بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۸۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
مهران مدیری روز‌های آخر سریال نمایش خانگی خودش را می‌گذراند؛ توقف «هنرپیشه» ربطی به «عصر جدید» نداشته و اجرای مهران غفوریان در شبکه نسیم قطعی نیست.
تدبیر24»این روز‌ها همه منتظرند ببینند شبکه نسیم با رفتن «خندوانه» بعد از عید نوروز، توقف «هنرپیشه» و «شبی با عبدی» قرار است چه برنامه‌هایی روی آنتن برود. مدیران مربوطه هم در حال رایزنی و جمع‌بندی برای تثبیت طرح‌هایی هستند که به شبکه رسیده است. درباره مهران مدیری و «دورهمی» جدید پیگیری‌های خبرنگار تسنیم به اینجا رسیده که باید منتظر ماند تا تکلیف «هیولای» مهران مدیری روشن شود. چرا که این سریال نمایش خانگی روز‌های آخر تصویربرداری خودش را پشت سر می‌گذارد و همان‌طور که بسیاری می‌گفتند احتمالاً دورهمی برای نوروز که معاون سیما نوید آن را در گفتگو با رسانه‌ها داده بود نرسد. ولی شبکه سعی دارد این برنامه را با مهران مدیری و تغییرات ساختاری دوباره به آنتن برساند.

یکی از اتفاقات جدیدی که تلویزیون دنبال آن است خلاقیت و نوآوری برای دعوت در مهمان؛ پیش از این برنامه‌های تلویزیونی فقط سلبریتی‌ها و آدم‌های مشهوری را دعوت می‌کردند، برخی از اوقات هم چندین بار فلان بازیگر یا هنرمند به آن برنامه مربوطه می‌رفت و پر از گفتگو‌های تکراری را می‌شنیدیم. اما ترجیح به جایی که اولویت و سیاست جدید تلویزیون شده، سراغ آدم‌هایی برای مهمان برنامه بروند که حرفی برای گفتن داشته باشند یا ترجیحا یک اتفاق اجتماعی را پدید آورده‌اند. این کار را امسال شبکه یک شروع کرده و امید است استمرار پیدا کند؛ واقعاً هم مخاطب از این گفتگو‌های کلیشه‌ای و تکراری و چهره‌های مرسوم، خسته و دلزده شده‌اند.

موضوع بعدی «هنرپیشه» برنامه استعدادیابی است که قرار بود زمستان از شبکه نسیم پخش شود. حتی داوران خود را هم معرفی کرد و استودیو و جریان استعدادیابی‌ها هم آغاز شد. در آستانه پخش «عصر جدید»، اعلام کردند «هنرپیشه» متوقف شده است. پس از آن ۱۵۰ نفر از منتخبین برنامه «هنرپیشه» نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما و شبکه نسیم نوشتند و در خواست کردند که این برنامه را به جریان بیندازند. چرا که برنامه «عصر جدید» جایی برای هنرپیشگان نیست و اتفاقاً دست‌اندرکاران «هنرپیشه» اعتقاد دارند در همین چند قسمت برنامه هیچ استعداد بازیگری در «عصر جدید» مورد ارزیابی قرار نگرفته و اعتقاد دارند که توقف «هنرپیشه» ربطی به «عصر جدید» ندارد.

تلویزیون اینجا باید جواب مخاطب و مراجعه‌کنندگان را بدهد؛ یک جریانی را آغاز کرده و بدون توجیه و پاسخ جلوی این جریان گرفته می‌شود. استعداد را شناسایی کرده‌اند، آزمون برگزار شده، هزینه‌ها و استودیو هم طراحی شده به یک باره این برنامه متوقف می‌شود. برخی نام محمدمهدی عسکرپور را می‌برند که اعتقاد دارند به خاطر او این اتفاق افتاده و برخی هم می‌گویند دو برنامه استعدادیابی همدیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. در نهایت این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند کدام برنامه را ببینند. تکلیف این رفتار نا به جا و غیراصولی را مشخص کنید؛ اینجا تلویزیون است نه یک موسسه فرهنگی که یک روزی در رسانه برنامه‌ای را اعلام کنیم و برای آن هزینه شود به یک باره بدون توضیح جلوی آن گرفته شود. اگر به خاطر «عصر جدید» جلوی این برنامه را گرفته باشند که واقعاً کار غیرتخصصی انجام شده؛ چون قبل‌تر از «عصر جدید»، «هنرپیشه» وارد پیش‌تولید شد و موضوعات این دو هم به یکدیگر ارتباطی ندارد.

اگر هم تلویزیون به این نتیجه رسیده «هنرپیشه» به موفقیتی نمی‌رسد، جلوی پخش «شبی با عبدی» را می‌گرفت که با نهایت احترام به مجری آن (اکبر عبدی) بسیار برنامه ضعیف و غیرهدفمندی بود. قرار شد «شبی با عبدی» روی آنتن برود تا یک کار جذاب و متفاوت و آموزشی برای کمدین‌های نمایشی ایران انجام شود، اما به تعبیر اکبر عبدی که می‌گفت: ما یک دورهمی دیگری را روی آنتن می‌بریم؛ یک دورهمی نازل را در شبکه نسیم دیدیم. «شبی با عبدی» می‌خواست راه «دورهمی» و «خندوانه» را برود، اما نه تنها این مسیر را نرفت بلکه دچار یک سردرگمی شد که نتوانست به اصل و هدف خودش برسد.

«خندوانه» هم در امتداد راه فصل ششم، مجبور است به ادابازی‌ها ادامه بدهد، چون هیچ فکر و خلاقیت و نوآوری ندارد که در ادامه چه کار باید انجام دهد. مهمانان هم که دعوت شده‌اند، سوالات جدید هم که وجود ندارد. اینجاست که مشکل برنامه‌سازی تلویزیون نمایان می‌شود؛ همان فقدان متن و طراحی که سال‌هاست از این موضوع رنج می‌برد. برنامه‌سازان و سریال‌سازان تلویزیونی خصوصا در زمینه سرگرمی و طنز باید بدانند که سلیقه مردم به واسطه ابزار‌های جدید، ارتقاء پیدا کرده است. مردم دیگر به «زیر آسمان شهر» نمی‌خندند و به شوخی‌های دم‌دستی توجهی ندارند. شاید برایشان «ساعت خوش» نوستالژی داشته باشد، اما آنقدر سینما شوخی‌های سخیف به این مردم نشان داده که تلویزیون هم باید در امتداد این نوع تفکر و رویکرد حرکت کند. ناخودآگاه اتفاقاتی می‌افتد که پیش از این در استندآپ‌های نازل «خنداننده‌شویی‌ها» دیدیم. اینجا محتوا قربانی دیده شدن و جذب مخاطب می‌شود؛ چون تلویزیون با فضای مجازی و ماهواره به هر طریقی رقابت می‌کند.

تهیه‌کنندگان پول داشته باشند بدون تفکر و رویکرد و طرح وارد میدان می‌شوند، می‌سازند و تلویزیون هم به خاطر مشکلات کنداکتوری، روی آنتن می‌برد. به یک باره کپی ایرانیزه می‌بینیم و بعد تهیه‌کننده خیلی راحت می‌گوید اتاق فکر داشتیم و به این نتیجه رسیدیم از فلان کمپانی و برنامه‌ساز کپی کنیم و بعد ایرانیزه شود. ولی در واقعیت امر این‌ها اتاق فکری ندارند؛ کسانی در پشت صحنه کمک می‌کنند یکسری برنامه‌های بی‌محتوا و دور از خلاقیت تولید شود که مادی‌گرا هستند و منفعت شخصی را به منفعت ملی و کشوری ترجیح می‌دهند. اصطلاحاً این دوستان نه تهیه‌کننده و برنامه‌ساز هستند و نه دغدغه‌مند فرهنگ و هنر، بلکه اسپانسر‌هایی هستند که سود‌های چند میلیاردی برایشان از هر هنر و هنرمندی ارزش بیشتری دارد. با این نوع دست‌فرمان نمی‌توانیم دنبال فرهنگ و رسانه درست و تأثیرگذار باشیم و این نوع رویکرد‌ها هم نمی‌تواند اجتماعی را نقد کند که مثلاً بگوییم جای نقد‌های اجتماعی با درون‌مایه طنز در تلویزیون خالی است.

به هر حال رسالت برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیون که برعهده شبکه نسیم است تحت تأثیر چند برنامه‌ای قرار گرفته که با یک نوع رویکرد و گفتمانی، فصل‌هایش ادامه پیدا می‌کند و همچون گذشته نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. در این میان یک بازیگری، چون مهران غفوریان هم می‌خواهد تاک‌شویی روی آنتن شبکه نسیم داشته باشد که پیش از تصویب و صحبت‌های نهایی رسانه‌ای کرده قرار است به زودی مجری یک برنامه تلویزیونی بشود. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم به این‌جا رسیده تاکشویی که مهران غفوریان اعلام کرده با اجرای او از شبکه نسیم پخش می‌شود در حد یک طرح بوده است و هنوز مدیران مربوطه به این نتیجه نرسیده‌اند این طرح به مرحله اجرا برسد همچون طرح‌های دیگری که هر روز به شبکه نسیم و هر شبکه دیگر تلویزیونی می‌رسند.

به هر حال مخاطب منتظر اتفاقات جذابی برای تماشاست و تلویزیون برای اینکه جلوی پیشروی رسانه‌ای فضا‌های آلوده مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای را بگیرد به فکر استراتژی مناسبی برای اجرا، طراحی، برنامه‌سازی و سریال‌سازی در شبکه‌های سیما باشد خصوصاً شبکه‌ای مثل نسیم نیازمند خلاقیت و نوآوری‌های جدید است. اصطلاحاً مدیران در اینگونه شبکه‌ها باید خیلی پویا و آشنا به زمان و سلیقه مخاطب باشند. آیا قرار است شبکه نسیم از لاک سلبریتی‌ها به خلاقیت آدم‌های جدید برسد و شاهد حضور برنامه‌های جدید محتوایی‌تر و سرگرم‌کننده پویا با هزینه‌های کمتر باشیم یا «خندوانه» و «دورهمی» و بقیه ماجرای مرسوم امروز این شبکه با هزینه‌های بالاتر به تولید می‌رسند؟ هرچه هست باید منتظر بمانیم...

برچسب ها: تدبیر24 ، دورهمی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها