بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
الهیار ترکمن گفت: با توجه به اولویت‌های در نظر گرفته شده امسال آموزش و پرورش در بودجه رشد قابل قابل توجهی داشته است.
تدبیر24»نشست خبری علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی درباره مروری بر بودجه ۹۸ صبح امروز در ساختمان اصلی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این مراسم الهیار ترکمن با اشاره به اینکه لایحه بودجه ۹۸ با حفظ توجه به تورم است، بیان کرد: بودجه کارکردهایی مانند اصلاحات ساختاری دارد، از طریق سیاستگذاری‌های قانون باید به اصلاحات ساختاری دست پیدا کنیم تا به اثربخشی منابع کمک شود.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی بیان کرد: کاهش استفاده از درآمدهای ارزی، برنامه ریزی دوساله در خصوص پایداری بودجه، الزام صندوق‌های بازنشستگی با افزایش کارایی و اینکه مجبور نشوند صرفا کمک بگیر باشند، اصلاحات آموزش و پرورش، ۱۰ درصد خرید خدمات آموزشی، کاهش ادارات مراکز استان‌ها و کاهش ادارات کوچک مقیاس مورد توجه است.

وی اظهار کرد: هدفمند کردن درآمدهای اختصاصی دستگاه‌ها، ممنوعیت ایجاد مراکز آموزش عالی جدید، ممنوعیت انتقال دانشکده‌ها به آموزش عالی، ممنوعیت ایجاد واحد اداری جدید در شهرستان‌ها و جلوگیری از موازی کاری مورد توجه است.

الهیار ترکمن تصریح کرد: امسال برای پرداخت هزینه آب، برق و گاز معافیت گرفتیم اما در سال ۹۸ از محل پرداخت یارانه‌ها هزینه‌ها پرداخت می‌شود.

نباید صحبت‌های رئیس جمهور را خطرساز بدانیم

وی درباره صحبت‌های رئیس جمهوری مبنی بر پوشش سالانه ۱۰ درصدی دانش‌آموزان از طریق طرح خرید خدمات آموزشی، اظهار کرد: رئیس جمهور در اظهارات خود به قیمت تمام شده هر دانش‌آموز اشاره کرده بود و نباید این صحبت را به عنوان یک تهدید در نظر گرفت چرا که دولت امسال بیشترین بودجه را به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داد بنابراین نباید صحبت‌های رئیس جمهور را خطرساز بدانیم.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه به حقوق دانش‌آموزان کمتر توجه می‌شود، اظهار کرد: مناطق دوردستی در کشور داریم که نمی‌توانیم معلم اعزام کنیم و حتی معلمان از حضور در این مناطق معذوریت دارند بنابراین نباید حق دانش‌آموز پایمال شود، این در حالی است که طرح خرید خدمات آموزشی در سیستان و بلوچستان یکی از موفق‌ترین طرح‌ها بوده است و معدل دانش‌آموزان را تا یک و نیم نمره ارتقاء دادیم.

بهره‌گیری از معلمان باکیفیت از مفاد طرح خرید خدمات آموزشی

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه طرح خدمات آموزشی تحت استاندارد‌های لازم انجام می‌شود، گفت: به هر قیمتی این طرح اجرایی نمی‌شود، در واقع یکی از اصلی‌ترین مواردی که در طرح خرید خدمات آموزشی مورد توجه قرار می‌دهیم، بهره‌گیری از معلمان باکیفیت است.

افزایش ۴۰ درصدی  بودجه عمرانی مدارس در سال جاری

وی درباره توجه به نوسازی و ایمن‌سازی مدارس، گفت: در برنامه ششم توسعه با توجه به حجم بالای مدارس ناایمن چندین پیشنهاد برای رفع این مشکل داشتیم البته باید به این نکته هم توجه کنیم که بودجه عمرانی امسال نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است که می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند همچنین سال گذشته تخصیص اعتبار کامل را داشتیم و امسال هم امیدواریم این تخصیص اعتبار به طور کامل انجام شود.

الهیار ترکمن درباره میزان بودجه ایده‌آل آموزش و پرورش، اظهار کرد: در سال ۹۷، ۱۱ و ۳ دهم درصد از منابع عمومی به آموزش و پرورش اختصاص یافت که این رقم برای سال ۹۸ به ۱۳ و ۹ دهم درصد رسیده است و کل بودجه آموزش و پرورش در اعتبارات هزینه‌ای ۲۹ درصد و در حوزه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۰ و ۳ دهم درصد رشد را نشان می‌دهد که درکل می‌توانیم بگوییم اعتبارات بدون احتساب رتبه‌بندی ۲۵ درصد و با احتساب رتبه‌بندی ۲۹ درصد افزایش یافته است.

با بودجه ۴۷ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش موافقت شد

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه امسال دولت یکی از بهترین بودجه‌ها را به آموزش و پرورش اختصاص داده است، اظهارکرد: در بخش اعتبارات هزینه‌های ۶۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده بودیم که با ۴۷ هزار میلیارد تومان آن موافقت شد.

وی افزود: در بودجه نیاز به پرداختی کارکنان سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، امسال آن را به ۴۰ هزار میلیارد تومان ارتقاء دادیم بنابراین در خصوص پرداخت حق‌الزحمه حق‌التدریس آزاد، سرباز معلم‌ها، هزینه اداری و اضافه کار در حق مقدورات اعتبار در نظر گرفتیم.

سرانه دانش آموزی ۲۵ هزار تومان است

الهیار ترکمن با بیان اینکه سرانه در نظر گرفته شده برای هر دانش‌آموز ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان است، گفت: می‌توانیم با تعاریفی دیگر این میزان را افزایش دهیم، اما باید مصارف و ضرورت‌ها را مشخص کنیم.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش با انتقاد از میزان بودجه در نظر گرفته شده برای سرانه دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی، تصریح کرد: بزرگترین انتقاد به میزان سرانه مدارس شبانه‌روزی است که بر اساس برآورد‌ها سرانه غذایی دانش‌آموزان ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است در حالی که وزارت علوم ۱۶ هزار تومان سرانه غذایی برای دانشجویان است.

وی درباره میزان کسری بودجه سال ۹۸، تصریح کرد: کسری ۴ هزار میلیارد تومانی داریم که از این میزان هزار میلیارد تومان آن به سال بعد منتقل می‌شود.

الهیار ترکمن ادامه داد: بودجه برای ادارات کل در سال ۹۸ با کسری ۵ هزار میلیارد تومان است که ۴ هزار میلیارد تومان آن قابل تأمین و هزار میلیارد تومان نیز باقی می‌ماند که باید آن را در سال بعد بگنجانیم.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش همچنین به پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان اشاره کرد و گفت: امسال مبلغ ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پاداش پایان خدمت در نظر گرفتیم و از جمله دیگر تغییرات قرار دادن این مبلغ در جدول شماره ۹ بود تا روش‌های تأمین اعتبار مطمئن باشد.

 سازمان اداری، مجوز برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش را صادر می‌کند

وی درباره وضعیت برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش، گفت: برای استخدام متقاضیان از طریق تعهد خدمت و ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان، مجوز باید از طریق سازمان اداری استخدامی صادر شود که این موضوع با بررسی وضعیت معلمان حاصل می‌شود. اکنون مکاتبات خود را شروع کردیم و در حال ارائه مستندات هستیم تا بر اساس سقف نیاز مجوز بگیریم و اخذ مجوز از زمان خودش اعلام می‌شود.

الهیار ترکمن درباره وضعیت استخدام نیروی خدماتی در آموزش و پرورش، گفت: بر اساس ماده ۱۷ قانون خدمات کشوری با اخذ مجوز از طریق شرکت‌های ذیربط جذب نیرو انجام می‌شود که اکنون در حال مکاتبات نهایی هستیم تا از طریق برگزاری مناقصه تأمین نیرو انجام شود.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره شرط معدل دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: باتوجه به رأی دیوان عدالت اداری، این شرط ابطال شده است به همین دلیل از سال آینده اجرای این طرح را شاهد هستیم.

وی درباره وضعیت پرداخت هزینه آب، برق و گاز مدارس، گفت: امسال با همت نمایندگان ۱۰۰ میلیارد تومان معافیت برای پرداخت این هزینه‌ها در مدارس دولتی داشتیم، اما با ابلاغ آن شرکت‌ها، مقاومتی نسبت به اجرای طرح نشان دادند و صحبت‌هایی مبنی‌بر رعایت نکردن الگوی مصرف مطرح شد؛ این در حالی بود که در قانون به صراحت رعایت الگوی مصرف شرط اجرای طرح بود و امسال در مدارس سازوکار دیگری را در نظر گرفتیم و قرار بر این شد تا این هزینه‌ها در قالب سرانه به مدارس داده شود تا از فرافکنی‌ها جلوگیری کنیم.

جزئیات تخصیص بودجه فرهنگی دانش‌آموزان

الهیار ترکمن درباره بودجه فرهنگی دانش‌آموزان، بیان کرد: ۲۰ هزار تومان برای بودجه پرورشی، ۲۲۵ هزار تومان برای بحث آسیب‌های اجتماعی، ۷۶۰ هزار تومان برای فعالیت‌های ورزشی و ۴ هزار و ۴۰۰ تومان برای ارتقاء سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره ممنوعیت انتقال دانشگاه‌های دستگاه‌های اجرایی به وزارت علوم، گفت: باید ببینیم مجلس در این مورد چه رویکردی دارد و هنوز چیزی قطعی نشده است.

وی درباره تأمین اعتبار شیر مدارس، اظهار کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان امسال برای شیر مدارس در نظر گرفتیم، اما این اعتبار وقتی تخصیص پیدا کند، می‌تواند منجر به توزیع شیر در مدارس شود، اما امسال تخصیص اعتباری در این مورد نداشتیم.

به دنبال از بین بردن اصالت مدرسه از طریق درآمدزایی نیستیم

الهیار ترکمن درباره راه‌اندازی پویشی به نام "مدرسه بنگاه نیست" در فضای مجازی، بیان کرد: به هیچ عنوان به دنبال از بین بردن اصالت مدرسه از طریق درآمدزایی نیستیم اما درآمد‌های متفرقه‌ای همچون فروش دست‌سازه‌های هنرستان‌ها، اجاره ساختمان‌های مازاد و تأییدیه تحصیلی وجود دارد که این درآمد‌ها نافی اصالت مدرسه نمی‌شود.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره تعادل بین هزینه‌های پرسنلی و غیرپرسنلی، گفت: زمانی ۹۷ درصد اعتبارات به هزینه‌های پرسنلی اختصاص پیدا می‌کرد، اما اکنون این درصد تغییر کرده است و ۹۴ درصد هزینه‌ها به بخش پرسنلی به ۶ درصد به بخش غیرپرسنلی اختصاص می‌یابد البته سعی داریم این نسبت را بازهم بهبود ببخشیم.

آخرین وضعیت بیمه فرهنگیان

الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت بیمه فرهنگیان، اظهار کرد: در بیمه تکمیلی فرهنگیان با توجه به اجرای غیرکارشناسی بیمه طلایی با مشکلاتی مواجه بودیم و همیمن موضوع باعث شد تا خلاء ارتباطی آموزش و پرورش با شرکت‌های بیمه‌ای مطرح وجود داشته باشد به همین جهت آموزش و پرورش مجبور به عقد قرارداد صندوقی برای تأمین بیمه تکمیلی فرهنگیان شد، اما الزام وجود داشت تا به سمت بیمه‌گری حرکت کنیم.

وی ادامه داد: برای انتقال از روش صندوقی به بیمه‌گری مستلزم افزایش قیمت بودیم و بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه، مصوبه هر خدمتی در سلامت مشخص شده بود، با توجه به اینکه خدمات صندوقی ۲۷ هزار تومان هزینه داشت یکباره نمی‌توانستیم وارد خدمات بیمه‌گری شویم درنتیجه کار را با شیب ملایم آغاز کردیم.

الهیار ترکمن بیان کرد: مبنای کاری برای بیمه تکمیلی فرهنگیان را امسال هم همان ۱۳ خدمت پرکاربرد سابق قرار دادیم و یکی از آیتم‌ها در این ۱۳ خدمات بدون سقف کردن آنها بود که با توجه به پیگیری‌های انجام شده ۹ خدمت بدون سقف انجام می‌شود.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش افزود: همه این فاکتور‌ها در کنار هم، مبلغ سنگینی را برای فرهنگیان ایجاد می‌کرد بنابراین پیش‌بینی می‌کردیم افراد با توجه به شرایط خود بیمه‌گری صندوقی را انتخاب کنند؛ با پیش‌بینی نرخ تورم در حوزه سلامت که ۴۰ درصد برآورد شده است اگر بخواهیم خدمات در قالب بیمه‌گری باشد، با ارائه کامل خدمات عدد بهینه ۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان تخمین زده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرهنگیان باید بر اساس نیاز خود بیمه تکمیلی را انتخاب کنند، گفت: اگر فردی صرفا برای پشتوانه بیمه تکمیلی را در نظر گرفته است، می‌تواند از روش صندوقی استفاده کند، اما چنانچه فرهنگی برای خدمات درمانی از این بیمه استفاده می‌کند روش دیگر را در نظر گرفتیم که باید برگزیند.

الهیار ترکمن تصریح کرد: سعی داریم در ادامه کار با همکاری شرکت‌های بیمه‌ای و از طریق بیمه مرکزی افزایش خدمات بیمه و بهبود شرایط برای معلمان را در نظر بگیریم.

هدف رتبه‌بندی فرهنگیان، افزایش حقوق نیست

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره وضعیت رتبه‌بندی فرهنگیان، اظهار کرد: رتبه‌بندی فرهنگیان در راستای افزایش کیفیت عملکرد آن‌ها انجام می‌شود و هدف اصلی افزایش حقوق نیست؛ هرچند این طرح به افزایش حقوق هم منجر می‌شود، اما این مهم در صورتی محقق می‌شود که معلمان انگیزه‌ای برای دستیابی به صلاحیت‌های حرفه‌ای داشته باشند و اقداماتی منجر به ارتقای کیفیت را در برنامه‌های کاری نشان دهند.

وی بیان کرد: بر اساس این رتبه‌بندی در کشور‌های مختلف دنیا که اجرای طرح را شاهد نبودیم، درصد تفاوت حقوق در سه دوره ابتدایی، میانه و پایانی کار تفاوت چندانی ندارند، اما در کشور‌های با رتبه‌بندی حرفه‌ای تفاوت فاحشی بین چند دوره فعالیت وجود دارد و زمانی که معلم به سطوح بالاتر می‌رسد، به طور کامل رتبه‌بندی حرفه‌ای برایش اجرا می‌شود که این رویکرد ماهیت اصلی رتبه‌بندی را نشان می‌دهد، اما در این میان معلم باید معیار‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای را در فعالیت‌ها نشان دهد.

یازده هزار میلیارد تومان اعتبار لازم  برای طرح رتبه‌بندی

الهیار ترکمن تصریح کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح رتبه‌بندی ۱۱ هزار میلیارد تومان است، اما نباید فراموش کنیم که سال ۹۴ یک مرتبه اعتبار لازم برای این طرح تخصیص یافته است و ۷ هزار میلیارد تومان دریافت کردیم که از سال ۹۴ تاکنون معلمانی که سابقه بالای ۵ سال دارند، تحت پوشش طرح قرار گرفته‌اند.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش بیان کرد: اکنون ۲ هزار میلیارد تومان ردیف مستقل برای رتبه‌بندی در جدول ۲۱ در نظر گرفته شده است که باید ببینیم مجلس در لایحه بودجه چه تصمیمی می‌گیرد، اکنون فقط ردیف اعتباری برای رتبه‌بندی فرهنگیان درنظر گرفتیم تا امکان افزایش اعتبار را داشته باشیم، ولی اکنون این طرح در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شده است و هنوز به مجلس نرسیده تا سازوکار اجرایی، زمان و چگونگی تأمین اعتبار آن مشخص شود بنابراین باید ببینیم در مجلس چه تصمیمی برای این طرح اتخاذ می‌شود.

وی درباره وضعیت املاک مازاد در آموزش و پرورش، بیان کرد: در تبصره ۹ قانون بودجه توجه به املاک مازاد را شاهد هستیم و در ساماندهی کاربری املاک تأکید شده است تا برای آموزش و پرورش آورده داشته باشیم.

الهیار ترکمن درباره تغییر در ساختار آموزش و پرورش، گفت: ساختار آموزش و پرورش باید در حوزه ستادی و استان‌ها تغییر کند و با توجه به اینکه ۶ معاونت فعلی آموزش و پرورش کاملا استقرار پیدا کرده‌اند، پیشنهاد دادیم تا در معاونت‌ها تغییری نداشته باشیم بلکه در بافت‌های زیرمجموعه آن تغییراتی را اعمال کنیم.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس آمار موجود ۴۰ درصد از ادارات آموزش و پرورش کمتر از ۵ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش دارند که البته برخی از این مناطق استراتژیک ما محسوب می‌شوند که نمی‌توانیم تغییری در آن داشته باشیم، اما برای سایر مناطق کارگروهی تشکیل خواهیم داد تا در راستای چابک‌سازی گام برداریم.

وی تصریح کرد: به طور کلی هر اقدام و اصلاح ساختاری که به نفع مدرسه محوری باشد، استقبال می‌کنیم.

با میزان ارز موجود نمی‌توان هزینه  معلمان خارج از کشور را تامین کرد

الهیار ترکمن درباره وضعیت پرداخت حقوق معلمان خارج از کشور، گفت: با این میزان ارز موجود نمی‌توان هزینه‌های لازم معلمان را تأمین کرد البته در حال پیگیری هستیم تا تخصیص اعتباری برای معلمان داشته باشیم؛ درباره نیرو‌های تبعی هم این قانون حذف نشده است و همچنان برای معلمان خارج از کشور لحاظ می‌شود.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش تصریح کرد: به طور کلی در لایحه بودجه ۹۷ با ویژگی‌های مشخصی همچون تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها و هدف مهار تورم، تولید و اشتغال و تأمین معیشت مواجه بودیم.

وی بیان کرد: در سقف اول بودجه ۴۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد در سال ۹۸ در نظر گرفته شده است و مواردی همچون اصلاح فرآیندها، اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی، ممنوعیت ایجاد مراکز آموزشی جدید و انضباط بودجه مورد توجه است.

الهیار ترکمن تصریح کرد: تبصره ۶ بند (د)، بند (الف) تبصره ۱۲، بند (ج) تبصره ۱۲ و بند (ه) تبصره ۱۲ مربوط به اجرای دستگاه‌هایی هستند که بار مالی دارند. بند (ه) تبصره ۱۶، بند (ج) تبصره ۱۸ و تبصره ۱۹ ماده ۲۷ در خصوص طرح‌های نیمه‌تمام است همچنین تبصره ۲۰ و ۲۲ درباره تکالیف دولت درمورد استقرار بودجه و تعهدات آن ایجاد شده است.

برچسب ها: تدبیر24 ، افزایش
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها