بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۸۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
اخیرا معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشته که اقتصاددانان نمی‌توانند راهکاری برای تلاطم اقتصادی موجود در کشور پیدا کنند
اخیرا معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشته که اقتصاددانان نمی‌توانند راهکاری برای تلاطم اقتصادی موجود در کشور پیدا کنند، در حال حاضر کشور فقط راهکار سیاسی می‌خواهد و هیچ راهی بجز روش سیاسی برای برون‌رفت کشور از معضلات پیش روی مردم وجود ندارد. در این راستا باید اذعان داشت؛ درست است که بسیاری از مسائل و مشکلات کشور به‌خصوص مسائل و مشکلات اقتصادی راه حل سیاسی دارد، اما این سخن بدین معنا نیست که اقتصاددانان راه حلی برای خروج کشور از بحران اقتصادی نداشته باشند. برون رفت از شرایط فعلی راه‌حل‌های متفاوت دارد، اما اقتصاددانانی که بعضا نیز در مورد شرایط اقتصادی کشور اظهار نظر می‌کنند در هیچ زمانی تبعات استفاده از راه‌حل‌های موجود را نمی‌گویند. هر مساله‌ای راه حلی دارد و نمی‌شود بدون راه‌حل باشد؛ آنهم اقتصاد کشور که می‌توان راهکارها و راه حل‌های بسیاری را برای آن ترسیم نمود. اینکه هیچ راه حلی توصیه نمی‌شود و اگر هم توصیه شود هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد، بدین جهت است که هیچ کس جرأت پذیرش تبعات راه حل ارائه شده برای جامعه و مردم را ندارد. چرا که نمی‌توان شرایط و متغیر‌های آینده را پیش‌بینی کرد. هر کشوری بر مبنای نظام سیاسی و اقتصادی خود بر اساس اصول ثابتی حرکت می‌کند که کمتر تابع ریسک است و از این جهت است که راه حل‌های زیادی ارائه نمی‌شود. چون درصد ریسک هر پیشنهادی به اندازه بار آن پیشنهاد بالاست. با رصد شرایط داخلی و بین‌المللی نمی‌توان حداقل در کوتاه مدت به شکوفایی اقتصادی دست یافت. از آنجایی که اقتصاد و سیاست ارتباط متقابل با یکدیگر دارند متغیر‌های سیاسی تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور می‌گذارند، از این رو داشتن اقتصاد ارزان و پر رونق نیازمند حل و فصل مسائل سیاسی در داخل و خارج است. گرچه متناسب با هر سیاستی یک شیوه اقتصادی متناسب وجود دارد که البته تبعات حاصل از آن نیز به دوش مردم خواهد بود. از طرف دیگر تاثیر سیاست خارجی بر اقتصاد به مراتب بیشتر از مسائل در سیاست داخلی است. از این جهت باید ابتدا نوعی بازنگری در رویکردهای سیاست خارجی داشته باشیم. این مساله از این جهت است که اساسا چون اقتصاد کشورمان بسیار به فروش نفت و واردات متکی است و بازار فروش نفت نیز تابع متغیر‌های متعدد بین‌المللی است، گفته می‌شود باید در سیاست خارجی دقت نظر به خرج داد. یکی از بزرگترین مشکلات موجود هزینه‌های مترتب بر دولت است و دولت به هر دری می‌زند که این هزینه‌ها را تامین کند، اما هر جا که نتواند از پس این هزینه‌ها بر‌آید با کسری بودجه مواجه خواهد شد و مجبور به فروش اوراقی می‌شود که خود نوعی فروش آینده است. لازم به‌ذکر است یکی از مهم‌ترین راهکارهای سیاسی همدلی، وحدت و انسجام سیاسی میان جریانات سیاسی، قوا و سایر نهادهای تاثیرگذار در کشور است که بتوانند با رسیدن به راه حلی واحد راه خروج از بحران را پیدا کرده و بپذیرند و همه تلاش کنند تا دولت را در راه تلاش برای عبور از این پیچ خطرناک کمک و حمایت نمایند.



هاشمی طبا،  فعال سیاسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها