بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: تا اقتصاد کشور بهینه نشود نمی‌توان انتظار داشت اقتصاد آموزش‌وپرورش مطلوب و کارآمد باشد.

تدبیر24»مهدی نوید ادهم در دومین روز همایش ملی اقتصاد آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: سند تحول بنیادین مرجع آموزش ‌و پرورش است و عملیاتی‌شدن سند خواسته تمام مسئولان است و این نشست‌ها و همایش‌ها می‌تواند زمینه اجرایی شدن سند را مهیا و فراهم کند.

وی افزود: اقتصاد آموزش‌وپرورش تعاریف مختلفی را در برمی‌گیرد و در آن سه نکته اقتصاد، آموزش ‌و پرورش و اقتصاد آموزش ‌و پرورش را می‌توان بررسی کرد.

اقتصاد آموزش‌وپرورش متأثر از اقتصاد کشور

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش، اقتصاد آموزش ‌و پرورش را متأثر از اقتصاد کلان کشور دانست و گفت: مدل و تئوری اقتصاد کشور بر اقتصاد آموزش ‌وپرورش تأثیر می‌گذارد و تا اقتصاد کشور بهینه نشود نمی‌توان انتظار داشت اقتصاد آموزش‌وپرورش مطلوب و کارآمد باشد.

مسئولان اقتصادی، باوری به نقش مهارت‌محوری آموزش‌وپرورش ندارند

 وی با اشاره به تعاریف مختلف از آموزش‌وپرورش اظهار کرد: گروهی آموزش‌وپرورش را انتقال‌دهنده معلومات و محفوظات و برخی آموزش‌وپرورش را مهارت محور و آموزش‌دهنده دانش و مهارت‌های زندگی می‌دانند لذا هر تعریفی از آموزش‌وپرورش، اقتصاد متناظر با خودش را دارد و اعتقاد دارم افرادی که در اقتصاد کلان و اقتصاد آموزش‌وپرورش تخصیص منابع می‌دهند همان تعریف اول را از آموزش‌وپرورش دارند و فقط به کلاس درس، فضای آموزشی، معلم و دانش‌آموز نگاه می‌کنند.

نوید ادهم بابیان اینکه در همه مراحل توسعه کشورها به آموزش‌وپرورش توجه خاصی شده است و اصلی‌ترین سرمایه‌گذاری را در این بخش می‌دانند، گفت: داگلاس نورث برنده جایزه نوبل اقتصادی توسعه را در مدارس می‌داند و دوره ابتدایی در اینکه چگونه کودکان پرسشگر، خلاق، صبور، دارای روحیه تعامل و گفتگو آموزش داده شوند با اهمیت است.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش تصریح کرد: اقتصاد آموزش‌وپرورش از سویی متأثر از پارادایم‌های اقتصاد کلان کشور و از طرف دیگر متأثر از نظریه‌های آموزشی و پرورشی است لذا باید به مؤلفه‌های سیستم آموزش‌وپرورش توجه کرد و در اقتصاد آموزش‌وپرورش کالبدشناسی وضع موجود، شناسایی وضعیت نیروی انسانی و روش‌های تأمین منابع مالی گنجانده‌شده است.

نوید ادهم با اشاره به اینکه برای سند تحول بنیادین 6 زیر نظام تدوین‌شده است، اظهار کرد: یکی از زیر نظام‌ها تأمین و تخصیص منابع مالی است و از 131 راهکار تدوین‌شده، 11 راهکار به این زیر نظام اختصاص‌یافته که 45 برنامه برای اجرای راهکارها پیش‌بینی‌شده است که به تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش رسیده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش امر حاکمیتی و نهاد فرهنگی و تربیتی است، گفت: در سند تحول بنیادین براینکه تعلیم و تربیت علمی، اخلاقی، اقتصادی سیاسی، اعتقادی، زیباشناختی باشد تأکید شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به الزام کاهش تمرکز و چابک سازی نظام اداری و تأمین نیروی انسانی، بیان کرد: رویکرد حاکم بر آموزش‌وپرورش باید بر اساس کارآمدی، عدالت، تناسب، حاکمیت رویکرد فرهنگی و تربیتی با توجه به اقتضائات و شرایط اقتصادی کشور باشد.

وی تصریح کرد: رقابت‌پذیری، تحقق چرخش‌های تحول‌آفرین از عرضه محوری به تقاضامحوری، ساماندهی فضای آموزشی و حرکت از مدارس کوچک به‌سوی مدارس متوسط، بزرگ و مجتمع‌های آموزشی از دیگر برنامه‌های اقتصادی است که در سند تحول بنیادین آمده است.


برچسب ها: تدبیر24 ، انتظار
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها