بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
حتی اگر اوج گرفتن شبکه تلویزیونی نتفلیکس دلیل اصلی کاهش تعداد تماشاگران سینما در اروپا باشد، نمی‌توان عامل سالن‌های پیر و فرسوده را در این افت چشمگیر نادیده گرفت.
تدبیر24»شاید رکود سینما هم نشانه‌ای دیگر از نظریه "اروپای شکست‌خورده" دونالد ترامپ باشد. در شرایطی که درآمد گیشه در آمریکای شمالی به رکورد تاریخی ۱۱.۸۵ میلیارد دلار با فروش ۱.۳ میلیارد قطعه بلیت رسید، اوضاع سینما در پنج کشور بزرگ غرب اروپا شامل بریتانیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا روی طیفی از معمولی تا وحشتناک در حرکت بود.

به گزارش همشهری آنلاین، درآمد سینماهای آلمان از محل بلیت‌فروشی در سال ۲۰۱۸ با ۱۶ درصد کاهش نسبت به سال پیش از آن روی عدد ۹۶۵ میلیون دلار متوقف ماند و برای نخستین بار در چند سال اخیر به رکورد یک میلیارد دلار نرسید. در ایتالیا شرایط به مراتب بدتر بود و درآمد گیشه با پنج درصد کاهش به ۶۳۳ میلیون دلار رسید. برای درک اوضاع وحشتناک سینما در ایتالیا کافی است بدانید هشت سال پیش درآمد حاصل از فروش بلیت ۲۰۰ میلیون دلار بیش از ۲۰۱۸ بود.

نکته جالب اینکه برخی سینماها در سرزمین چکمه‌ای اروپا یعنی ایتالیا هنوز سیستم تهویه هوا ندارند! فرانسه و اسپانیا به ترتیب با سه و دو درصد کاهش فروش نسبت به سال ۲۰۱۷ چندان درگیر پیامدهای افت تعداد تماشاگران نبودند و در این میان فقط بریتانیا بود که یک سال پررونق را در عرصه سینما ثبت کرد. آمار و ارقام ثبت‌شده در گیشه این کشور نشان می‌دهد درآمد با یک‌دهم درصد کاهش به ۱.۶۳ میلیارد دلار رسیده و ۱۷۷ میلیون بلیت هم بالاترین تعداد از سال ۱۹۷۰ به بعد است.

برخی کارشناسان می‌کوشند عواملی چون گرمای وحشتناک هوا و اوج گرفتن تب جام‌جهانی فوتبال را دلیل اصلی کاهش استقبال تماشاگران از سینماها بدانند. اگر قهرمانی فرانسه و حضور انگلستان را در میان چهار تیم پایانی جام‌جهانی روسیه در کم‌شدن تعداد تماشاگران سینما موثر بدانیم، آنگاه باید دلیلی قانع‌کننده برای عملکرد بد سینماهای آلمان در مقایسه با فرانسه و انگلیس باشیم. تیم ملی فوتبال آلمان برای نخستین بار در چند دهه اخیر در مرحله گروهی حذف شد و مردم دیگر درگیر پیگیری نتایج آن نبودند که از سینما رفتن غافل شوند.

برخی دیگر انگشت اتهام را سوی نتفلیکس می‌گیرند که خودش را به عنوان جدی‌ترین رقیب سینما در سال‌های اخیر معرفی کرده است. با راه‌اندازی خدمات این شبکه در اروپا، تعداد مشترکان آن در غرب قاره سبز از مرز ۶۹ میلیون نفر فراتر رفت و این تعداد رقمی برابر با ۵.۷ میلیارد دلار هزینه استفاده از برنامه‌های نتفلیکس کردند. دیوید سایدباتم، کارشناس شرکت فیوچرسورس در لندن پیش‌بینی می‌کند به لطف افزایش توجه مردم به شبکه‌های کابلی و اینترنتی، درآمد سینماها در چند سال آینده روندی کاهش خواهد داشت.

از سوی دیگر، عامل سالن‌های نمایش فرسوده و نه‌چندان مناسب در چند کشور اروپایی را هم نمی‌توان و نباید نادیده گرفت. علاوه بر ایتالیا که وصف آن رفت، در آلمان هم عمر برخی مالتی‌پلکس‌ها به اوایل دهه ۱۹۹۰ می‌رسد و حتی سالن‌های انتظار چند سینمای مهم در این کشور از زمان سقوط دیوار برلین در پاییز ۱۹۹۱ تا امروز رنگ نخورده‌اند. در این شرایط، چرا باید انتظار داشته باشیم کسی ۱۲ دلار برای رفتن به چنین سالنی هزینه کند؟

 

برچسب ها: تدبیر24 ، رکوردشکنی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها