بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۸۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
کارگردان با سابقه سینما به خبرورزشی گفت: علی کریمی صدای مردم است و همیشه و در همه جا همگام با آن‌ها بوده و به معنای واقعی مرد است.

تدبیر24»سیروس الوند یکی از کارگردانان باسابقه و خوشنام سینمای ایران است. کارگردانی که به شدت فوتبالی است. الوند که به شدت پرسپولیسی است معتقد است تیم محبوبش امسال هم قهرمان لیگ برتر می‌شود و در قهرمانی هت‌تریک می‌کند. نکته جالب اینکه برادر او یعنی خشایار الوند که او هم نویسنده ماهری است طرفدار سرسخت استقلال است و این دو به شدت با هم کل‌کل می‌کنند. گفت‌وگوی فوتبالی، سینمایی ما با سیروس الوند را در ادامه می‌خوانید:

* آقای الوند شرایط این روز‌های پرسپولیس را چطور می‌بینید؟

پرسپولیس در زمان محرومیت از نقل و انتقالات و با ۱۲، ۱۳ بازیکن عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم رسید، ولی با شروع نیم‌فصل دوم و اتمام محرومیت و اضافه شدن بازیکنان جدید هنوز به هماهنگی ۱۰۰ درصدی نرسیده است. ولی فکر می‌کنم با گذشت زمان و جا افتادن بازیکنان جدید، پرسپولیس بازی‌های بهتری به نمایش می‌گذارد.

* یعنی تیم نیم‌فصل اول قوی‌تر از تیم فعلی است؟

بحث قوی و ضعیف بودن نیست، ولی پرسپولیس در نیم‌فصل نخست نمایش بهتری داشت. در سینما می‌گویند محدودیت باعث خلاقیت می‌شود و من فکر می‌کنم این موضوع در فوتبال هم صادق باشد. ضمن اینکه یک نکته را نباید فراموش کرد.

* چه نکته‌ای؟

حذف و ناکامی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا و شکست سنگین مقابل ژاپن به لحاظ روحی روی فوتبال ما تأثیرگذار بوده و خیلی از تیم‌های مطرح ما مثل پرسپولیس و استقلال دچار افت روحی شدند.

* به نظر شما پرسپولیس می‌تواند قهرمان لیگ برتر شود؟

تیم‌های خوبی در لیگ برتر حضور دارند و کیفیت تیم‌ها بالاست، ولی فکر می‌کنم در نهایت پرسپولیس به مقام قهرمانی برسد و برای سومین سال متوالی جام را بالای سر ببرد.

* این روز‌ها بحث اشتباهات داوری داغ است. نظر شما چیست؟

من فکر می‌کنم داوری ما اشکالات زیادی دارد. درست است در همه جای دنیا داوران مرتکب اشتباه می‌شوند که طبیعی است، ولی اشتباه داوری در لیگ ایران بیشتر از حد معمول است و از آن بدتر این است که فدراسیون فوتبال و کمیته داوران به شدت از داوران خود حمایت می‌کنند و این موضوع بسیار بد است. وقتی یک داور پراشتباه ظاهر می‌شود دیگر جای دفاع ندارد، نمی‌دانم چه اصراری است تحت هر شرایطی بخواهند از داور حمایت کنند و بگویند بدون اشتباه بوده است یا مثلاً بعضی از داوران علت اشتباهات وحشتناک‌شان را حقوق کم خود عنوان می‌کنند که این موضوع اصلاً توجیه مناسبی نیست. داور چه پول کم بگیرد چه زیاد باید درست داوری کند و این موضوع اصلاً جای دفاع ندارد.

* نظر شما در مورد VAR چیست؟

VAR خوب است و اشتباهات را به حداقل می‌رساند، ولی خب طراوت را از بازی فوتبال می‌گیرد. تا خودمان استفاده نکنیم، نمی‌شود گفت خوب است یا بد.

* شما از جمله پرسپولیسی‌های قدیمی هستید که همیشه به ورزشگاه می‌رفتید. خاطره جالبی از آن سال‌ها ندارید؟

خاطره که زیاد است. یادم می‌آید زمستان بود و برف شدیدی در تهران باریده بود و تقریباً همه جا سفید بود. برای بازی شاهین و پاس به امجدیه رفتم و فکر می‌کردم استقبال کمی به خاطر شرایط بد جوی بشود، ولی دیدم در ورزشگاه ۳۰ هزار نفری حدود ۴۵ هزار نفر آمده بودند تا این دیدار را ببینند. واقعاً روز عجیبی بود. دقیقاً یادم هست شاهین با حساب ۲ بر یک و با ۲ گل حسین کلانی پیروز شد و فردای آن روز کیهان ورزشی تیتر زد «پیراهن تیم ملی را از انحصار خارج کنید»، دقیقاً هفته بعد از آن تیتر، کلانی به تیم ملی دعوت شد. می‌خواهم بگویم تیتر روزنامه‌های ورزشی در آن زمان تأثیر بسیار زیادی داشت.

* هواداران پرسپولیس به غیر از قهرمانی در لیگ برتر دوست دارند تیم‌شان در شهرآورد پیروز شود...

ببینید شهرآورد اصلاً قابل پیش‌بینی نیست. از قدیم هم همین‌طور بوده است. این بازی هیچ ارتباطی با جایگاه تیم‌ها و نتایج ندارد. به نظرم هرکس به لحاظ روحی قوی‌تر و آماده‌تر باشد این دیدار را می‌برد. واقعاً این بازی یک دیدار معمولی نیست و با سایر بازی‌ها کاملاً فرق می‌کند. هرکس فکر می‌کند شهرآورد یک دیدار عادی مثل بقیه بازی‌هاست اشتباه می‌کند.

* شنیدیم شما علاقه زیادی به علی کریمی دارید. درست است؟

بله. علی را خیلی دوست دارم چه به لحاظ فنی که بی‌نظیر بود و چه از جهت مردانگی و اخلاقی کریمی فوق‌العاده است. به نظرم علی کریمی صدای مردم است و همیشه و در همه جا همگام با آن‌ها بوده و به معنای واقعی مرد است. علی کریمی برخلاف بعضی‌ها غش نکرد به سمت بعضی‌ها و این موضوع باارزش است.

* به نظر شما بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران چه کسی است؟‌

نمی‌شود یک نفر را نام برد، ولی پرویز قلیچ‌خانی، علی پروین، حسن روشن، احمدرضا عابدزاده و علی کریمی بهترین‌های تاریخ فوتبال ما هستند.

* راجع به حضور خانم‌ها در ورزشگاه چه نظری دارید؟

این کار در همه جای دنیا امری طبیعی و عادی است. ورود خانم‌ها یکی، دو بار تست شد و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. در کشور ما اگر CD فیلمی همزمان با اکران به بازار بیاید تهیه‌کننده درجا سکته می‌کند، ولی در سینمای هند اول CD آن فیلم به بازار می‌آید و بعد اگر مردم دوست داشتند به سینما می‌روند و فیلم را نگاه می‌کنند که در آن کشور امری عادی است. می‌خواهم بگویم به هر حال بار اولی در کار بوده که بعدش عادی شده و ما هم باید موضوع ورود خانم‌ها را جا بیندازیم. به نظرم آمدن خانم‌ها به ورزشگاه نه به قانون برمی‌خورد و نه شرع و دین.

* در مورد عملکرد ۸ ساله کی‌روش چه نظری دارید؟

در مجموع کیفیت کار کی‌روش خوب و مثبت بوده است. من کی‌روش را دوست داشتم. به نظرم مربی بزرگ و کاربلدی برای فوتبال ما بود و حیف شد از تیم ملی جدا شد.

* مربی بعدی تیم ملی ایرانی باشد یا خارجی؟

قطعاً ایرانی نباشد. البته به این معنی نیست که مربیان خوبی نداریم، ولی به دلیل بعضی مسائل پذیرفتنی نیست برای بازیکنان که بعد از کی‌روش مربی داخلی بیاوریم، ولی این موضوع یک استثنا دارد و تنها مربی‌ای که از هر لحاظ توانایی حضور روی نیمکت تیم ملی را دارد حشمت مهاجرانی است. هرچند اگر من بودم قطعاً کی‌روش را حفظ می‌کردم.

* شایعه شده که برانکو قرار است جانشین کی‌روش شود.

به نظرم این کار کاملاً اشتباه است. جدا کردن یک مربی موفق که با تیمش خوب کار کرده و نمایش خوبی داشته برای آن تیم مشکل‌ساز می‌شود و به همین خاطر اگر برانکو به تیم ملی برود به پرسپولیس خسارت وارد می‌شود و ضربه می‌خورد. ضمن اینکه برانکو قبلاً در تیم ملی بوده و دیگر توجیه ندارد به تیم ملی برگردد.

* نظرتان راجع به حضور بازیکنان ما در کشور‌های عربی مثل قطر چیست؟

اکثر بازیکنان به خاطر پول به کشور‌های عربی می‌روند و از نظر فنی افت می‌کنند. از قدیم هم همین‌طور بوده است مثلاً یادم می‌آید فرهاد مجیدی وقتی استقلال به او نیاز داشت به خاطر پول به قطر رفت که اصلاً خوشایند نبود. حتی خودم یک روز فرهاد را دیدم و به او گفتم که کارت درست نبود.

* در فوتبال اروپا کدام تیم را دوست دارید؟

من طرفدار سرسخت بارسلونا هستم.

* پس بین مسی و رونالدو، انتخاب‌تان مسی است؟‌

نمی‌دانم این دو را چرا با هم مقایسه می‌کنند در حالی که به لحاظ سبک بازی کاملاً متفاوت هستند. رونالدو شبیه نیمار است و باید با او مقایسه شود.

* از آنجایی که برادر شما به شدت استقلالی است، برایش کری نمی‌خوانید؟

خشایار بدجوری استقلالی است. موقع دربی و قبلاً برایش کری می‌خواندم، ولی الان استقلال که دیگر کری خواندن ندارد. ضمن اینکه معمولاً فقط ما برای ۴ تیم اول جدول کری می‌خوانیم و سایر تیم‌ها از موقعیت کل‌کل بیرون می‌آیند و واجد شرایط نیستند مثل استقلال که این روز‌ها اوضاع خوبی ندارد.

* تا حالا شده با هم دربی را ببینید؟

بله شده، ولی به طور کلی نمی‌شود با او و بعضی از استقلالی‌ها دربی را دید. البته بعضی اوقات کل‌کل دوستانه تبدیل به عناد می‌شود که اصلاً خوب نیست مثلاً امیر جعفری که من خیلی دوستش دارم و دلم می‌خواهد با او کار کنم در تلویزیون می‌گوید مهم نیست استقلال ببرد و تنها چیزی که اهمیت دارد باخت پرسپولیس است که این نوع کری خواندن به نظرم جالب نیست.

* آقای الوند می‌خواهم چند سؤال سینمایی هم بپرسم.

بفرمایید.

* فیلم‌های جشنواره امسال را از لحاظ کیفیت چطور دیدید؟

به نسبت خوب بود. به نظرم چند فیلم فوق‌العاده داشتیم البته من موفق نشدم همه فیلم‌ها را ببینم.

* از بین فیلم‌هایی که دیدید کدام را پسندیدید؟

از فیلم‌های تختی، متری شیش و نیم، سرخپوست، طلا و سمفونی نهم خوشم آمد و کیفیت خوبی داشتند. البته فیلم خانم آبیار که جایزه گرفت یعنی شبی که ماه کامل شد را ندیدم به همین خاطر نمی‌توانم نظر بدهم.

* از بین بازیگرها، کدام‌یک نظر شما را جلب کرد؟

گفتم این بازیگر‌هایی که جایزه گرفتند نتوانستم بازی‌هایشان را ببینم، ولی از بین فیلم‌هایی که دیدم بازی پیمان معادی در متری شیش و نیم و نوید محمدزاده در سرخپوست درخشان بود.

* اگر صحبت پایانی باقی مانده بفرمایید.‌

می‌خواستم بگویم من از زمان قدیم فوتبال بازی می‌کردم و فوتبالیست بودم به همین دلیل عاشق فوتبال شدم. حتی این را بگویم که من با داریوش اقبالی در زمین نیروی هوایی دوست شدم. من بک راست بودم و داریوش بک چپ و تقابل‌های زیادی با هم داشتیم. ضمن اینکه اگر من مربی تیمی بودم قطعاً تیمم را با سیستم ۲-۳-۲-۳ به زمین می‌فرستادم. یعنی سه تا بک آخر، ۲ نفر جلوتر یعنی هافبک دفاعی، ۳ بازیکن هافبک نفوذی و ۲ فوروارد که در زمان حمله ۴ تا فوروارد و در زمان دفاع ۵ تا مدافع می‌شدند. در آخر هم باید بگویم همین الان که با شما حرف می‌زنم روزنامه خبرورزشی جلویم است و از سال‌ها قبل من روزنامه شما را دنبال می‌کردم. امیدوارم موفق باشید.

برچسب ها: تدبیر24 ، الوند
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها