بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۱۵۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
حجت نظری:
بعد از انتشار فهرست 30نفره منتخب‌های اولیه شهرداری تهران برای جایگزینی شهردار تهران، ‌تاکنون حجت‌الله میرزایی، مصطفی موسوی‌لاری، صادق خرازی و ابراهیم انصاری‌لاری و جواد امام به‌صورت رسمی از این رقابت انصراف داده‌اند. قرار است تا شنبه فهرست پنج‌نفره کاندیداهای اصلی شهرداری تهران تعیین و مشخص شود، اما به گفته برخی از اعضای شورای شهر هنوز تلاش‌ها برای نگه‌داشتن شهردار بازنشسته تهران متوقف نشده است.

تدبیر24»البته با نگاهی به فهرست 30نفره می‌توان کمی با کنایه با نمایندگان شورای شهر صحبت کرد؛ آنها که به‌دلیل بازنشستگی در حال تعویض دومین شهردار خود در عرض یک سال گذشته‌اند، اما فهرستشان پر از افرادی است که یا هم‌سن افشانی هستند یا از او بزرگ‌ترند. درحالی‌که دلیل تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، به‌کارگیری جوانان است، اما انگار تنها فاصله دو ساله تا بازنشستگی، تیم شورای شهر تهران را برای انتخاب شهردار راضی می‌کند. همه اینها در کنار مسائل حزبی باعث می‌شود چند نفر از اعضای شورای شهر بخواهند جلوی خروج افشانی از بهشت را بگیرند. حجت نظری به‌عنوان جوان‌ترین عضو شورای شهر تهران، با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در شهرداری با سبک‌و‌سیاق جاری مخالف است. او پیشنهاد داده در درجه نخست، تا تعیین‌تکلیف استفساریه مجلس، فرایند انتخاب شهردار متوقف شود. در ادامه در صورت عدم اقبال مجلس به مستثنا‌شدن شهردار، مطابق سیاست و رویکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، از ظرفیت زنان و جوانان در پنج گزینه نهایی به‌طور ویژه بهره‌گیری شود.

حجت نظری در گفت‌وگو با «شرق»، در پاسخ به این سؤال که با وجود رد فوریت بررسی مستثنا‌کردن شهرداران از قانون فوق، مجلس چگونه می‌تواند به مستثنا‌کردن شهرداران رسیدگی کند، گفت: من پیشنهاد کردم که فرایند انتخاب شهردار را تا زمان تعیین‌تکلیف‌شدن استفساریه متوقف کنند. درست است که فوریت مستثنا‌کردن شهرداران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان رد شده است، اما درحال‌حاضر این طرح در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است و یکشنبه آینده در دستور کمیسیون قرار خواهد گرفت و چه کمیسیون آن را رد کند و چه تأیید کند، دوباره در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت و آن وقت تکلیف روشن می‌شود که شهردار ماندنی است یا نه. من فکر می‌کنم کل این فرایند تا هفته آینده انجام می‌شود.

او با تأیید اینکه در دو جلسه هم‌اندیشی شورای شهر برای انتخاب شهردار آینده تهران حضور داشته، درباره نحوه انتخاب شهردار و فرایند اتخاذشده گفت: به نظر من فرایند محتوی و شکلش با قبل تغییر چندانی نداشته است، از نظر شکلی و محتوایی همان است که بود. اما من نسبت به این تعجیل قدری نگران هستم. اینکه من فکر می‌کنم برای این کار خیلی عجله‌ نیاز نیست. با توجه به اینکه هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرده است که تا 15 آذر مهلت اجرای این قانون وجود دارد، ما نزدیک به یک ماه فرصت داریم و اگر مجلس هفته آینده باز هم به مستثنا‌کردن شهرداران رأی ندهد، می‌توانیم با طیب خاطر این موضوع را پیگیری کنیم.

او در پاسخ به این سؤال که شما به‌عنوان جوان‌ترین نماینده شورای شهر تهران، چرا به اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در شهرداری اعتراض دارید، گفت: چون من معتقدم اعمال این قانون برای شهردار تهران، جوان‌فریبی است، نه جوان‌گرایی؛ علتش هم این است که شما به بهانه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، ‌شهردار 59ساله تهران را کنار می‌گذارید، اما فهرستی که الان اعضای شورا انتخاب کرده‌اند، حدود 30 نفرشان یا هم‌سن یا بزرگ‌تر از محمدعلی افشانی هستند. این به‌هیچ‌وجه جوان‌گرایی نیست و علت مخالفت من هم همین است، اگر قرار باشد ما آقای افشانی 59ساله را کنار بگذاریم و یک فرد زیر 50 سال را شهردار تهران کنیم، من هم موافق این اتفاق هستم. اما به نظر نمی‌رسد اراده بر این باشد و فضا بیشتر به سمت کسانی است که از قضا سنشان بالای 60 سال است، بنابراین من خیلی نمی‌توانم با این قانون درباره شهردار تهران همراهی کنم. اما در سایر موارد کاملا موافق اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هستم.

حجت نظری خاطرنشان کرد: این نکته را هم باید در نظر گرفت که چون شهردار تهران به لحاظ متن قوانین و مقررات هم‌تراز وزیر است و با توجه به متون حقوقی، هم‌ترازی در حکم آن موضوع تلقی می‌شود، (یعنی شهردار تهران وزیر نیست، اما تمام آثار و امتیازات و حتی ممنوعیت‌های وزیر بر او هم بار می‌شود) بنابراین من معتقدم با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی، وزرا را از شمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنا کرده، معتقدم که شهردار تهران نیز به لحاظ متن قوانین و مقررات مستثنا از این قانون است.

نظری همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا به نظر شما تاکنون شورای شهر آن‌طور که باید پشت‌سر شهردار تهران ایستاده است، گفت: من فکر می‌کنم تا اینجا شورا خوب پشت شهردار ایستاده و به نظرم اگر شورا می‌خواهد کار خوب و منسجم خود را تکمیل کند، آخرین حلقه این اقدام خوب یک مهلت چهارروزه است؛ یعنی به‌جای اینکه ما روز شنبه پنج نفر نهایی خود را برای تصدی پست شهرداری انتخاب کنیم، این روند را سه‌شنبه انجام بدهیم تا تکلیف استفساریه روشن شود و نسبت به تشخیص مجلس عمل کنیم.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر، نیز گفته است که از ظرفیت‌های قانونی برای نگهداری شهردار تهران استفاده خواهد شد. به گفته اعطا، شورای شهر تهران فرایند انتخاب شهردار را آغاز کرده، اما این امر به آن معنا نیست که تلاش قانونى براى حفظ شهردار فعلى در شهردارى منتفى و بلاموضوع شده باشد و چنانچه در هر مقطعى از فرایند انتخاب شهردار جدید، پیگیرى‌ها در مجلس منجر به نتیجه شود، شورا این فرایند را متوقف خواهد کرد.

انتهای پیام
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها