بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
تدوام عمل به تعهدات علی‌رغم مشکلات موجود
این روزها بیشتر خریداران در بازارهای مختلف از گرانی و بی‌ثباتی بهای اجناس گله دارند و التهاب و نوسانات بهای دلار، از قدرت خرید بخش‌های بزرگی از جامعه کاسته است. اما تا کنون رسانه‌ها بیشتر به روایت طرف تقاضا (خریداران) پرداخته‌اند، حال آن التهابات دلاری و بی ثباتی قیمت ، سمت عرضه (تولیدکنندگان) را نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.
تدبیر24»یکی از بازارهایی که این روزها بی‌ثباتی و رشد قیمت‌ها در آن به شدت محسوس بوده بازار لوازم خانگی است. شرکت سام الکتریک که شریک ایرانی شرکت سامسونگ است یکی از اصلی‌ترین فعالان و بازیگران بازار لوازم خانگی ایران به شمار می‌آید. تجربه شرکت‌ سام الکتریک در آوردن یک پارتنر کره‌ای (سامسونگ) به ایران الگویی موفق در مدل قراردادهای جوینت ونچر محسوب می‌شود. تجربه‌ای که می‌تواند و باید الگوی تمام صنایع ایران و از جمله خودروسازان ایرانی باشد.

اما این تجربه موفق نیز این روزها از بی‌ثباتی بهای دلار و نامشخص بودن وضعیت تحریم‌ها و ابهام در امکان مبادلات پولی و تجاری با خارج، دچار مشکل شده است. برخی از این مشکلات به شرح زیر است:

افزایش قیمت مواد اولیه، کمبود قطعات

مواد اولیه و برخی کالاهای واسطه‌ای مورد استفاده در محصولات سام الکتریک نسبت به سال گذشته بین 80 تا 100 درصد افزایش قیمت داشته است. این افزایش قیمت در حالی است که تامین برخی قطعات از کشور مبداء (کره جنوبی) دچار مشکل شده است. افزایش قیمت مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای در کنار افزایش سایر هزینه‌های سربار تولید، بهای تمام شده محصولات را ناگزیر کرده است. در این شرایط دشوار شرکت سام الکتریک کوشیده است از طریق افزایش بهره‌وری از هزینه‌های تولید بکاهد و تا حدی که ممکن است، کمترین افزایش قیمت را داشته باشد. امری که تدوام در آینده بسیار دشوار است و به تدابیر ویژه دولت نیاز دارد.

دلالان، عامل افزایش چند برابری قیمت

در این آشفته بازار برخی مدعی شده‌اند شرکت سام الکتریک (سامسونگ) محصولات خود را به 2.5 الی 3 برابر قیمت عرضه می‌کند. این در حالی است که فاکتورهای فروش محصولات سامسونگ، در اقصی نقاط کشور نشان می‌دهد هرگز چنین امری رخ نداده است. نهادهای نظارتی و امنیتی به صورت مستمر در حال دیده‌بانی بازار و رصد قیمت ها هستند. مستندات گونگون نشان می‌دهد این افازایش قیمت، مانند سایر حوزه‌های صنعتی و کشاورزی، توسط دلالان و احتکارگران صورت می‌گیرد و زیان آن هم نصیب تولید کننده می‌شود و هم نصیب مصرف کننده نهایی. در واقع مصرف کننده نهایی، هزینه‌ای چند برابر قیمت واقعی را می‌پردازد و چیزی هم گیر تولید کننده نمی‌آید. تنها دلالان هستند که در این میان سود‌هایی کلان می‌برند و هم مصرف کننده را ناراضی می‌سازند و هم موجب بدبینی به تولید کننده می‌شوند.

ضرورت تلاش جمعی برای تعادل بخشیدن به بازار

این روزها در بازار محصولات لوازم خانگی شاهد عدم تعادل میان عرضه و تقاضا هستیم. از یک سو در سمت عرضه، شاهد کبود عرضه هستیم و از سوی دیگر میزان تقاضا، رشد فزاینده و کاذب داشته است. کاهش عرضه در این روزها دلایل گوناگونی دارد از یک طرف شاهد احتکار دلالان هستیم و از سوی دیگر گرانی و کمبود مواد اولیه و قطعات باعث کمبود تولید شده است.

در این میان فعالان و بازیگران لوازم خانگی باید نقش خود را در تعادل بخشی به بازار ایفا کنند. شرکت سام الکتریک (تولید کننده محصولات سامسونگ) به عنوان یکی از بازیگران مهم بازار لوازم خانگی که به تولید یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون و جاروبرقی مشغول است، قطعا سهم مهمی در تعادل بخشی به بازار دارد اما قطعا نباید فراموش کرد که عدم تعادل در میزان عرضه و تقاضا مشکلی نیست که صرفا با حضور سام الکتریک حل شود. بلکه دیگر تولید کنندگان لوازم خانگی باید به موقع محصولات‌شان را عرضه کنند و سهم خود برای تعادل بخشی به بازار را ایفا کنند.

در واقع هرتولید کننده‌ای باید سهم و مسئولیت خود را به انجام برساند. سام الکتریک بررای حفط تعادل بازار اکنون روزانه به تقاضای 100 الی 200 خریدار در روز پاسخ می دهد. نگاهی به فاکتورهای صادره از طرف کارخانه گواه این مدعاست. برای رفع شائبه‌های احتمالی در خصوص میزان عرضه و قیمت عرصه محصولات، تا کنون شرکت سام الکتریکف بارها و بارها از نهادهای نظارتی درخواست کرده است تا با ارسال نماینده‌ای به محل کارخانه، فرایند فروش و توزیع محصولات سام سرویس را بررسی کرده و مورد نظارت قرار دهند.

تدابیر سام الکتریک برای جلوگیری از گران فروشی و احتکار

شرکت سام الکتریک (تولید کننده محصولات سامسونگ) برای جلوگیری از واسطه‌گری و احتکار به تمامی عرضه کنندگان محصولاتش دستور داده است که پس از نصب محصولات فروخته شده از جمله یخچال، ماشین لباسشویی و تلویزیون، کارتن‌های خالی را به کارخانه عودت دهند و فروشندگان تنها پس از عودت کارتن‌های خالی می‌‌توانند، جنس جدید تحویل بگیرند.

این اقدام برای توزیع عادلانه و جلوگیری از تخلف و سوءاستفاده فروشندگان و توزیع کنندگان انجام شد و انتظار می‌رود نهادهای نظارتی نیز به این مهم به عنوان یک الگو برای جلوگیری از تخلف در سایر شرکت‌ها توجه داشته باشند.

یکی دیگر از سیاست‌های شرکت سام‌الکتریک برای جلوگیری از احتکار و گران فروشی این بوده که از فروش محصولات به صورت عمده فروشی جلوگیری کرده و محصول را به خریدار نهایی بفروشد.

مشکلات تولید

در حال حاضر با توجه به بالا رفتن نرخ ارز و مشکلاتی که تولید کنندگان برای تامین ارز مورد نیاز با آن مواجه هستند، تامین سرمایه در گردش به خصوص سرمایه در گردش ارزی، به یکی از مشکلات تولید کنندگان تبدیل شده است. این مشکل یعنی تامین سرمایه در گردش هم اکنون در شرکت سام الکتریک نیز در حال تبدیل شدن به یک بحران است که تدوام آن می تواند در ماه‌های آینده تولیدات این شرکت را دچار مشکلات جدی و اساسی کند. همچنین تا قبل از تشدید تحریم‌ها هزینه حمل هر کانتینر حاوی قطعات مورد نیاز از کشور مبداء (کره جنوبی) به ایران حدود 800 دلار بود که اینک با تشدید تحریم‌ها به 2800 دلار رسیده است. این در حالی است 800 دلاری که پیش از تحریم‌ها برای هزینه حمل پرداخت می‌شد با دلار 3 هزار و 700 تومانی بود و 2 هزار و 800 دلار بایت هزینه حمل اکنون باید به قیمت حداقل 8300 تومان از سامانه نیما خریداری شود. یعنی صرفا  هزینه حمل از 800 دلار 2800 دلار افزایش نیافته است بلکه در کنار رشد 2 هزار دلاری، قیمت دلار نیز از 3700 تومان به حداقل 8300 تومان رسیده است که در مجموع هزینه حمل را چندین برابر چند ماه پیش کرده است.

فروشگاه‌های اینترنتی، یکی از عوامل گرانی قیمت‌ها

یکی از دیگر از عوامل افزایش قیمت‌ها فروشگاه‌های اینترنتی متعددی هستند که این روزها به صورت قارچ گونه در حال تولد و تکثیر هستند. این فروشگاه‌های اینترنتی با قیمت‌گذاری به دلخواه خود و انتشار قیمت‌های کاذب و غیرواقعی، در واقع یکی از عوامل گرانی محصولات لوازم خانگی هستند.

این فروشندگان اینترنتی که هیچ گونه نمایندگی از طرف تولید کنندگان را ندارند، با درج قیمت‌هایی بعضا چند برابر قیمت کارخانه در ملتهب کردن بازار نقشی تاثیر گذار دارند.

تدوام عمل به تعهدات علی‌رغم مشکلات موجود

علی‌رغم گران شدن صد در صدی مواد اولیه و قطعات مصرفی، شرکت سام الکتریک مانند سال گذشته و بدون هیچ خللی در حال عمل به تعهداتش به مشتریان است. سام الکتریک در شرایط کنونیو علی‌رغم مشکلات ذکر شده، مانند سال گذشته تولید می‌کند و بدون انبار کردن محصولات با ارائه فاکتور در حال عرضه مستمر به بازار است. اما دیده می شود محصولات سام الکتریک بعضا به دو الی سه برابر قیمت کارخانه در بازار در حال خرید و فروش است که قطعا مسئولیت جلوگیری از این تخلف در بازار بر عهده نهادهای نظارتی که از تخلف سودجویان جلوگیری کند.

سام الکتریک نیز بارها برای آمادگی خود برای همکاری با نهادهای نظارتی برای برخورد با متخلفان تاکید کرده و این آمادگی را به اطلاع نهادهای نظارتی رسانده است.

در حال حاضر سام الکتریک علی‌رغم رشد هزینه های تولید و رشد هزینه‌های سربار محصولات خود را با کمترین میزان افزایش قیمت و با حداقل سود به فروش می‌رساند تا مسئولیت خویش در قبال کشور را به نحو مطلوب به انجام برساند. همچنین در شرایط سخت کنونی با ایجاد 3 هزار شغل مستقیم نقش خود در اشتغالزایی را ایفا کرده است. در حال حاضر سام الکتریک به عنوان لیدر بازار لوازم خانگی کوشیده است نقش و سهم خود از تنظیم بازار و تامین نیازهای کشور را به نحو مطلوب محقق سازد. سام الکتریک همچنین قصد دارد فعالیت‌های خود را توسعه دهد که این مهم به  ثبات اقتصادی و ثبات نرخ ارز نیاز دارد.

21

 

52

11
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها