بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
اکنون جنبه‌های روانی و رسانه‌ای تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران بیش از سایر جنبه‌های عملیاتی از سوی آمریکا مطرح است.
تدبیر24»به دلیل اینکه آمریکا در طول چهار دهه گذشته همواره از همه ابزارهای خود برای مقابله با ایران چه در حوزه نظامی و چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه سیاسی استفاده کرد، اما نتوانست به اهداف خودش برای وادار کردن ایران به تسلیم در برابر اراده آمریکا برسد و به همین دلیل بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از آنجا که به لابی صهیونیستی وعده داده بود که از برجام خارج شود و تحریم‌های جدیدی اعمال کند، در طول نزدیک به دو سال گذشته رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های فلج کننده‌ای اعمال کرد و از برجام خارج شد. به همین دلیل الان هم از مدت‌ها پیش یک جنگ روانی را علیه ایران آغاز و اعلام کرده که در 13 آبان تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد. هرچند که ممکن است مسأله ممانعت از فروش نفت ایران را که در دستور کار قرار داده، عملیاتی کند، ولی به هر حال ایران راهکارهای خود را دارد. یکی از راهکارهایی که جهان را شگفت‌زده کرد، مسأله قرار دادن نفت در بازار بورس است که می‌تواند گریزگاهی برای تقابل نفتی آمریکا با ایران تلقی شود. درواقع این امر بیشتر جنبه روانی دارد و ملت ایران تجربه گرانسنگی در تقابل با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در طول 4 دهه گذشته دارند. گرچه این تحریم‌ها ممکن است از جنبه‌های روانی تاثیر فوری روی بازار و وضعیت ارزی و کالاها بگذارد، اما در درازمدت اثر واقعی خود را از دست خواهد داد و مردم و دولت ایران در حقیقت می‌توانند با استفاده از سازوکارهای لازم در برابر این تحریم‌ها استقامت کنند. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با استفاده از شیوه‌های مختلف در برابر تحریم نفتی آمریکا ایستادگی کند. با فروش نفت به سایر کشورها و جایگزین کردن کالاهای دیگر به جای نفت و فروش محصولات و کالاهای جانبی نفتی مثل پتروشیمی و گاز می‌تواند شرایطی را فراهم کند که تاثیرات فلج کننده تحریم نفتی خنثی شود. ضن اینکه وزیر نفت عربستان سعودی اخیرا اعلام کرده این کشور نمی‌تواند در کوتاه مدت تحریم نفتی ایران را جبران کند که این امر نشان می‌دهد اگر آمریکا نفت ایران را تحریم کند، خود دچار آسیب خواهد شد و ناگهان قیمت نفت ممکن است به بشکه‌ای یکصد دلار برسد و تلاطم شدیدی در بازار نفتی جهان ایجاد کند. اقدام دیگر دونالد ترامپ و تلاش آمریکا ایجاد ناتوی عبری-عربی علیه ایران است. سفر اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پادشاهی عمان، به اعتبار اینکه این کشور یکی از 6کشور شورای همکاری خلیج فارس است و روابط گسترده‌ای با ایران دارد، نشان از این دارد که آمریکایی‌ها حتی گزینه تقابل نظامی را هم در دستور کار قرار دادند. اما با توجه به اینکه آمریکا به خوبی می‌داند که نمی‌تواند از رهگذر نظامی به اهداف خود در ایران برسد، لذا گزینه نظامی برای آمریکا ممکن نیست و ایران خواهد توانست در برابر همه تحریم‌های آمریکا در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و نفتی مقابله کند. فلذا خود آمریکا در درازمدت بازنده این بازی خطرناک خواهد بود.


حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین‌الملل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها