان پیشا مدرن است و توقعاتشان متعلق به دوره‌ی مدرن است. همیشه تصمیم گیران ما فقط توصیف می‌کنند و هرگز از واقعیات جامعه تحلیلی ارائه نمی‌دهند.

وی ادامه داد: همه‌جا آیین‌نامه‌های ما معطوف به حقوق مادی است. باید هر نوع ژن خوبی فراموش شود و ژن‌های معمولی تصمیم گیرنده باشند. از تصمیم‌گیران خواهش می‌کنیم که تحلیل‌های ما را گوش کنید، اما تصمیم را خودتان بگیرید.

برچسب ها: امنیت ، تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها