بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۶۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
لاریجانی:
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «مجلس دهم تاکنون ۱۲۸ قانون تصویب کرده است»، گفت که نگاه مجلس شورای اسلامی بیشتر حل چالش‌ها بوده تا قانون‌گذاری.
تدبیر24»علی لاریجانی در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود اظهار کرد: این ایام مصادف است با سالروز شهادت مرحوم مدرس که انصافا مرد بزرگی در تاریخ ایران بود، فقیهی ملا، اسلام‌شناس و دردمند نسبت به منافع ملی و آینده‌نگر برای توسعه کشور، آن هم در شرایط سختی که دول مختلف در جنگ جهانی، ایران را اشغال کرده بودند که نقش او در این زمینه بی‌بدیل بود که در تاریخ ماندگار شد و دهم آذر به نام روز مجلس نامگذاری شد.

وی اضافه کرد: در همان ابتدای مجلس اخیر این موضوع روشن بود که ایران با چالش‌های مزمن مواجه است، لذا نظر مجلس شورای اسلامی این بود که وقتش را روی حل چالش‌ها بگذارد و کمتر قانون‌گذاری کند مگر در موارد ضروری.

نرخ بالای سود بانکی مخل تولید است

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی چالش‌های مهم کشور، اظهار کرد: وجود دولت پهن‌پیکر که هزینه زیادی برای کشور دارد یکی از چالش‌های عمده است. این حجم از گستردگی در دولت باعث می‌شود کشور منابع را در خودش هضم کند البته گام اولیه در برنامه ششم برداشته شد و دولت موظف است تا پایان برنامه ۱۵ درصد از حجم خود را کم کند که البته بیش از این باید انجام شود.

وی با اشاره به قدیمی‌بودن نظام بودجه‌ریزی در کشور تصریح کرد: بودجه‌ریزی باید براساس عملکرد باشد و سنجش واقعی صورت گیرد. دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها کار مستمری را برای نظام بودجه‌ریزی آماده کردند که در کمیسیون بودجه مطرح است.

لاریجانی وضعیت نقدینگی را از دیگر معضلات عنوان و خاطرنشان کرد: این مساله پیش از حوادث اخیر ارز هویدا بود. متاسفانه خیلی حرکت مطلوبی در این زمینه نشده اخیرا در شورای هماهنگی سه قوه اختیاراتی داده شد که اگر در این مسیر قدم برداشته شود، باعث آبادانی خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بانک‌ها گفت: از سال ۱۳۹۴مرکز پژوهش‌ها در این زمینه هشدار داد و تحقیقات مفصلی کردند. معلوم است که باید چه کاری انجام شود. نرخ سود بانکی آنقدر بالاست که مخل تولید است. این موضوع بین سه قوه در دستور قرار گرفته و باید حل شود. در مساله‌ کاسپین مشکل ایجاد شد و چند میلیون مردم را درگیر کرد و این مساله با زحمت جمع شد این چیز ساده‌ای نیست و بیشتر باید روی آن کار کرد.

لاریجانی در خصوص وضعیت صندوق‌های بازنشستگی نیز اظهار کرد: کاری که مرکز پژوهش‌ها انجام داد مشخص است ما در بودجه امسال اختیاراتی به دولت دادیم تا بدهی صندوق را بدهد البته تحرکی در این زمینه ندیدم. اگر این گام را به درستی بر می‌داشتیم سال بعد می‌توانستیم گام بعدی را برداریم تا صندوق‌ها سرپا شوند.

وی در خصوص موضوع آب نیز گفت: این مساله احتیاج به همکاری قوای مختلف دارد. در واقع این جنس موضوعات مجلس شورای اسلامی را درگیر کرده بود که برخی به قانون‌گذاری منجر شد و برخی باید در جلسات مشترک سه‌قوه سامان یابد. ما ۱۲۸ قانون در این مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم که برخی اصلاح قوانین دیگر است. یک کار زیربنایی دیگر که در مجلس انجام شده تنقیح قوانین است ما قوانین زیادی داریم که برخی منسوخ شده و باید معلوم شود فقد ما در قانون کجاست که این کار در معاونت قوانین درحال انجام است و دستگاه‌های مختلف در این زمینه همکاری دارند.

وی ادامه داد: یکی از قوانین مهم ما اشتغال پایدار در روستاها بود. از رهبری اجازه گرفتیم ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه و به اندازه همین مبلغ از بانک‌ها برای ارائه‌ی تسهیلات با سود پایین به کسانی پرداخت شود که اطراف روستاها سرمایه‌ گذاری می‌کنند تا جوانان را در روستاها نگه داریم تا آنها مجبور به مهاجرت نشوند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: قانون مهم دیگر نظام جامع فنی و حرفه‌ای بود. هرم نیروی انسانی تخصصی دچار اشکال بوده و به جای این‌که افراد متخصص جمع شوند جابه‌جا شده لذا باید این بخش را حمایت کرد. البته قانون مدیریت مصرف سوخت، احکام دائمی برنامه‌های توسعه، قانون استاندارد و قانون برنامه ششم، قانون صدور چک، قانون حقوق کودک و نوجوان، کاهش حکم اعدام، حمایت از حقوق معلولان، قوانین بودجه سالانه، ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی، لایحه هوای پاک، حفاظت از خاک و ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان نیز از دیگر مواردی بود که در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

لاریجانی با اشاره به قوانین مربوط به صندوق مکانیزه، ارزش افزوده، بانک مرکزی و قانون بانکداری که در دستور کار مجلس است، یادآور شد: قانون تجارت هم تقریبا کارش تمام شده، البته کار بزرگی است و ۱۲۰۰ ماده دارد و بهتر بود به صورت اصل ۸۵ در کمیسیون بررسی می‌شد.

برچسب ها: تدبیر24 ، مجلس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها