بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
شهر کهن و تاریخی اردستان سازه‌ای در دل خود دارد که یکی از شگفت انگیزترین و بی نظیرترین سازه‌های معماری ایران قدیم است. قنات مون که قدمتی 800 ساله دارد تنها قنات دو طبقه جهان محسوب می‌شود. هر طبقه‌ی قنات جریان آبی مستقلی دارد به گونه‌ای که هیچ یک بر دیگر نفوذ نمی کند.

تدبیر24»طبق پژوهش‌های باستان شناسی، احتمالا پایه و اساس قنات مربوط به دوران قبل از اسلام به خصوص زمان اشکانیان و ساسانیان است. دو روایت برای ساخت این قنات دو طبقه وجود دارد:

روایت اول این است که بانی ساخت این قنات کاوه آهنگر است که گفته می‌شود زاده‌ی اردستان بوده است و روایت دوم گفته می‌شود یک مقنی یزدی، طی دو مرحله این قنات را ساخته است.

تنها قنات دو طبقه جهان در اردستان+عکس

مرحله اول مقتنی یزدی پیشنهاد ساخت قنات در این منطقه را می‌دهد و در مرحله دوم به علت حفر قنات نامناسب توسط مردم، خود اقادام به اصلاح قنات جهت آبدهی بهتر می‌کند که منجر به حفر چاه دوم می‌شود.

نکته: هیچ کدام از روایت‌های ذکر شده پایه علمی ندارند و فقط در میان مردم محلی گفته می‌شود.

قنات دو طبقه‌ی مون که در محله‌ای به همین نام قرار دارد، دارای دو کانال موازی بر روی هم است و در چاه‌های عمودی مشترک تشکیل شده است.

این قنات 3.5 تا 4 کیلومتر طول دارد و عمق چاه مادر آن 31 متر است و دارای 30 میله می‌باشد و مقدار آبدهی آن 60 لیتر در ثانیه است. این میزان، آب آشامیدنی حدود 200 نفر از اهالی محله مون در اردستان را تامین می‌کند.

تنها قنات دو طبقه جهان در اردستان+عکس

نکته: چاه قنات رویین به عمق 27 متر و چاه قنات زیرین به عمق 30 متر است که اگر دهانه‌ی کوره‌ی قنات زیرین را یک متر فرض کنیم کل عمق چاه مادر 31 متر می‌باشد.

قنات دو طبقه ی اردستان در اجلاس جهانی یونسکو سال 2016 در استانبول همراه با یازده قنات ایرانی دیگر به عنوان بیستمین اثر ایران ثبت شد.

تنها قنات دو طبقه جهان در اردستان+عکس

یازده قناتی که ثبت جهانی شده‌اند، هرکدام به لحاظ قدمت، نوع معماری، عمق، طول و مشخصاتی از این دست، منحصر به فرد و بی‌نظیر هستند. در این میان، قنات مون در اردستان تنها قنات دو طبقه‌ی جهان است.

تنها قنات دو طبقه جهان در اردستان+عکس

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها