بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۷۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
سازمان برنامه و بودجه در واکنش به انتقادات رئیس دانشگاه فرهنگیان از بودجه، بر رشد ۲۱ درصدی بودجه این دانشگاه تاکید کرده است اما رئیس این دانشگاه چنین افزایش بودجه‌ای را صرفاً به‌دلیل افزایش دانشجویان این دانشگاه از ۲۹ هزار به ۷۱ هزار نفرد انسته است.

تدبیر24»در مصاحبه‌ای که سوم بهمن ماه با عنوان " واکنش تند رئیس دانشگاه فرهنگیان به وضعیت نامناسب بودجه" با حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان داشتیم به بررسی وضعیت بودجه این دانشگاه برای سال 98 پرداختیم.

در این مصاحبه، رئیس دانشگاه فرهنگیان با انتقاد از وضعیت بودجه 619 میلیارد تومانی برای سال 98 و کافی نبودن آن برای انجام فعالیت‌های تربیت معلم اعلام کرد: افرادی که ادعا می‌کنند می‌توان با این رقم دانشگاه را اداره کرد، بیایند و دانشگاه را اداره کنند؛ او این وضعیت را تعطیلی عملی دانشگاه توصیف کرد.

هم‌اکنون سازمان برنامه و بودجه کشور با ارسال جوابیه‌ای به خبرگزاری تسنیم در رابطه با سخنان حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان و اعتبارات این دانشگاه توضیحاتی ارائه داده که در ادامه این جوابیه و پاسخ جدید رئیس دانشگاه فرهنگیان به این مطلب آمده است:

"آقای حسن خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با این خبرگزاری از وضعیت بودجه اختصاص یافته به دانشگاه فرهنگیان انتقاد کرده است، در این ارتباط توضیح زیر ضروری است:

1. دانشگاه فرهنگیان طی سال‌های 91 تا کنون، به طور متوسط سالانه حدود 17 هزار نفر مجوز جذب دانشجو معلم دوره چهارساله و از سال 1394 تاکنون متوسط سالانه حدود 8 هزار نفر مجوز جذب فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌های کشور براساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه مذکور برای طی آموزش دوره مهارت‌آموزی فنون معلمی یک ساله را از سازمان اداری و استخدامی کشور اخذ کرده است.

2. تعداد دانشجویان ورودی به دانشگاه فرهنگیان در سال جاری، 35 هزار و 400 نفر است که به اشتباه در مطلب خبرگزاری 41 هزار نفر نفر قید شده است و با توجه به خروج فارغ‌التحصیلان سنوات پیشین، دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه در تمامی دوره‌ها اعم از کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی و مهارت‌آموزان به استناد کتابچه‌های آماری منتشر شده آبان ماه 1397 آن دانشگاه 52 هزار و 764 نفر است این در حالی است که در لایحه بودجه سال 1398، در برنامه تربیت معلم ذیل ردیف هزینه‌ای دانشگاه که صرفاً به آموزش دانشجومعلمان دوره کارشناسی 4 ساله اختصاص دارد، تعداد 56 هزار نفر دانشجو پیش‌بینی شده است.

3. اعتبار هزینه‌ای دانشگاه فرهنگیان در لایحه بودجه سال 1398 بالغ بر 5793 میلیارد ریال است که نسبت به رقم 4794 میلیارد ریال اعتبار مصوب سال 1397 حدود 21 درصد رشد دارد. همچنین سرانه آموزشی منظور شده برای دانشجو - ملمان دانشگاه یاد شده به میزان 65 میلیون ریال است که با احتساب سایر اعتبارات منظور شده در برنامه‌های رفاهی و فرهنگی دانشگاه مذکور سرانه دانشجو - معلمان به بیش از 90 میلیون ریال خواهد رسید.

4. براساس ماده 5 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، محل فعالیت رسمی آموزشی دانشگاه در 64 پردیس مشتمل بر دو پردیس خواهران و برادران در هر استان است در حالی که آن دانشگاه فعالیت آموزشی خود را به 98 واحد آموزشی 34 مرکز اقماری علاوه بر تعداد 64 پردیس گسترش داده است. این در حالی است مراکز اقماری مذکور در ساختار تشکیلاتی مصوب دانشگاه جایگاهی نداشته و ادغام و ساماندهی واحدهای اقماری در پردیس‌های اصلی مراکز استان در جهت مدیریت بهینه، ارتقای بهره‌وری و افزایش کیفیت آموزشی دانشگا‌ها و ارتقای رفاه حال دانشجویان، همواره مورد تاکید مراجع قانونی ذی‌ربط و نیز اعضای هیئت امنای دانشگاه بوده است.

5. همچنین در حوزه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، روند اعتبارات طرح تعمیر و تجهیز مراکز تربیت معلم از سال 91 تاکنون، سالانه 33 درصد رشد داشته و در لایحه بودجه 1398 مبلغ 400000 میلیون ریال برای طرح مذکور با 25 درصد رشد نسبت به سال 1397 پیشنهاد شده است. همچنین طرح احداثی مربوط به دانشگاه با تقویت هدف کمی افزایش متراژ از 30.200 به 52.075 متر مربع در سال 1397 مورد نظر بوده است و در لایحه بودجه 1398 با پیش‌بینی اعتبار 150000 میلیون ریال، نسبت به سال 1397 بیش از پنج برابر شده است.

با توجه به اینکه ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور یکی از اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، ضروری است وزارت آموزش و پرورش نسبت به تدوین و تصویب برنامه جامع نیروی انسانی خود بر اساس شاخص‌ها و استانداردهای مورد توافق با مراجع قانونی ذی‌ربط اقدام کرده و جذب و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز خود را با رویکرد «مدیریت تأمین نیرو» به جای «توسعه ظرفیت» و با توجه به ظرفیت‌ها و  امکانات موجود و شرایط خاص کشور دنبال کند."

خنیفر: به دنبال احیای نظام تعلیم و تربیت هستیم

اما حسین خنیفر؛ رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با تسنیم درباره جوابیه اخیر سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: از سازمان برنامه و بودجه تشکر می‌کنم که تا‌‌کنون به ما کمک‌های بسیاری کرده‌ است اما به دنبال احیای نظام تعلیم و تربیت هستیم یعنی کاری که سایر کشورها از سال 1945 به دنبال آن بودند.

وی افزود: سال 1945 در دنیا به ویژه درباره کشورهایی که الگوی نفت پایگی دارند، بحثی مطرح شد تا برای نجات به سمت تولید و کارآفرینی بروند که یک مسیر آن تعلیم و تربیت است؛ اگر بتوانیم یک معلم شایسته تربیت کنیم که 30 سال در نظام آموزشی خدمت می‌کند بسیاری از آسیب‌ها کم شده و به خلوت شدن دادگاه‌ها و کاهش پرونده‌های قضایی می‌انجامد.

رشد 21 درصدی بودجه با توجه به افزایش تعداد دانشجویان است

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه اهداف بلندی داریم، عنوان کرد: شرایط اقتصادی دولت را درک می‌کنیم و بودجه پیشنهادی ما "1219 میلیارد تومان" بودجه حداقلی برای 71 هزار دانشجو است البته توضیحات سازمان برنامه و بودجه را قبول داریم چون با استانداردهایی دست به مقایسه می‌زنند هر چند که صحبت‌های ما را رد نکرده‌اند اما توضیحاتی داده‌اند که بودجه دانشگاه فرهنگیان با رشد 21 درصدی همراه است اما این رشد به‌دلیل افزایش دانشجویان است که از 29 هزار نفر به 71 هزار رسیده است البته سازمان برنامه تعداد دانشجویان ماده 28 را  در نظر نگرفته است.

خنیفر گفت: از سازمان برنامه و بودجه تشکر می‌کنیم که در مدت اخیر به ما کمک کردند اما ما توجه ویژه‌ای می‌خواهیم که انشالله نظام تعلیم و تربیت را تکان دهیم.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر به کمیسیون آموزش  مجلس رفتم، متذکر شد: در این جلسه گزارش عملکردی ارائه کردم پس از آن به کمیسیون تلفیق رفتم و گفتم پراکندگی دانشگاه فرهنگیان در 31 استان کشور است و 98 پردیس و مرکز در کل کشور داریم و طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اجازه داریم در جاهایی که نیاز است برخی مراکز باید حفظ شوند تا معلم از بوم برای بوم تربیت کنند و حالا منتظر اقدامات عملی از سوی کمیسیون تلفیق هستیم و به ما برای افزایش بودجه قول داده‌اند.

با بودجه 619 میلیارد تومانی سال 98 با مشکل مواجه می‌شویم

رئیس دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد:‌ بودجه پیشنهادی ما 1219 میلیارد تومان است اما هم‌اکنون نصف آن یعنی 619 میلیارد در بودجه تصویب شده است که با این بودجه سال بعد به مشکل خواهیم خورد؛ از بودجه پیشنهادی 1219 میلیارد تومانی  رقم درشت آن بابت بدهی حق التدریس‌ها،  ماده 28 و مصاحبه ورودی‌ سال‌های 94 تا 96 می‌رود.

وی گفت:‌ بسیاری از دعواهای بودجه‌ای بنده برای پر کردن چاله‌هایی است که پیش از من کنده شده و اگر بودجه 1219 میلیارد تومانی را پیشنهاد داده‌ایم به این دلیل است که 71 هزار دانشجو داریم و پراکندگی مراکز و پردیس‌های دانشگاه در سطح ملی است همچنین بدهی مسبوق داریم از سوی دیگر فرسودگی 70 درصدی مراکزی را داریم که میانگین ساخت آنها 50 سال است؛ مرکز شرافت در تهران 92 سال قبل توسط ایتالیایی‌ها ساخته شده است و از این نوع مراکز در سطح کشور کم نداریم.


برچسب ها: تدبیر24 ، سازمان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها