بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۵۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
فعالیت‌های سیاسی و در واقع اجتماعی باران کوثری عمدتا در زمان انتخابات ریاست جمهوری بروز بیشتری یافته و آن هم حمایت از کاندیدای مد نظر خودش بوده است.
تدبیر24»این روزها باران کوثری فیلم "عرق سرد" را بر پردۀ سینما دارد و بازهم تبلیغ این فیلم در تلویزیون به دلیل بازی باران کوثری با حاشیه‌هایی همراه شده است.


سهیل بیرقی (کارگردان فیلم عرق سرد) اظهار کرده: «صداوسیما به ما اعلام کرده که تیزری را باید در اختیار آنها قرار بدهیم که هیچ صحنه‌ای از بازی باران کوثری در آن استفاده نشده باشد و از آنجا که با توجه به ساختار فیلم امکان ساخت چنین تیزری وجود ندارد، از تبلیغات تلویزیونی محروم هستیم.»

زمستان سال گذشته نیز شرایط عجیب تلویزیون برای پخش تصویر این بازیگر در تیزرهای فیلم «شنل» خبرساز شد. پخش‌کننده «شنل» اعلام کرد پس از ارسال تیزرها به تلویزیون، مدیران صداوسیما به او گفته‌اند که در این تیزرها باید تنها یک پلان از باران کوثری وجود داشته باشد. در تبلیغ فیلم «عصبانی نیستم» نیز همین ماجرا تکرار شد.

سوال مهم این است که چرا و به چه دلیلی این بازیگر ممنوع التصویر است؟ آن هم برای بازیگری که سابقه بازی در یکی از تحسین‌شده‌ترین سریال‌های دینی تلویزیون یعنی "صاحبدلان" را در کارنامه دارد.

باران کوثری و ممنوع التصویری در تلویزیون ؛ کارزاری برای تمام فصول
هیچ گاه جواب واضح و روشنی به این پرسش داده نمی شود و هیچ قانون یا آئین نامه مدونی هم برای مشخص کردن چهارچوب و سیستم وجود ندارد که بفهمیم تا چه حد این ممنوع التصویری‌ها به‌حق یا ناحق بوده است، یا حداقل از همان اول تکلیف صاحب‌فیلم روشن باشد.

معمولا فقط در جلسات خصوصی به عوامل فیلم این نکته اعلام می گردد که دلیل پخش نشدن تیزر فیلم شما فلان است یا بهمان!

باران کوثری بازیگری است که در فیلمی با مجوز وزارت ارشاد نقش آفرینی کرده است و باز با مجوز وزارت ارشاد این فیلم اجازه اکران پیدا کرده است، پس هیچ عمل غیر قانونی از این بازیگر سرنزده است که دلیل بایکوت تیزرهای فیلم مذکور را باران کوثری دانست.

اگر استدلال این ممنوع التصویری‌ها گرایش های سیاسی باران کوثری باشد هم باز باید یادآوری کرد فعالیت‌های سیاسی باران کوثری عمدتا در زمان انتخابات ریاست جمهوری بروز بیشتری یافته است که آن هم حمایت از کاندیدای مد نظر خودش بوده است، آنهم در چارچوب انتخاباتی که در کشور مجاز بوده و حمایت از نامزد انتخاباتی که او هم از فیلترهای لازمه عبور کرده و کاندید ریاست جمهوری شده است، آیا طرفداری قانونی از یک کاندیدای رسمی ریاست جمهوری جرم یا عملی خلاف است؟این که یک بازیگر احساس مسؤولیت اجتماعی داشته باشد و نرخ مشارکت را بالا ببرد جرم است؟

باران کوثری و ممنوع التصویری در تلویزیون ؛ کارزاری برای تمام فصول
بهرحال باران کوثری بازیگری است که در چارچوب قانون کشور جمهوری اسلامی ایران زندگی و فعالیت داشته است و هیچ‌گاه پا را از این محدوده خارج نگذاشته است. این را که به چه دلیلی رسانه ملی او را ممنوع التصویر می‌کند ما نمی دانیم اما یک نکته واضح است:

باید به مدیران مربوطه صدا و سیما یادآوری کرد: فیلم سینمایی محصول سرمایه، زحمت و هنر مجموعه‌ای متنوع از فعالان حوزه سینماست که از سرمایه‌گذاران، هنرمندان و حتی عواملی چون مسؤول پذیرایی، حمل و نقل و ... را شامل می شود.

تیزر تلویزیونی یکی از بهترین و مهمترین مواد تبلیغی یک فیلم سینمایی است و با هیچ معیاری نمی‌توان پذیرفت که امکان بیشتر دیده شدن آن را دریغ کنند به دلیل حضور یک بازیگر(هر کسی باشد فرقی نمی کند). زمانی که امکان دیده شدن یک فیلم گرفته می‌شود (تفاوتی نمی کند هر فیلمی که در چارچوب قانون تولید شده باشد) در واقع جلوگیری از نمایش نتیجه عملکرد و زحمات تمام آن اعضا تولید فیلم است. آیا این عادلانه است؟

اساسا این ممنوع التصویر بازی چه دست‌آوردی داشته است غیر از بی اعتمادی مخاطب؟ آیا با نشان ندادن کسی که در میان مردم جایگاهی دارد دل مردم را بدست آورده‌ایم یا دل چند مدیر که به هر دلیلی دستور ممنوع التصویری را صادر کرده‌اند و هیچ شفافیتی هم برای حکم‌شان صورت نگرفته است!

از منظری دیگر و ساده‌تر باید گفت در سالی که حمایت از کالای ایرانی اولویت امور است آیا این اقدام صدا و سیما در تضاد با حمایت از یک کالای فرهنگی ایرانی محسوب نمی‌شود؟


بعد تحریر : سعی شد که در 2 نوع ممنوعیت دیگر این فیلم (!) ورود نکنیم (لغو کردن نمایش مردمی مشهد و تحریم سینماهای متعلق به حوزه هنری) والا این نوشته بسیار به درازا می کشید و مثنوی هفتاد من می‌شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها