معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به نحوه تأمین منابع مالی در آموزشوپرورش و اینکه بودجه عمومی دولت کشش این اعتبارات را ندارد، گفت:دستگاه آموزشی با شرایط ویژه هستیم ولی با قوانین عام سروکار داریم.
تدبیر24»علی الهیار ترکمن در گردهمایی ذیحسابان آموزشوپرورش سراسر کشور، در
مرکز رفاهی-آموزشی استاد نبوی بوشهر از انتقال بخشی از مطالبات جاری
فرهنگیان از سال گذشته به امسال و پرداخت آن و باقی ماندن تنها قسمت کوچکی
از مطالبات خبر داد و اظهار کرد: این مطالبات مربوط بهحق الزحمه امتحانات و
خرید خدمات آموزشی است که بخشی از آن تخصیص گرفته و بهزودی از طریق خزانه
پرداخت و مابقی نیز تا آخر سال پرداخت میشود.
وی افزود: با توجه به
تعامل خوبی که بین آموزشوپرورش و وزارت اقتصاد وجود دارد در سامانه
بدهیهای دولت عدد و رقمها بهصورت شفاف ثبت و مورد تائید ذیحسابان آنها
قرار میگیرد و با تدوین برنامه مالی مشخصی بدهیهای سالهای گذشته پرداخت
خواهد شد.
دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات
الهیار
خاطرنشان کرد: با جدیت به دنبال تحقق خواستههای فرهنگیان هستیم و اگر
جایی تأخیری دیده میشود به دلیل نقدینگی است که باید از خزانه تأمین شود.
ایثارگران آموزش وپرورش از اول آبان تحت پوشش بیمه تکمیلی
معاونت
توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزشوپرورش درباره بیمهها گفت: بیمههای
ایثارگران شاغل در وزارت آموزشوپرورش بهموجب مصوبه دولت از بنیاد شهید به
دستگاههای اجرایی منتقل و بر اساس یک تفاهمنامه بنیاد شهید و امور ایثار
گران با بیمه دی همه ایثارگران شاغل وزارت آموزشوپرورش از اول آبان ماه
زیرپوشش بیمههای تکمیلی هستند و از این بابت نگرانی وجود ندارد. همه
فرهنگیان ایثارگر که زیرپوشش بیمه تکمیلی قرار دارند باید به ادارات تعاون
استانها مراجعه و کار خود را پیگیری کنند.
الهیار ترکمن در خصوص
بیمه تکمیلی فرهنگیان اظهار کرد: با توجه به خواسته این قشر و نیازی که به
خدمات درمانی دارند دو پیشنهاد ارائه شد که شامل بیمه درمان به روش صندوقی
که تاکنون اجرا شده و روش دوم به صورت بیمهگری است که ابلاغشده و هرکدام
از این گزینهها را میتوانند دنبال کنند.
کمبودهای آموزشوپرورش علت دارد؛ باید به دنبال علتها بود
وی
اضافه کرد: برخی گزارهها در مورد آموزشوپرورش مطرح میشود با این عنوان
که کار آموزشوپرورش خوب نیست و کیفیت آموزش پائین است، معیشت معلمان خوب
نیست، ابزار و تجهیزات ناقص است و ... اینها گزارههایی است که آنها را
میشنویم و لمس میکنیم. اگر مسائل آموزشوپرورش را بررسی کنیم اینها
معلول یک سری علتها هستند که باید به علتها بپردازیم.
معاون توسعه
مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش بیان کرد: درصورتیکه بخواهیم مسائل
و مشکلات آموزشوپرورش را حل کنیم باید به سمت علتها برویم و دنبال
راهحلهای اساسی باشیم. نباید به دنبال تسکین مشکلات باشیم و بلکه باید
مسائل را ریشهای حل کنیم.
قوانین کهنه و ناسازگار با آموزشوپرورش
وی
از تعدد و تزاحم قوانین و مقررات بهعنوان یکی از دلایل اصلی مشکلات نام
برد و خاطرنشان کرد: دستگاه آموزشی با شرایط ویژه هستیم ولی با قوانین عام
سروکار داریم و این موضوع باعث بروز مشکلاتی میشود. خیلی از قوانین
کهنهشدهاند و با شرایط امروز آموزشوپرورش ناسازگار است و برخی قوانین
باهم تضاد دارند و برخی قوانین در قامت امروز آموزشوپرورش نیست. خیلی از
این قوانین برای اجرا نیازمند منابع مالی سنگین هستند.
تشکیلات اداری سنگین
الهیار
یکی دیگر از مسائل را مشکلات ساختاری و فرایندی دانست و افزود: نحوه توزیع
منابع انسانی و سنگینی تشکیلات اداری از دیگر مشکلات است و در زمان حاضر
730 منطقه آموزشی در کشور وجود دارد که 40 درصد مناطق آموزشوپرورش نیاز
آموزشوپرورش نبوده و دارای جمعیت دانشآموزی کمتر از پنج هزار نفر هستند و
برای آن هزینههای بسیاری را میپردازیم.
بیشتر بخوانید
تکلیف ما با موضوع مشارکت در آموزشوپرورش مشخص نیست
وی
به نحوه تأمین منابع مالی در آموزشوپرورش اشاره کرد و گفت: بودجه عمومی
دولت کشش این اعتبارات را ندارد. تکلیف ما با موضوع مشارکت در آموزشوپرورش
مشخص نیست.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش تصریح
کرد: مدرسه میتواند تمرکز را از ستاد آموزشوپرورش استانها بگیرد و ستاد
اختیار را به مدارس بدهد و بتواند روی بودجه و نیروی انسانی و کیفیت
آموزشوپرورش برنامهریزی و اقدام کند.
وی از ارتقای کیفیت و
چابکسازی آموزشوپرورش در سطح مدارس خبر داد و بیان کرد: نقش ناظران بر
آموزشوپرورش در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر
بخواهیم وارد مدرسه شویم باید بحث انطباق قوانین و مقررات با شرایط جدید
بهصورت جدی دنبال شود.
الهیار افزود: یکی از موفقیتهای طرح مدرسه کمک به اصلاح قوانین و مقررات است. باید کمک شود که محدودیتهای طرح مدرسهمحوری رفع شود.