بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۶۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
هربرت چپمان که هدایت آرسنال را در سال ۱۹۲۵ بر عهده گرفت برای نخستین بار تیمش را با پیراهن‌های شماره دار راهی میدان کرد.

تدبیر24»هربرت چپمان یک نابغه در فوتبال بود. او در سال ۱۸۷۵ متولد شد و او بازیکن متفاوتی بود. سپس سرمربی شد و در آرسنال توانست تاریخ سازی کند. او پس از چند تجربه و موفقیت‌های قبلی هدایت آرسنال را در سال ۱۹۲۵ به عهده گرفت. سرمربی انگلیسی از طریق این باشگاه فوتبال را عوض کرد. در آن سال قانون آفساید تغییر یافت. پیش از آن اگر سه بازیکن در میان یک بازیکن قرار داشت مهاجم در موقعیت آفساید قرار نمی‌گرفت. بیل مک کراکن، مدافع ایرلندی که در تیم‌های نیوکاسل و دیستیلری بازی کرد از یک حقه بهره گرفت. او از بازیکنان می‌خواست به جلو حرکت کنند تا مهاجم‌های حریف در موقعیت آفساید قرار بگیرند. این اتفاق باعث شد قانون آفساید تغییر پیدا کند. پس از آن تنها به دو بازیکن در کنار مهاجم نیاز بود تا بازیکن حریف در موقعیت آفساید قرار نگیرد.

پیراهن های شماره دار را چه کسی وارد فوتبال کرد؟

چپمان پس از این تغییر نحوه چینش تیمش را عوض کرد. تا آن روز با روشی به نام "متد" بازی می‌کرد، یعنی ترکیب۵-۳-۲. او که با پنج مهاجم بازی می‌کرد. جایگاه دو بازیکن میانی را تغییر داد و آن‌ها را به عقب‌تر فرستاد. بر این اساس ترکیب آرسنال ۳-۲-۳-۲ شد. چپمان سپس یکی از هافبک‌ها را به عقب فرستاد و ترکیب تیمش به ۳-۲-۲-۳ (WM) تغییر پیدا کرد و نام آن را "سیستم" گذاشت. روبرت بازیکنی بود که از خط میانی به دفاع فرستاده شد و نخستین مدافع میانی لقب گرفت. سرمربی آرسنال برای اینکه حقه اش را پنهان کند تصمیم گرفت پیراهن بازیکنانش را شماره دار کند. او به جای اینکه به مدافع‌ها شماره ۲، ۳و ۴ را بدهد و هافبک‌ها با شماره ۵ و ۶ به میدان بروند برای مدافع‌ها شماره‌های ۲، ۵ و ۳ را انتخاب کرد. دو بازیکن میانی هم شماره ۴ و ۶ بر تن کردند. برای نخستین بار آرسنال با پیراهن شماره دار برابر شفیلد ونزدی در هیلزبورو بازی کرد. این اتفاق در سال ۱۹۲۸ و در اولین دیدار فصل رخ داد. در آن روز چلسی، دیگر تیم لندنی با پیراهن شماره دار در دسته دو مقابل سوانسی به میدان رفت.

استفاده از پیراهن‌های شماره دار کم کم در میان دیگر تیم‌ها گسترش یافت. نخستین فینالی که با این شرایط برگزار شد جام حذفی انگلیس در سال ۱۹۳۳ بین دو تیم اورتون و منچسترسیتی بود. شماره بازیکنان از یک تا ۲۲ بود. شماره یک به دروازه بان اورتون تعلق داشت و شماره ۱۱ به مهاجم این تیم رسید. شماره ۱۲ را مهاجم سیتی بر تن کرد و دروازه بان این تیم با شماره ۲۲ در میدان حاضر شد. در اسپانیا رئال مادرید نخستین بار در سال ۱۹۴۷ از پیراهن‌های شماره دار استفاده کرد. این اتفاق با شکست ۵ بر صفر مقابل اتلتیکومادرید همراه شد. فدراسیون فوتبال اسپانیا برای فصل بعد لالیگا استفاده از پیراهن‌های شماره دار را اجباری اعلام کرد. نخستین جام جهانی که با پیراهن‌های شماره دار برگزار شد جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل بود.

چپمان چند بار قهرمان لیگ شد و دو بار عنوان قهرمانی را در جام حذفی با روش MW به دست آورد. اگر او خیلی زود از این دنیا نمی‌رفت (۱۹۳۴) می‌توانست جام‌های بیشتری کسب کند. این اتفاق به خاطر مراقبت بد از ریه‌هایش رخ داد. با این حال او تاثیر مهمی در تاریخ فوتبال گذاشت.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها