بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان در جمع شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور بیان کرد: اگر بخواهیم کشور را بسازیم هیچ راهی به جز آموزش وپرورش در پیش نداریم، باید آموزش وپرورش در اولویت دولت قرار گیرد تا بتوانیم به سایر مولفه‌های توسعه دست یابیم.

تدبیر24»وی تاکید کرد: در طول چهل سال گذشته در آموزش وپرورش تلاش‌های زیاد صورت گرفته، اما این فعالیت‌ها نتوانسته است که آموزش وپرورش را به اولویت اول کشور تبدیل کند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان گفت: دولتمردان ما باید ایمان داشته باشند که آموزش وپرورش مسیر آینده برای توسعه کشور است و  حرف اصلی در فرهنگ، اقتصاد و امنیت نیروی انسانی را می‌زند.

صرفه جویی برای آموزش وپرورش معنا ندارد

وی با بیان  اینکه هرچه مردم آگاه‌تر شوند، ضریب امنیت در آن جامعه بالا می‌رود، اظهار کرد:  در واقع هزینه‌هایی که برای آسیب‌های اجتماعی می‌پردازیم، همان پول‌هایی است که باید خرج آموزش وپرورش می‌کردیم، صرفه جویی برای آموزش وپرورش معنا ندارد، به گونه‌ای که اگر برای تامین سلامت صرفه جویی کنیم، باید در درمان پول خرج کنیم، این حقایق باید محور سیاست‌های دولت ومصوبات مجلس درخصوص آموزش وپرورش باشد.

حاجی بابایی گفت: جامعه‌ای پیشرو است که معلم را پیشرو بداند، هر کس را در جامعه الگو و اوج قله توجه کنید، جوانان به آن طرف گرایش پیدا می‌کنند اما  در الگو کردن معلمان موفق نبوده ایم، نتوانسته ایم الگوسازی مناسب داشته باشیم، همین است که دیگران از این خلاء استفاده کرده اند.

وی بیان کرد:  نکاتی که مطرح می‌شود نمونه‌هایی از آسیب بزرگی است که در آموزش وپرورش وجود دارد، باید برای تعلیم وتربیت کشور سنگ تمام گذاشت، به اعتقاد من تنها کسی که برای آموزش وپرورش سنگ تمام گذاشته مقام معظم رهبری است، باید دولت ومجلس هم به تبع رهبری آموزش وپرورش را در راس قله توجه جامعه قرار دهند.

دولت در سایه خصوصی سازی آموزش و پرورش نباید کم بگذارد

وزیر اسبق آموزش وپرورش تصریح کرد: در شرایط فعلی تفکرخصوصی سازی آموزش وپرورش بسیار قوی وقدرتمند است؛ این که مردم برای مساعدت به آموزش وپرورش ورود پیدا کنند، سیاست خوبی است، اما خصوصی سازی غلط است، در پشت این خصوصی سازی دولت نباید برای آموزش وپرورش سرمایه گذاری کمی داشته باشد وکم بگذارد، در این صورت بحران‌هایی که وجود دارد لاینحل می‌ماند.

عضو کمیسیون بودجه ومحاسبات با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال در دولت و مجلس کار بودجه‌ای کرده ام، گفت: با بودجه و اعداد و ارقام آشنا هستم، هیچوقت قبول نمی‌کنم برای آموزش وپرورش پول نداریم، باید دولت مجاب شود که برای آموزش وپرورش هزینه کند.

وی افزود:  باید به دولت کمک کنیم و بپذیریم در مجلس و دولت نتوانسته ایم با جامعه فرهنگیان همراهی وهمگامی کنیم، در چند سال اخیر طوری رفتار شد که از دل دولت به آموزش وپرورش ضربه وارد شد.

وزیر اسبق آموزش وپرورش گفت: سیاست مازاد اعلام کردن معلمان توسط آقای فانی و بی سواد خطاب کردن معلمان باعث تنزل نگاه دولت به جامعه فرهنگی و به تبع آن نگاه مصرفی به آموزش وپرورش شد، نتیجه سیاست آقای فانی این بود که دولت مجاب شد با حداقل هزینه می‌تواند قافله آموزش وپرورش را به سرمنزل برساند و فارغ از دغدغه‌های آموزش وپرورش به اولویت‌های دیگر خود بپردازد.

وی تصریح کرد:  نیمه تعطیل کردن دانشگاه فرهنگیان باعث شد که بعداز چهار سال مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان تشریف بردند و اعلام خطر کردند که تا سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰۰ هزار کمبود معلم خواهیم داشت.

حاجی بابایی گفت: آقای عسگری آزاد و آقای فانی دولت و مجلس را مجاب کردندکه آموزش وپرورش را می‌توان با این حداقل‌ها پیش برد، اما رهنمود‌های مقام معظم رهبری همواره بر ۲ اولویت تاکید داشته است، که ۲ چیز را از آموزش وپرورش دریغ نکنید، پول و اعتبار تا حد حل تمامی مشکلات ومعضلات این دستگاه عظیم فرهنگی و تاثیرگذار و نیروی انسانی کارآمد و فرهیخته که تنها حلال مشکلات تمام آسیب‌های موجود در کشور است.

وی بیان کرد: آموزش وپرورش در سرازیری مشکلات قرار گرفته است، بحران نیروی انسانی اکنون موجب حذف بسیاری از پست‌های اجرایی مانند معاونتها، مربیان پرورشی، مشاوره وبهداشت شده است که هریک در جای خود آسیب زاست.

رئیس فراکسیون فرهنگیان گفت: همه هجمه‌ها برای خصوصی سازی آموزش وپرورش بود، مدارس استعداد‌های درخشان تضعیف شدند، هر روز یک ایده مثل حذف مشق شب، معلم تمام وقت، همه این‌ها پوششی برای حرکت برای خصوصی کردن آموزش وپرورش است.

وی افزود:  تدریس ۴۴ ساعت معلم معنا ندارد، معلم باید در کنار رسیدگی به تدریس و تکالیف دانش‌آموزان فرصت مطالعه و به روز کردن اطلاعات داشته باشد، زیر ساخت‌ها را آماده کند، مانند اساتید دانشگاه اتاق مخصوص هر معلم پیش بینی شود، نظام رتبه بندی به شکل درست وصحیح آن اجرا شود که حقوق و مزایای معلمان نباید کمتر از ۸۰ درصد اساتید دانشگاه نباشد.

حاجی بابایی گفت: کسانی طرح معلم تمام وقت و تدریس ۴۴ ساعت را مطرح می‌کنند، که پرمدعاترین در آموزش وپرورش هستند، کسانی که حتی یک روز هم معلم نبوده اند؛ با سختی‌های کار معلمی آشنایی ندارند.

تشکل‌های معلمان باید پرچم مطالبات معلمان را بالا بگیرند

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های معلمان باید پرچم مطالبات معلمان را بالا بگیرند، بیان کرد: در واقع تمام تشکل هایی که نتوانستند مطالبات فرهنگیان را پیگیری کنند توسط خود فرهنگیان به حاشیه رانده شده اند؛ قلب معلم با قلب کسانی است که از آن‌ها حمایت واقعی دارند، اگر حمایت‌ها شعاری و زبانی باشد و قلبی و واقعی نباشد، کار آن تشکل درست پیش نخواهد رفت، مطالبات حقوقی و معیشتی باید در اولویت کار تشکل‌ها قرار گیرد.

وزیر اسبق آموزش وپرورش اظهار کرد: قاطبه معلمان نجیب وخیرخواه هستند، وجدان عمومی حاکم بر آموزش وپرورش، وجدان سالمی است، که باید از این فرصت به نفع جامعه فرهنگی استفاده کرد.

وی گفت: اعتبار سال ۱۳۹۷ آموزش وپرورش ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است که اگر ۱۱۰ درصد تخصیص یابد، بالغ بر ۳۷ هزار میلیارد خواهد شد.

عضو کمیسیون بودجه ومحاسبات مجلس بیان کرد:  در اردیبهشت وخرداد سال جاری، به عده‌ای خاص ارز۴۲۰۰ داده شد که اجناس مورد نیاز مردم را وارد نمایند، تنها در یک مورد ۲۶۸ میلیارد دلار به کسی تعلق گرفت که تاکنون حتی یک قلم جنس وارد نکرده است.

وی ادامه داد: ۱۰۸هزار میلیارد، دلار۴۲۰۰تومانی به عده‌ای برای واردات دادند که اگر دلار را۱۰هزار تومانی حساب کنیم در واقع ۱۰۸ هزار میلیارد دلار به عده‌ای خاص دادند، این مبلغ سه برابر بودجه سالانه آموزش وپرورش است که اگر تنها یک سوم آن هزینه آموزش وپرورش می‌شد بسیاری از مشکلات کنونی حل می‌شد، ولی این مبلغ در اختیار تعدادی خاص قرار گرفت.

دولت پول کم ندارد که وضع آموزش وپرورش اینگونه باشد

حاجی بابایی گفت: بار‌ها گفته‌ام و باز هم ایمان دارم و اصرار می‌کنم؛ دولت پول کم ندارد که وضع آموزش وپرورش اینگونه باشد، برای مثال در قانون بودجه پیش بینی سال جاری، درآمد حاصل از فروش نفت ۱۸۰هزار میلیارد دلار پیش بینی شده، که فقط تا اول مهر۱۳۹۷ در آمد نفتی ما۳۳هزارمیلیارد دلار است اگر قیمت دلار را ۱۰هزار تومان محاسبه کنیم ۳۳۰ هزارمیلیارد دلار شده است.

وی با اشاره به اینکه  باید دولت ایمان بیاورد که برای آموزش وپرورش و دفاع هزینه کند، بیان کرد:  آموزش وپرورش هم دفاعی است، امنیت یک کشور وابسته به نیروی انسانی توانمند وسالم و آگاه است اما در عمل چنین نیست، روند نزولی تخصیص اعتبارات سالانه آموزش وپرورش قابل توجیه نیست.

وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد:  سنگین‌ترین تحریم‌ها در سال ۱۳۹۱اعمال شد که هم اروپا وهم آمریکا ما را تحریم کردند در آن سال کل بودجه دولت ۱۰۴ هزار میلیاردتومان بود که بودجه آموزش وپرورش ۱۵ هزارمیلیارد وششصد میلیون تومان شد، اما در سال ۱۳۹۵بودجه آموزش وپرورش ۲۸ هزار و صد میلیارد تومان بود، حال این که بودجه  ۱۰۴هزار میلیارد تومان، ۲۸۱ هزار میلیارد تومان شده است، یعنی بودجه دولت چند برابر اضافه شد اما نسبت بودجه آموزش وپرورش به کل بودجه کشور کاهش یافته است.

حاجی بابایی گفت: عده‌ای کلاه سیاسی سر بقیه می‌گذارندو برای تبرئه دولت می‌گویند در دولت قبل نفت گران بود درصورتی که در آمد دولت الان بیشتر است.

وی تصریح کرد: با تمام این اوصاف در برنامه ششم، آموزش وپرورش را قوی دیده ایم، قوانین حمایتی بسیار خوبی از جمله اجرای رتبه بندی معلمان را مصوب کرده ایم.

باید مصرانه رتبه بندی را پیگیری کنیم

وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار کرد: برنامه‌ای که در سال‌های اخیر اجرا شده است، برنامه رتبه بندی معلمان نیست، بندی از قانون مدیریت خدمات کشوری است که در سال آخر مسئولیت وزارت اجرا کردیم و بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، ۱۲۰۰ امتیاز به معلمان داده شد، ادامه آن در آموزش وپرورش حدود ۳۰۰ امتیاز در سال‌های اخیر به معلمان داده شده است، باید مصرانه رتبه بندی را پیگیری کنیم.

حاجی بابایی تاکید کرد: باید با معلمان صحبت کنیم، در فضای آزاد معلمان حرف بزنند، گروه بندی نکنیم، اجازه بدهیم همه معلمان از هر گروه وجناحی صحبت کنند، موضع گیری سیاسی نکنیم، زیرا مسئولیت بزرگی در برابر تعلیم وتربیت داریم.

وی افزود: معلمان وجدان‌های بیداری دارند، وضع معیشتی معلمان واقعا خوب نیست، یک معلم با دو میلیون تومان چگونه در شهر تهران از پس هزینه‌های زندگی برمی آید.

رئیس فراکسیون فرهنگیان بیان کرد: مهندسی نیروی انسانی در سند در زیر نظام تربیت معلم و نیروی انسانی مد نظر بوده است که بر اساس برنامه‌ای که تدوین شده بود، هرسال ۲۰ هزار نیروی متخصص وارد دوره ابتدایی می‌شدند ضمن ایجاد توازن جنسیتی، توازن تخصصی هم ایجاد می‌شد، اما توقف پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان برنامه‌ها را مختل کرد.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تصریح کرد: در برنامه ششم وزارت فناوری و اطلاعات موظف شده است تمام زیر ساخت‌های ارتباطی و هوشمندسازی مدارس را تامین کند، تا آموزش معلمان تسهیل شود، چندین بار یادآوری کرده ایم درآموزش وپرورش پیگیری اجرایی شدن و مطالبه این قانون از وزارت فناوری باشد چرا که در صورت اجرایی شدن آن آموزش و ارزیابی معلمان راحت‌تر صورت می‌گیرد و اجرای برنامه‌های درسی روزآمدتر خواهد شد.



برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها