بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۶۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تجربه سال گذشته می‌گوید فرهنگیان در افزایش پلکانی حقوق ضرر کردند.
تدبیر24»سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت افزایش حقوق فرهنگیان به شکلی خاص در بودجه سال آتی گفت: با توجه به اینکه دولت برای بودجه سال آتی، افزایش حقوق ۲۰ درصدی پیش‌بینی کرده و نظر مجلس احتمالا همچون سال گذشته بر افزایش پلکانی حقوق کارمندان است، توجه به این نکته لازم است که فرهنگیان در افزایش پلکانی حقوق سال گذشته ضرر کردند، بنابراین لازم است برای آنها افزایش حقوق حداقل 20 درصد در نظر گرفته شود و برای سایرین، پلکانی شود در غیر این صورت فرهنگیان ضرر می‌کنند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: بیشتر کارمندان دولت فرهنگیان هستند و فاصله زیادی بین درآمد فرهنگیان و کارمندان دستگاه‌های دیگر وجود دارد زیرا در دستگاه‌های دیگر علاوه بر حقوق، به مناسبت‌ها و موضوعات مختلف به صورت غیرمستقیم مزایایی پیش‌بینی می‌شود که فرهنگیان هیچ وقت از این مزایا برخوردار نمی‌شوند.

سقف افزایش حقوق شامل حال فرهنگیان شود؛ بقیه پلکانی باشد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواستار آن شد که درباره حقوق فرهنگیان تصمیم جداگانه‌ای گرفته شود و ادامه داد: به نظر می‌آید با توجه به اینکه فاصله زیادی بین دریافتی فرهنگیان و پرسنل دستگاه‌های دیگر وجود دارد باید برای فرهنگیان فکر مجزایی شود زیرا اگر پلکانی به شکل سال قبل باشد، فرهنگیان ضرر می‌کنند مگر اینکه فرهنگیان استثنائا همان سقف افزایش حقوق شامل حالشان شود و بقیه هم پلکانی رشد کند.

وی درباره دلیل متضرر شدن فرهنگیان توضیح داد: تعداد فرهنگیان بسیار زیاد است ولی تعداد کارمندان دستگاه‌های دیگر کم؛ شاید مجموع نیروی انسانی تمامی دستگاه‌ها در کشور به اندازه فرهنگیان نباشد؛ ضمن آنکه در دستگاه‌های دیگر مدارج متفاوت کارمندی وجود دارد اعم از خدماتی، کارشناسی، ریاستی و غیره ولی فرهنگیان همه‌شان هم معلم هستند.

فرهنگیان از متوسط به پایین طیف پلکانی برخوردار می‌شوند

این نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه همه فرهنگیان تا حدودی هم‌سطح هستند و تعدادشان بسیار زیاد است، از متوسط به پایین طیف پلکانی برخوردار می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به مدرک تحصیلی معلمان گفت: با توجه به اینکه مدارج تحصیلی فرهنگیان بالا است، چرا یک نفر با مدرک دکتری باید در آموزش و پرورش فلان مبلغ اندک را بگیرد در حالی که اگر در وزارت علوم باشد، چندین برابر حقوقش فرق خواهد کرد.
نگاه کردن به معلمان به شکل کارمند و اینکه افزایش حقوق آنها به صورت پلکانی در نظر گرفته شود و با نیروهای دستگاه‌های دیگر، مقایسه شوند، به ضرر فرهنگیان است

میرزاده تاکید کرد: انتظار است که مدارج تحصیلی بالا و تجارب بالاتر در خصوص فرهنگیان اثر ویژه‌تری داشته باشد؛ اما نگاه کردن به معلمان به شکل کارمند و اینکه افزایش حقوق آنها به صورت پلکانی در نظر گرفته شود و آنها را با نیروهای دستگاه‌های دیگر که شاید تعداد کارمندان مدارج تحصیلی بالا به این اندازه نداشته باشند، مقایسه کنند باعث می‌شود فرهنگیان ضرر کنند.

تمام درآمد فرهنگیان حقوق است ولی کارمندان دستگاه‌های دیگر مزایای جنبی فراوانی دارند

وی همچنین توضیح داد: از همه مهمتر این نکته است که تمام درآمد فرهنگیان حقوق است در حالی که کارمندان دستگاه‌های دیگر آنقدر پاداش و مسائل رفاهی و مزایای جنبی دارند که اصلا به حقوق خود به منظور گذران زندگی روزمره دست نمی‌زنند و حقوق را برای مسائل اساسی همچون خرید خانه و پس انداز و غیره قرار می‌دهند.

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس افزود: بنابراین نخست به این دلیل که فرهنگیان از مسائل رفاهی و مزایای جنبی همه دستگاه‌ها برخوردار نیستند و دوم به این دلیل که مدارک تحصیلی فرهنگیان بالا است، اگر افزایش حقوق آنها فقط پلکانی باشد، طبیعتا پله‌ای که در آن قرار می‌گیرند کمتر از افزایشی که در گذشته داشتند، خواهد بود.

رتبه‌بندی باعث نمی‌شود اتفاق قابل توجهی برای معلمان بیفتد

وی تاکید کرد: به این دلایل، اجرای افزایش پلکانی حقوق برای فرهنگیان آنها را متضرر می‌کند؛ بنابراین به صلاح است یا به شکل دیگری دیده شود یا اجرای پلکانی، منهای فرهنگیان باشد و برای فرهنگیان همان 20 درصد افزایش حقوق لحاظ شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین درباره حواله دادن بحث افزایش حقوق به بحث رتبه‌بندی معلمان، گفت: رتبه بندی نمی‌تواند با این موضوع ارتباطی داشته باشد؛ زیرا نه هنوز به دست مجلس رسیده، نه به قانون تبدیل شده، نه دستورالعمل مشخصی دارد؛ ضمن اینکه با این مبلغی که به آن اختصاص داده شده، اتفاق قابل توجهی برای معلمان نمی‌افتد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها