بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
تفاوت رویکرد سینماگران ایرانی و هالیوودی در موقعیت‌های گوناگون، همواره مورد بحث بوده است. علاقه‌مندان به سینما اغلب در شرایط خاص، رفتار سینماگران ایرانی را با سینماگران هالیوود مقایسه می‌کنند تا به نتایج مختلف برسند.
تدبیر24»تفاوت رویکرد سینماگران ایرانی و هالیوودی در موقعیت‌های گوناگون، همواره مورد بحث بوده است. علاقه‌مندان به سینما اغلب در شرایط خاص، رفتار سینماگران ایرانی را با سینماگران هالیوود مقایسه می‌کنند تا به نتایج مختلف برسند. از این رو اینبار در پنج برتر تصمیم گرفته ایم به «پنج تفاوت مهم سلبریتی‌های هالیوود و ایران» بپردازیم. شما هم اگر تفاوتی میانی سلبریتی‌های ایرانی و خارجی مشاهده کرده اید که در این مقاله نیست، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تفاوت های مهم سلبریتی های هالیوود و ایران

۵- شبکه‌های اجتماعی:

سلبریتی اونا: تعداد زیادی از سینماگران مشهور از جمله آنجلینا جولی و جورج کلونی اصلاً عضو شبکه‌های اجتماعی نیستند و بخش دیگری هم که عضو هستند، اغلب در صفحات شان مطالب اجتماعی قرار می‌دهند. در اینجا می‌توانیم لئوناردو دی کاپریو را مثال بزنیم که چنانچه به صفحه اجتماعی اش در اینستاگرام مراجعه کنید بسیار معدود می‌توانید تصاویر خودش را پیدا کنید و اغلب مطالبی که منتشر کرده مربوط به محیط زیست و لزوم رسیدگی به آن است.

تفاوت های مهم سلبریتی های هالیوود و ایران

سلبریتی ما:، اغلب سلبریتی‌ها صفحات اجتماعی شان را مملوء از جزئیات سفر و خوشگذرانی هایشان به سراسر دنیا اختصاص می‌دهند و تصاویری رنگارنگ در این خصوص به ثبت می‌رسانند. ثبت تصاویر خارج از کشور با شرح توضیحات یکسانی نظیر: «یک روز خوب در یک جای اروپا» معمولاً از محبوب‌ترین روش‌های انتشار تصاویر سلبریتی‌های ماست! البته در این میان سلبریتی‌هایی هم وجود دارند که جسته و گریخته دغدغه‌های اجتماعی دارند و صفحات اجتماعی شان را به محلی برای عرضه پیام‌های اجتماعی و فرهنگی اختصاص داده اند.

تفاوت های مهم سلبریتی های هالیوود و ایران

۴- روابط با یکدیگر:

سلبریتی اونا: روابط یکدست و کاملی میان سینماگران در غرب وجود دارد و همه آن‌ها فارغ از اینکه رقیب هستند، همواره از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان از رابطه میان دیکاپریو و تام هاردی اشاره کرد. در حالی دیکاپریو برای بازی در فیلم «بازگشته» انتخاب شده بود و می‌دانست که این اثر قرار است یکی از برترین‌های سال باشد، به کارگردان اصرار کرد تا دوستش تام هاردی را هم به پروژه اضافه کند و خود هاردی را هم به ضرب زور و کتک (!) مجاب کرد که در این فیلم بازی کند تا آینده کاری اش درخشان‌تر باشد! مثال‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد و بطور کل احترام فراوانی میان سینماگران در هالیوود برقرار است.

سلبریتی ما: معمولاً تا زمانی که پا روی دم دیگری نگذاشته اند دوستانی صمیمی هستند و به نیکی از یکدیگر یاد می‌کنند، اما دیده شده زمانی که اندکی توجه به دیگری افزایش می‌یابد، اطرافیان نزدیک به یکباره تغییر موضع داده و با کلماتی تند از دیگری یاد می‌کنند! مثال ناامید کننده در این میان اعتراض شدید و توهین آمیز بازیگر پیشکسوت، جمشید مشایخی در مراسم جشن منتقدان به همکار قدیمی اش عزت الله انتظامی است. این اتفاق تنها به این جهت رخ داد که ویدئویی در آن مراسم پخش شد که توجه ویژه‌ای به انتظامی شده بود و جمشید مشایخی نیز با دیدن کلیپ به روی صحنه رفته بود و گفته بود: «او فردی است که روزگاری در مقابل ملکه سابق ایران تنبک می‌زد!» در میان نسل جوان‌تر هم دیده شده که به عنوان مثال امیر آقایی، با نیش و کنایه به منوچهر هادی بابت ساخته‌های پرفروشش تاخته!

تفاوت های مهم سلبریتی های هالیوود و ایران

۳- جشنواره‌های سینمایی:

سلبریتی اونا: اتحاد عجیب و جذابی میان هنرمندان خارجی در جشنواره‌های خارجی و مخصوصاً در مراسم اسکار برقرار است. در طی سال‌های اخیر همواره هنرمندانی که رقیب یکدیگر در جشنواره‌های سینمایی بوده اند با صمیمت فراوان مراسم را به پایان رسانده اند و پس از آن نیز بار‌ها به یکدیگر بابت موفقیت شان تبریک گفته اند. در یک مثال جالب، سازندگان «لالا لند» که به اشتباه برای دریافت اسکار بهترین فیلم به روی صحنه رفته بودند، زمانی که متوجه شدند کاغذ اشتباه خوانده شده و فیلم برنده «مهتاب» است، در همان لحظه اعلام کردند که این جایزه برای برادران ما برای ساخت فیلم «مهتاب» است و تهیه کننده فیلم شخصاً آن را با احترام کامل به سازنده «مهتاب» تقدیم کرد و پس از مراسم نیز هیچ نشانی از اعتراض یا بیانیه‌های گوناگون نبود. آن‌ها پذیرفته بودند که برنده دیگری است پس جایزه را با احترام به او تقدیم کردند.

تفاوت های مهم سلبریتی های هالیوود و ایران

سلبریتی ما: در این خصوص در نقطه فاجعه به سر می‌بریم! تقریباً سالی نبوده که سلبریتی‌های ما در یک جشنواره دور هم جمع شوند و مراسم را با پشتیبانی از هم به پایان برسانند. شاید بتوان عیان‌ترین مثال را در این خصوص متوجه ابراهیم حاتمی کیا دانست. کارگردانی که در دوره‌های پیشین جشنواره زمانی که می‌دانست قرار نیست به فیلمش جایزه‌ای اختصاص داده شود، قهر کرده و به مراسم اختتامیه نمی‌آمد و در آخرین مورد نیز سال گذشته در اختتامیه جشنواره فیلم فجر به شدت به منتقدان و کسانی که از فیلمش انتقاد کرده بودند تاخت! جالب آنکه در همان مراسم هومن سیدی نیز چند بار ناراحتی خود را از عدم دریافت سیمرغ را به هیئت داوران نشان داد تا چندان تفاوتی میان نسل گذشته و امروز سلبریتی‌های ما نباشد!

تفاوت های مهم سلبریتی های هالیوود و ایران

۲- اعتراض مدنی:

سلبریتی اونا: حضور بسیار فعالی رو رویداد‌های اجتماعی دارند. جورج کلونی یکی از فعال‌ترین‌ها در این مورد است و بار‌ها به جهت اعتراض بازداشت شده که یکی از آن‌ها زمانی بود که به همراه معترضان در مقابل سفارت سودان تجمع کرده بود. از بازیگران نسل جدید نیز اخیراً شیلین وودلی، ستاره فیلم «ناهمتا» در جریان اعتراض به ساخت خط لوله انتقال نفت در منطقه داکوتای شمالی که موجب آلودگی محیط زیست می‌شد، به همراه دیگر معترضان بازداشت شد و این در حالی بود که او در تمام طول زمان اعتراض تا دستگیری، این لحظات را بصورت مستقیم با مردم در شبکه اجتماعی فیسبوک به اشتراک گذاشته بود!

تفاوت های مهم سلبریتی های هالیوود و ایران

سلبریتی ما: نافذ‌ترین اعتراضات اجتماعی شان را در صفحات توییتر و اینستاگرام بصورت ایجاد " هشتگ " بیان می‌کنند و کمتر دیده شده که خارج از اینترنت اعتراضی واقعی از آنان شاهد باشیم. در این میان می‌توان به مهناز افشار اشاره کرد که حساب فعالی در توییتر دارد و به اتفاقات اجتماعی واکنش نشان می‌دهد و پرویز پرستویی نیز در اینستاگرام وضعیت مشابهی دارد. با اینحال کمتر دیده شده که سلبریتی ما بصورت فیزیکی در جایی حضور داشته باشد!

تفاوت های مهم سلبریتی های هالیوود و ایران

۱- شفافیت مالی فعالیت:

سلبریتی اونا: تمام ساز و کار مالی سلبریتی‌ها در هالیوود شفاف است. بطور مثال می‌توان به فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» که جدیدترین اثر کوئینتین تارانتینو است اشاره کرد که هنوز در مرحله ساخت است، اما جزئیات مالی آن پیش از آغاز فیلمبرداری بطور کامل منتشر شد. پس از رسوایی هاروی واینستاین، تارانتینو مشکلات بسیاری برای یافتن تهیه کننده داشت که سرانجام سونی موافقت خود را برای اختصاص بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری به تارانتینو اعلام کرد. نکته حائز اهمیت این است که جزئیات اختصاص بودجه به «روزی روزگاری در هالیوود» منتشر شده و تمام افراد می‌توانند با جستجو در اینترنت از سود یا شرایط مالی دیگر که در قرارداد ذکر شده مطلع شوند. در خصوص فیلم‌های دیگر که به اکران درآمده و سپس بصورت دیسک منتشر شده اند نیز در تمام موارد (اعم از اکران، انتشار DVD و...) جزئیات موجود و همیشه منتشر می‌شود. شاید دیدن تصویر بالا بد نباشد!

تفاوت های مهم سلبریتی های هالیوود و ایران

سلبریتی ما: این مورد نیز یک نقطه تاریک درباره سلبریتی‌های ما محسوب می‌شود. هم اکنون هیچ جزئیاتی از قرارداد‌های مالی فیلم‌های سینمایی منتشر نمی‌شود و درباره آثار پر هزینه‌ای مانند «به وقت شام» نیز هیچ شفافیت مالی صورت نگرفته است. یکی از مشهورترین موارد ابهام مالی در این خصوص نیز مربوط به سریال «شهرزاد» می‌باشد که حواشی فراوانی را نیز به همراه داشته و هیچوقت نیز به شفافیت نینجامید. سلبریتی ما اغلب قراردادهایشان را پشت درب‌های بسته می‌بندند و دریافتی هایشان برای جامعه و رسانه نامشخص است و این روند نیز در سال‌های اخیر تغییری به خود ندیده و کماکان همه چیز مجهول باقی مانده است.

برچسب ها: تدبیر24 ، سلبریتی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها