بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
قضاوت یک بانوی ایرانی در فینال رقابت‌های المپیک جوانان اتفاقی است که برای نخستین بار در تاریخ ورزش ایران رخ داده است. به همین بهانه با گلاره ناظمی در خبرورزشی به گفتگو نشستیم.
تدبیر24»گلاره ناظمی یکی، دو سالی است که با قضاوت در بازی‌های بین‌المللی نامش بیش از گذشته مطرح شده، اما حضور او در المپیک جوانان و قضاوت بازی افتتاحیه و فینال فوتسال بانوان بازتاب زیادی داشت تا پس از علیرضا فغانی، حالا گلاره ناظمی دومین داوری باشد که در فینال یک رویداد بزرگ بین‌المللی سوت می‌زند. به بهانه عملکرد موفق او در مسابقات المپیک میزبان این داور جوان بودیم تا از هر دری با او گپ بزنیم.
*بازی‌های المپیک چطور بود و شما چند قضاوت داشتید؟
من در دو بازی داور کمک بودم و ۵ بازی هم داور اصلی. هم بازی افتتاحیه بانوان را سوت زدم و هم بازی فینال را. سطح بازی‌ها چه در رده آقایان و چه بانوان بسیار بالا بود و طبق آخرین استاندارد‌ها برگزار شد و فیفا نیز بر این بازی‌ها نظارت داشت. ۲۴ داور از کنفدراسیون‌های مختلف جهان حاضر بودند که سهمیه آسیا ۲ داور خانم و ۳ داور آقا بود.
*چطور شد که فیفا شما را از بین داوران برای مصاحبه انتخاب کرد؟
تصورم این است که این ذهنیت وجود داشت که یک داور زن مسلمان با رعایت حجاب قضاوت می‌کند و می‌تواند موفق باشد. اینکه با وجود محدودیت‌ها و سختگیری‌ها شرایط برای پیشرفت مهیا هست و به همین دلیل من انتخاب شدم.
*از چه زمانی گلاره ناظمی نامش مطرح شد؟
من از سال‌ها قبل و پیش از اینکه وارد داوری فوتسال شوم در فوتبال بانوان مسئول برگزاری بازی‌ها در همه سطوح بوده و هستم. البته آن زمان فعالیت‌های من بازتاب زیادی نداشت، اما داوری در فوتسال و به خصوص قضاوت در المپیک بازتاب زیادی بین جامعه داشت و من بیشتر شناخته شدم... ابتدا داور فوتبال بودم که بازی‌ها به صورت مجتمع و در یکی، دو هفته برگزار و تا سال بعد تعطیل می‌شد. دوست داشتم در شرایط بهتر و سطح بالاتری قضاوت کنم و ترجیح دادم داور فوتسال شوم که سطح کیفی بالاتری دارد و لیگی منظم. من خودم به بازی علاقه داشتم و در تیم آتش‌نشانی بازی می‌کردم، اما به اصرار برادرم به کلاس‌های داوری رفتم و ماندگار شدم. داوری چیزی نیست که از اول بخواهی عاشقش باشی و فحش می‌خوری و بیرون می‌آیی.
*شما داور اول بین‌المللی هستید؟
بله من داور اول الیت هستم و در این سال‌ها مسابقات داخل سالن آسیا، جام ملت‌های بانوان، دانشجویان جهان و المپیک جوانان را سوت زدم.
*سطح داوری بانوان ما با فوتسال بانوان ما چقدر تفاوت دارد؟
فوتسال بانوان ما قهرمان آسیاست، اما هنوز فرصت نکرده در سطح جهانی عیارش را بسنجد، چون بازی‌های جهانی برای فوتسال بانوان نداریم. با این حال در داوری چه فوتبال و چه فوتسال ثابت کردیم که داوران خوبی داریم از آقای فغانی که بازی رده‌بندی جهان و فینال المپیک را سوت زده، گرفته تا داوران مرد فوتسال هم در جام جهانی تا رده‌های بالا رفته‌اند.
*چرا در لیگ برتر فوتسال بانوان کم قضاوت می‌کنید؟
این فصل برای بیشتر بازی‌ها ایران نبودم و در خارج قضاوت داشتم. یکی، دو بازی را سوت زدم و ان‌شاءا... از نیم‌فصل دوم قضاوت‌های بیشتری خواهم داشت.
گلاره ناظمی: در فوتسال بانوان فحش نمی‌دهند، نفرین می‌کنند
*قضاوت در اتمسفر فوتسال بانوان چطور است؟ این فشار‌هایی که به داوران وارد می‌شود در بانوان هم داریم؟
کلاً قضاوت کار سنگینی است و فرقی نمی‌کند. در فوتسال بانوان هم فضای سنگین داریم البته مثل برخی‌ها که فحش می‌دهند نیست، اما نفرین می‌کنند.
*اخیراً شاهد حضور بانوان در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی تیم فوتبال ایران با بولیوی بودیم. نظر شما درباره این اتفاق چیست؟
روزی که می‌خواستم بازی فینال را سوت بزنم، مصادف شد با روزی که خانم‌ها به ورزشگاه رفتند. آنجا همه تبریک می‌گفتند و بازخورد مثبتی داشت و حتی ناظران فیفا و داوران خارجی بابت این قضیه به من تبریک گفتند. معتقدم حضور خانم‌ها جو خشن ورزشگاه را تلطیف می‌کند و حتی روی داوری‌ها هم تأثیر می‌گذارد. البته یک امای بزرگ هم دارد که آن هم این است که شرایط و بسترش توسط مسئولان فراهم شود و خود خانم‌ها هم از لحاظ پوشش و موازین کشورمان رعایت کنند و یک همکاری دو جانبه باشد.
*فکر می‌کنی روزی شاهد قضاوت شما در جام جهانی باشیم؟
فعلاً که خبری از جام جهانی فوتسال بانوان نیست. فیفا برنامه‌هایی دارد، اما بعید است در این یکی، دو ساله شاهد آن باشیم ولی با توجه به اطمینانی که به داور زن در المپیک شد شاید این شانس را داشته باشم که در جام جهانی ۲۰۲۰ مردان در بین داوران قرار بگیرم.
*بحثی بود در مورد اینکه حق تیم بانوان بود که به المپیک برود. نظر شما چیست؟
با پرس‌و‌جویی که من کردم اولاً این سهمیه المپیک، اول توسط تیم آقایان کسب شده و دوم اینکه توسط خود تیم جوانان به دست آمده در حالی که سهمیه بانوان توسط تیم بزرگسالان به دست آمده بود و بازیکنانی که تیم را قهرمان کردند به المپیک نمی‌رفتند. فکر می‌کنم با این تفاسیر حق آقایان بود که بروند.
*بازی‌های تیم ایران در المپیک را چطور دیدید؟
سطح بازی‌ها سطح خوبی بود و تیم کشورمان هم در گروه سختی قرار داشت که هر دو صعود‌کننده آن اول و دوم شدند. ما بازی سخت و سنگینی با روسیه داشتیم که اگر مساوی هم می‌کردیم، می‌توانستیم صعود کنیم. یک پنالتی بحث‌برانگیز هم در این بازی بود که من فردای بازی فیلم آن را آنالیز کردم و تصمیم داور درست بود. متأسفانه بازیکن ما تکلی رفت که توپ به دستش خورد و داور ناچار شد آن را هند بگیرد. همین پنالتی جریان بازی را عوض کرد.
*داوری خانم‌های ما بهتر است یا آقایان؟
من کلاً خانم‌ها را در داوری بیشتر قبول دارم چراکه حساسیت بیشتری دارند و دقیق‌تر هستند. ما در داوری مردان آقایان نصیرلو و عرض‌پیما را داریم که واقعاً داوران خوبی هستند و اصلاً نباید قیاس بکنیم. من در بازی‌هایی که با داوران مرد ادغام بودیم هم قضاوت کردم و مردان از دقتی که در سوت‌هایم داشتند، تعجب کرده بودند. کلاً سطح کیفی داوری ما بالاست و آقا و خانم ندارد.
*دستمزد داور‌ها چطور است؟
در لیگ ایران که وضعیت اصلاً خوب نیست. دستمزد‌ها برای هر بازی لیگ برتر ۱۵۰ هزار تومان است که قول دادند برای این فصل ۵۰ درصد اضافه شود. واقعاً روی این پول‌ها نمی‌شود حساب کرد. البته دستمزد بازی‌های بین‌المللی متفاوت است و آنجا برخلاف ایران حرفه‌ای هستند و فرقی بین دستمزد آقایان با بانوان نیست.
*برای دریافت دستمزد بازی‌های بین‌المللی مشکلی نداری؟
چرا. مشکلی که بقیه دارند برای ما هم هست و شماره حسابی نداریم. سال به سال نماینده‌ای معرفی می‌شود و پول همه را می‌گیرد.
*برخی شما را با علیرضا فغانی مقایسه می‌کنند. از این مقایسه چه احساسی دارید؟
آقای فغانی افتخار داوری ایران هستند و یک اسطوره در داوری. به نظرم ایشان به ناحق داور بازی فینال جام جهانی نشدند و مسائل پشت پرده دخیل بود. از این مقایسه خوشحالم و امیدوارم همان‌طور که ایشان فینال المپیک را سوت زد و به رده‌بندی جام جهانی هم رسید من هم از فینال المپیک به قضاوت رده‌بندی جام جهانی برسم.
گلاره ناظمی: در فوتسال بانوان فحش نمی‌دهند، نفرین می‌کنند
*در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی از بانوان در عرصه‌های مختلف دیدیم. در این‌باره چه نظری دارید؟
خوشبختانه بانوان ما چه در عرصه ورزش چه هنر و چه مسائلی مثل المپیاد‌های علمی و... نشان دادند که قابلیت‌های زیادی دارند و اگر برخی تبعیض‌ها نباشد، می‌توانند خودشان را نشان دهند. خود من یکی از انگیزه‌هایی که داور شدم این بود که نشان دهم می‌توان یک چیز را تا آخرش رفت و موفق هم بود. البته این را هم بگویم که آقایان را باید با آقایان مقایسه کرد و خانم‌ها را خانم‌ها.
*برادر شما هم از داوران لیگ برتر فوتبال است؟
بله. کوپال ۱۸ ماه از من بزرگتر است و از سال ۷۹ داوری را شروع کرده است. من به خاطر او بود که داور شدم. کوپال سه سال است که در لیگ برتر قضاوت می‌کند. پارسال با آمار برنامه ۹۰ بهترین و کم اشتباه‌ترین داور لیگ برتر شد. او همیشه داوری را دوست داشت و زمانی که بچه بودیم و بازی می‌کردیم او داور بازی‌ها می‌شد.
*اخیراً قضاوت او در بازی سپاهان با نساجی و پنالتی‌ای که برای اصفهانی‌ها در دقیقه ۹۶ گرفت، جنجالی شد؟
همیشه عادت داریم که بعد از قضاوت‌هایمان فیلم بازی را می‌بینیم و اشتباهات را به هم می‌گویم. او فیلم بازی‌های من را می‌بیند و من هم بازی‌های او را. با توجه به شناختی که از کوپال دارم او در تصمیمی که گرفته درست عمل کرده است. هیچ داوری نمی‌خواهد خودش را به دردسر بیندازد و مطمئن باشید چیزی که دیده را سوت زده است. او با قاطعیت گفت که بازیکن نساجی پیراهن بازیکن سپاهان را کشید. هیچ جای قانون هم نگفته که کشیدن پیراهن با شدت کم یا شدت زیاد فرق می‌کند. کشیدن پیراهن خطاست. حالا اگر در مسابقه‌های دیگر این صحنه را نمی‌گیرند، نمی‌شود گفت که نباید بقیه هم نگیرند. قرار بود در برنامه ۹۰ این صحنه از زاویه‌ای دیگر آنالیز شود و خود بازیکن نساجی هم مصاحبه کرده بود و گفته بود که پیراهن بازیکن سپاهان را کشیده است. البته در مورد بیرون یا داخل بودن خطا تردید دارم، اما فکر می‌کنم که روی خط بود و روی خط هم پنالتی حساب می‌شود.
*بحث برنامه ۹۰ شد. در مورد تعطیلی احتمالی این برنامه چه نظری دارید؟
داور‌ها زیاد میانه خوبی با این برنامه ندارند، اما کلاً این برنامه به داوری‌ها کمک می‌کند. قرار بود من مهمان این برنامه باشم و همچنین صحنه مشکوک بازی نساجی با سپاهان که کوپال پنالتی گرفته بود، هم پخش شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاد. در هر صورت امیدوارم مشکلات این برنامه حل شود و بار دیگر شاهد پخش آن باشیم.
*شما خودتان اشتباه تأثیرگذار در داوری‌هایتان داشته‌اید؟
هیچ داوری نیست که اشتباه نداشته باشد و من هم اشتباهاتی داشتم. یادم است در یک بازی دروازه‌بان تیم دستکش دستش نبود و در یک صحنه با مدافع تیم‌شان سمت توپی رفتند که من فکر کردم توپ به دست مدافع خورده و پنالتی گرفتم در حالی که وقتی فیلم را دیدم توپ به دست دروازه‌بان خورده بود.
گلاره ناظمی: در فوتسال بانوان فحش نمی‌دهند، نفرین می‌کنند!
*اینکه اشتباه داوری جزئی از داوری و بازی است را قبول داری؟
مگر می‌شود اشتباه نباشد، اما اشتباه همیشه برای هر دو تیم بوده است. یعنی تیمی نیست که همیشه ضرر کرده باشد و هیچ‌گاه منتفع نشده باشد. متأسفانه به سوت‌هایی که به نفع تیمی زده می‌شود، اشاره نمی‌کنند و فقط سوت‌های اشتباه را بزرگ می‌کنند.
*در مورد سیستم VAR چه نظری دارید و اینکه آیا برای فوتسال هم مناسب است؟
تنها خوبی‌ای که دارد این است که داور عذاب وجدان نمی‌گیرد. این سیستم جذابیت‌ها را کم می‌کند و فکر می‌کنم در فوتسال که سرعت بالایی دارد نیاز نباشد. تنها در این بحث که حقی ضایع نشود مناسب است. در بازی‌های آرژانتین آنالیزی که صورت گرفت داوران اشتباهاتی تأثیرگذار که روی نتیجه یا برد و باخت تغییر ایجاد کند، نداشتند و شاید به همین دلیل فعلاً در فوتسال این نیاز احساس نشود.
*چه کاری را بیشتر از داوری دوست دارید؟
کار خودم که برگزاری مسابقات فوتسال هست را خیلی دوست دارم و امیدوارم فوتبال بانوان ما هم به سمتی برود که در آسیا نتیجه بگیرد. متأسفانه برگزاری مسابقات بانوان هنوز با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و در شهرستان‌ها شرایط برای پیشرفت مهیا نیست.
*اگر داور نمی‌شدید چه شغلی داشتید؟
قبل از داوری موسیقی را دنبال می‌کردم و رشته هنر را ادامه می‌دادم. علاقه زیادی به پیانو زدن داشتم ولی داوری فرصت نداد تا هنر را ادامه بدهم.
*شما مجرد هستید؟
بله
*اگر زمانی ازدواج کنید روی داوری شما تأثیر نخواهد گذاشت؟
بستگی دارد. برای خانم‌ها سخت است. مسئولیت بزرگی در خانه هست که در کنار مسئولیت داوری دوچندان خواهد شد. فکرمی‌کنم اگر درک متقابل وجود داشته باشد و تعامل و اینکه همسر آدم بداند که ورزش و داوری چه شرایطی دارد، ازدواج کمک هم می‌کند در غیر این صورت مشکلاتی هست که تمرکز شما را به هم می‌زند و پای دعوا‌های خانوادگی به بازی هم کشیده می‌شود.
*ارتباط شما با فضای مجازی چطور است؟
در این مدت بازخورد‌های خوبی از قضاوت‌هایم در فضای مجازی دیدم. هنرمندان، ورزشکاران و مردم لطف زیادی به من داشتند و پیام‌هایی گذاشتند. اخیراً یکی از دوستان دوران کودکی خود را هم پیدا کردم که برایم جالب بود.
برچسب ها: تدبیر24 ، ناظمی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها