بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از احتمال بازگشت طرح جریمه ریالی سربازی به بودجه سال ۹۸ خبرداد.
تدبیر24»غلامرضا تاجگردون در جلسه شورای مرکزی حزب اعتمادملی به تشریح آخرین وضعیت لایحه بودجه۹۸ کشور پرداخت و گزارشی از جزئیات بودجه نظامی و فرهنگی را ارائه کرد

وی با اشاره به بودجه نهادهای فرهنگی و آنچه که به موسسات و‌ نهادهای دینی و فرهنگی داده می‌شود، گفت: ما تلاش کردیم تا بودجه تعداد قابل توجهی از این نهادها را کم کنیم و خوشبختانه موفق هم شدیم.

تاجگردون با اشاره به بودجه‌هایی که به برخی از نهادها از جمله موسسه آیت‌الله مصباح یزدی داده می‌شود، گفت: ردیف بودجه آقای مصباح در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی گذاشته شده که ابتدا یک میلیارد تومان بود، مدرسه عالی شهید مطهری، موسسه امام صادق، موسسه مفید و … هم در آن دوران بودجه گرفتند و پس از آن مبالغ برخی افزایش یافت و تغییر یافت.

وی در مورد بودجه حوزه‌های علمیه نیز گفت: آنچه که تحت عنوان بودجه حوزه علمیه مطرح می‌شود عمدتا صرف امور خدماتی نظیر بیمه و … است که پرداخت می‌شود و بودجه مربوط به شوراهای سیاست‌گذاری جداست.

رییس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مثلا بودجه موسسه جامعه‌المصطفی که دانشگاه است و در ۵۰ نقطه از دنیا آموزش می‌دهد اگر بنا باشد که حذف شود باید گفت این ماموریت را انجام ندهد.

تاجگردون با اشاره به کلیات و کلان بودجه کشور در ارتباط با مردم گفت: مردم در چندجا آسیب می‌بینند و فشارهایی روی آنها هست، یک بخش مربوط به حقوق کارکنان دولت است که باید تلاش کنیم دچار مشکل نشوند، چراکه مشابه این وضعیت را در سال ۷۴ هم داشتیم و کارمندان دولت با یک افت شدید درآمدی روبه‌رو شدند که باید تلاش کنیم این اتفاق رخ ندهد.

وی ادامه داد: اگر دولت در سال آتی به اهدافی که می‌خواهد برسد که ما بعید می‌دانیم برسد نرخ بیکاری تغییر نمی‌کند اما اگر نرسد، نرخ بیکاری بیشتر هم می‌شود.

وی اضافه کرد: ما لایحه حمایت از حقوق معلولان را تصویب کردیم، اما دولت چیزی را برای آن تعریف نکرده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مورد نرخ ارز در سال آینده نیز گفت: با نرخ فعلی ارز درآمد دولت ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است.

تاجگردون ادامه داد: مبنای محاسبه نرخ ارز ۵۵۰۰ تومانی، میانگین قیمت ارز ۴۲۰۰تومانی و قیمت ارز در سامانه نیما است.

رییس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ۵۰ درصد ارز یارانه‌ای مصرفی کشور مربوط به حوزه دارو و روغن است. ما از رییس جمهور خواستیم که این مساله دارو را در بیمه‌ها بگنجاند.

تاجگردون در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نرخ حامل‌های انرژی نیز گفت: یارانه پنهان در اقتصاد کشور ۹۷۰ هزار میلیارد تومان است و بودجه دولت ۴۴۰ هزارتومان است که ابن نشان می‌دهد رقم یارانه پنهان دو برابر بودجه کشور است. از این میان حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان آن بودجه سوخت است و پس از آن معافیت‌های مالیاتی است.

او در مورد بدهی‌ها و مطالبات دولت نیز گفت: دولت ۲۸۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است. که این سوای شرکت‌های دولتی است. از این میان ۷۹هزار میلیارد تومان به اشخاص و پیمانکارهار و … بدهکار است و حدود همین عدد هم به شهرداری‌ها و … بدهی دارد.

تاجگردون اضافه کرد: دولت حدود ۱۳۰ هزار میلیارد هم از برخی اشخاص و بانک‌ها و نهادهای دولتی طلب دارد که در مجموع تراز آن حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منفی است.

به گفته تاجگردون طبق برنامه‌ریزی‌ها دولت تا پایان امسال ۳۳ تا ۳۴ هزار میلیارد از بدهی مردم را تسویه خواهد کرد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مورد اجرای طرح جریمه ریالی سربازی در لایحه بودجه سال ۹۸ نیز کفت: این موضوع در لایحه نیامده است که نمایندگان پیشنهاد دادند سال آینده نیز لحاظ شود اما این مساله
منوط شد به مذاکره با ستادکل نیروهای مسلح و حدس من این است که اگر منابع صرف خود نیروهای مسلح شود، احتمال موافقت با آن افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: پارسال ستادکل نیروهای مسلح با این قانون موافقت نکرد و مقام معظم رهبری گفتن موافق نیستند و اگر دولت کسری بودجه‌اش جبران می‌شود ایرادی ندارد که در نهایت برای سال ۹۷ دوباره تصویب شد.

تاجگردون ادامه داد: فکر می‌کنم امسال هم بتوانیم این طرح را در قانون بودجه سال ۹۸ بیاوریم و اگر این موضوع در مجلس مطرح شود، رای می‌آورد اما برای اینکه جوانان دچار مشکل نشوند ابتدا با ستادکل نیروهای مسلح هماهنگ خواهیم کرد و سپس راقدام می‌کنیم.

تاجگردون افزود: قیمت حامل‌های انرژی و تغییر در آن موضوع بسیار حساسی است و‌ باید با دقت انجام شود.

براساس اعلام سایت رسمی حزب اعتماد ملی، وی اضافه کرد: مالیات آستان قدس را هم امسال در پیشنهادات دیده‌اند، اما گاهی مالیات را می‌گیرند و دوباره به آن برمی‌گردانند.

وی در مورد صادرات نفت کشور نیز گفت: صادرات ما امروز یک میلیون بشکه است در حالی که سال گذشته بالای یک میلیون بشکه بود و امیدواریم این میزان در سال آینده افزایش یابد یا لااقل همین مقدار بماند.

انتهای پیام

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها