بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با تدبیر۲۴:
شهردار تهران هم‌رده وزرا است و در جلسات هیات دولت شرکت می‌کند. بنابراین نباید از چنین ظرفیت هایی محروم ماند. علاوه بر این تغییرات دوباره در شهرداری تهران ممکن است وضعیت مدیریتی شهری را دچار مشکلات بیشتری کند.

تدبیر24»قانون منع بکارگیری بازنشستگان طی چند هفته اخیر با حاشیه‌هایی زیادی به ویژه در حوزه شهری همراه بوده است و در این میان برخی مدعی شده‌‌اند که محمدعلی افشانی شهردار تهران نیز مشمول این قاعده می‌شود. محمد قمی عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، به نقد و بررسی این موضوع پرداخته و در این باره چنین توضیح می‌دهد: «قطعا جوانگرایی محض ممکن است آسیب‌هایی را به کشور وارد کند. در واقع نیروی جوانی همواره در کنار تجربه و سابقه توانسته است به نتایج و دستاوردهای مطلوب ختم شود. در این خصوص نیز باید گفت که مجلس بر اساس همین مساله استثنائاتی را مطرح کرده است و فکر می کنم که هدف اصلی از طرح این استثنائات نیز دقیقا همین است.»

متن کامل گفت وگو با این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه آمده است:

 

*شما به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون منع به کارگیری بازنشستگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی با هدف جوانگرایی و گردش نخبگان در کشور شکل گرفته است تا از این طریق بتوان یک روند اصلاحی و جوانگرایانه را در سطوح مختلف کشور ایجاد کرد. این اتفاق بدیعی نبوده و اگر در سایر کشورها نیز بررسی کنید متوجه خواهید شد که در کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته این روند از سال‌ها پیش شکل گرفته است. نتیجه و اثر این روند نیز چنین بوده است که رفته رفته سن مدیریتی در کشور کاهش پیدا کرده است و نوعی گردش در بین نخبگان سیاسی و مدیریتی و اجرایی کشور جاری شده است که در هر زمان و در عرصه های مختلف با رویکرد اصلاحی و به روز شده کشور را به سمت پیشرفت و تعالی پیش برده است. بنابراین من از وضع چنین قانونی در مجلس شورای اسلامی حمایت می کنم. همچنانکه در جلسه علنی آن روز نیز به این طرح رای دادم.

 

*اما در مقابل برخی اعتقاد دارند که نمی‌توان با این قانون در هر عرصه و حوزه‌ای به جوانگرایی روی آورد و ممکن است این روند کشور را دچار مشکلاتی کند.

قطعا جوانگرایی محض ممکن است آسیب‌هایی را به کشور وارد کند. در واقع نیروی جوانی همواره در کنار تجربه و سابقه توانسته است به نتایج و دستاوردهای مطلوب ختم شود. در این خصوص نیز باید گفت که مجلس بر اساس همین مساله و موضوع نیز استثنائاتی را مطرح کرده است و فکر می کنم که هدف اصلی از طرح این استثنائات نیز دقیق همین است. چراکه در برخی مناصب ممکن است تجربه بسیار ضروری و مهم باشد و در برخی عرصه ها این مساله جلوه کمتری داشته باشد. ولی در مجموع من تصور می‌کنم که باید یک میانگینی از این دو را در امور مختلف داشته باشیم. از یک طرف جوانی باعث چابکی و نشاط و خلاقیت می‌شود و از طرف دیگر تجربه و سابقه از تکرار اشتباهات گذشته و تصمیمات عجولانه و احساسی جلوگیری می‌کند.

 

*آیا این قانون مشمول شهردار تهران می‌شود؟


در حوزه شهری من تصور می کنم که جوانگرایی خوب است ولی نه بدان معنا که حضور چهره‌های مجرب و باسابقه را محدود کنیم. اینکه بخواهیم شهرداری تهران را اکنون دچار تنش دوباره کنیم، نتیجه بخش نخواهد بود. به جای آن می توان در چنین حوزه‌هایی دستگاه‌ها و نهادها را مجاب کرد تا در کنار شهردار از نیروهای جوان استفاده کنند. چراکه شهردار به نوعی ریاست محلی را برعهده دارد و در این حوزه می طلبد که افراد با سابقه و تجارب بالا باشند. به ویژه آنکه در حوزه ای مانند پایتخت اهمیت و ضرورت این مساله چندبرابر می شود. شهردار تهران هم‌رده وزرا است و در جلسات هیات دولت شرکت می‌کند. بنابراین نباید از چنین ظرفیت هایی محروم ماند. علاوه بر این تغییرات دوباره در شهرداری تهران ممکن است وضعیت مدیریتی شهری را دچار مشکلات بیشتری کند. البته نه فقط در حوزه شهری بلکه در حوزه امنیتی و قضایی نیز دستگاه‌های متولی نسبت به این قانون انتقاداتی داشتند و بر همین اساس من تصور می کنم که باید در این قانون استثنائاتی را قائل شد. بنابراین قانون باید اصلاح شود و معتقدم شهردار تهران باید به کارش ادامه دهد.

انتهای پیام
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها