بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۷۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
با این شرایطی که سینمای ایران به پیش می رود، دور نیست روزی که کمدی ها پرچم دار مبتذل ترین نوع فیلمها لقب بگیرند. گواه این ادعا تازه ترین نمونه از محصولات این ژانر است که به اذعان خیلی از کارشناسان و سینماروها برازنده صفت مبتذل است.
تدبیر24»«قانون مورفی» که انتظار می رفت با توجه به شناخت رامبد جوان از کمدی های باشخصیت، فیلم درخوری در این ژانر باشد، همان راهی را رفته که «لس آنجلس تهران» و به نوعی دیگر «خانم یایا» پیشگام آن بودند. کمدی هایی که نه مردم آنها را می پسندند و نه منتقدان؛ مصداق از اینجا مانده و از آنجا رانده. دیگر هم کلک خبرسازی از نوع میلیارد روی میلیارد گذاشتن و با توسل به دو- سه پیج و کانال با فالوورها و ممبرهای اغلب فیک، جواب نمی دهد. پنهان شدن پشت تب از رقم یک یا دو میلیارد گذشتن طی یک یا دو هفته هم طبق آنچه تجربه ماه های اخیر نشان داده، احتمالا با فروکش کردن قریب الوقوع ناشی از نارضایتی سینماروها به سرعت کارکرد خود را از دست خواهد داد.
«قانون مورفی» ظاهرا هم از ناحیه فانتزی حاکم بر اثر ضعف دارد و هم وفور شوخی های جنسی در آن فیلم را تا سطح یک کمدی سطحی تقلیل داده است.
حال آنکه دو کمدی جذاب «پسر آدم دختر حوا» و «ورود آقایان ممنوع» نوید تماشای کمدی جذاب دیگری را از جوان می داد. او هر چند مشخصا برای کارگردانی «قانون مورفی» زحمت زیادی، اما عدم یک راهبرد دقیق و فیلمنامه ای شلخته هر چه او رشته، پنبه کرده است.
کاربران در فضای مجازی و رسانه ها انتقادات بعضا تندی نسبت به محتوا و ساختار «قانون مورفی» مطرح کرده اند. نقدها و ایراداتی که تضاد کامل با رابطه متزلزل فروش یکی – دو میلیاردی فیلم و رضایت سینماروها دارند. جالب آنکه رامبد جوان با توجه به شناختش نسبت به فانتزی و تجربه های ارزشمندی که در سریال «خانه سبز» به دست آورده، در این فیلم نتوانسته از آنها بهره چندانی ببرد. همانطور که سال ۸۳ در نخستین فیلمش «اسپاگتی در هشت دقیقه» هم موفق نشد چنین فضایی خلق کند. ظاهرا یکی از مهمترین مشکلات «قانون مورفی» را باید همین دانست. ضمن اینکه برخی از اینکه اسم فیلم مقاربت دقیقی با فضای آن ندارد هم گلایه مند هستند. با این حال همچنان بازی های امیر جدیدی و امیر جعفری در فیلم جزو نکات مثبت آن ذکر شده است.
جالب آنکه خیلی از والیدن هم با توجه به برخی از مضامین مطرحشده در فیلم از اینکه با کودکشان به تماشای آن رفته اند، ابراز پشیمانی کرده اند. با این حال، جوان جمعه گذشته در جریان اکران مردمی فیلم در پردیس سینمایی کوروش بر خلاف این بازخوردها گفته«شنیده‌ام گفته‌اند «قانون مورفی» برای بچه‌ها خوب نیست، معتقدم این فیلم برای بچه‌ها مناسب است و می‌توانند کنار خانواده این فیلم را تماشا کنند. فراموش نکنیم بچه‌های این دهه بسیار جلوتر از زمان هستند و همین‌طور« قانون مورفی» طنز درست و استانداردی دارد».
در شماره شنبه گذشته روزنامه جام جم نیز دو منتقد در مذمت این فیلم صحبت کرده بودند. همچنین صادق رشیدی منتقد و مدرس دانشگاه در برنامه «سینماگرام» شبکه ۴ «قانون مورفی» را به غایت یک فیلم مبتذل دانسته است.
سینماروها بشدت ناراضی!
با این حال همچنان عمده ناخشنودی ها از فیلم «قانون مورفی»، روی درنیامدن شوخیها متمرکز است.
مثلا در سایت سلام سینما در بخش کامنتهای کاربران نمونه هایی از این دست قابل مشاهده است:« اینکه کارگردان و بازیگر این فیلم، بعد از چندین سال تجربه در ساخت فیلم های طنز، به این نتیجه میرسه که برای خندوندن مردم ایران باید با دهنش صدای باد […] در بیاره، اونم نه ۱ بار نه ۲ بار نه ۳ بار، به نظرم این مشکل خودمونه!»، «فیلم آقای جوان فقط فیلمبرداری خوب داشت. و گر نه شلختگی و بدون محتوا بودن در فیلم دیده می شد. هم چنین استفاده از الفاظ رکیک و شوخی های جنسی نامناسب حس بدی به مخاطب می داد. در کل هدف سازنده فیلم مشخص نبود. اصلا توصیه نمی کنم پول و وقتتون رو هدر بدین»، «این میل رامبد به تجربه های جدید و غریب باعث شده به شکل وحشتناکی کیفیت کاراش پایین بیاد و این توی دو تا فیلم آخرش ملموسه. قانون مورفی جزو فیلمای ضعیف جوان بود و به نظرم به غیر از چند تا صحنه به قول معروف شیک چیز دیگه ای برای ارائه نداشت»، «سر جمع ده دوازده دقیقه از فیلم خوبه و بقیه اش بیشتر حوصله سربر و شلوغ و درهم هست و حتی در یک سوم نهایی فیلم منتظریم فیلم زودتر تموم بشه».
در سایت مگ مووی نیز مراجعه به بخش کامنتها شما را با نتایج مشابهی مواجه می کند؛ از جمله:«فیلم خوبی بود!!! پر از رقص و الفاظ زشت و فحش، ادا های ناپسند، رفتارهای ناشایست، واقعا توقع از رامبد بیش از این بود ، فقط نمیدونم چرا تو خندوانه تبلیغ میکرد با بچه هاتون برین ببینید. برن ببینن فحش یاد بگیرن یا ادای شما رو یاد بگیرن یا برسن به یکی بگن میتونم دست بزنم !!!!! با فیلم های بهتر از این میتوانستید ما رو بخندانید»، «خیلی جالبه که جدیدا تو سینماهای ایران لودگی رسم شده و هرچه درجه لودگی میره بالاتر فیلم جذاب تر میشه.یه کم به خودمون بیایم و از بی اخلاقی های این جماعت فاصله بگیریم.آقای جوان ما اینجور شادی رو نمیخوایم اصلن شما نمیخواد این مردمو شاد کنید.شما دارید با این کاراتون به مردم ضربه میزنید….» و …
کاربران حتی در پیج اینستاگرام رامبد جوان هم انتقادهای تندی را نثار فیلم کرده اند:« واقعا بدتر از این نمیشد دیگه اقای جوان.من از امیر جعفری تعجب میکنم که چطور قبول کرده همچین فیلمی بره تو کارنامه هنریش»، «افتضاح نبود افتضضضضضضضضضااااااححححححح بود»! «طنز سخیفی بود ازشماکه این همه دم از فرهنگ میزنید انتظار نمیرفت همچین چیزی بسازید» و ….
طرفداران فیلم چه می گویند
در لابه لای کامنت ها و ابراز نظرات مردم اما می توان ردی خفیف از نظرات مثبت را یافت. نشانه هایی محدود که زیر بار انتقادها نمی توان چندان به اعتبار و اصالت آنها اطمینان یافت. در این نظرات مثبت مخالفان فیلم متهم به نگاه ایده آلیستی شده اند و از بخش هایی از فیلم دفاع شده است. ضمن اینکه موافقان فیلم را بامزه توصیف کرده اند.
مثلا یک کاربر برای جوان در اینستاگرامش نوشته:«معررررکه بود. من که یک بار دیگه هم میرم که ببینم.کاری که رامبد کرد تا به حال هیچ کارگردانی جرات ساختش رو نداشت. استفاده از اون همه رنگ شاد به تنهایی آدم رو ب وجد میاورد». هرچند دعوتی به تماشای این فیلم از سوی مردم در کامنت ها دیده نمی شود.
با توجه به اینکه تا اطلاع ثانوی در جدول اکران امسال نامی از کمدی دیگری دیده نمی شود، فعلا «قانون مورفی» را باید تنها کمدی پر حرف و حدیث سینماها تلقی کرد. بویژه آنکه کمدی های دیگر این روزها از جمله «کلمبوس»، «پاستاریونی»، تا حدودی «مارموز» و … نتوانسته اند به اندازه فیلم جوان حاشیه در پیرامون خود ایجاد کنند.
برچسب ها: تدبیر24 ، مورفی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها