بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
تاکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ روشنی به اینکه چه زمانی نظر نهایی خود را درباره کنوانسیون پالرمو اعلام می‌کند، نداده‌ است.
 تدبیر24»اعضای مجمع هم با استناد به اینکه چهار ماه مهلت دارند، تعجیلی در کار خود نمی‌بینند. واقعیت این است که به تصویب رسیدن پالرمو شاید هیچ تغییری در وضعیت کشور ایجاد نکند، اما تصویب نشدن آن فشارهای خارجی را شدیدتر خواهد کرد. با تصویب کنوانسیون پالرمو می‌توان امیدوار بود که اگر راه‌هایی در زمینه بهبود شرایط کشور گشوده شود از آن منتفع خواهیم شد. اما با عدم تصویب این کنوانسیون امیدی به گشوده شدن راهی برای تداوم تجارت و ارتباطات مالی با سایر کشور‌ها نخواهیم داشت. بخشی از مخالفت‌‌ها با تصویب پالرمو از سوی آن دسته‌ای است که خود را بازنده انتخابات می‌دانند و درصدد هستند با به زانو درآوردن دولت جبران مافات شکست گذشته را داشته باشند. در این شرایط شاید فرصتی به دست آورند تا با خیال راحت پالرمو و FATF و دیگر بخشنامه‌‌های بین‌المللی را بپذیرند. این بخشنامه‌ها با هدف مبارزه با پولشویی و جلوگیری از هدایت پول و حواله‌های مالی برای مقاصد تروریستی است. کشورهایی که کنوانسیون «پالرمو» را پذیرفته‌اند و آن را تصویب کرده‌اند، خود را متعهد به اجرای اقداماتی علیه جرائم سازمان‌یافته فراملی کرده‌اند. جلوگیری از قاچاق انسان به‌ خصوص زنان و کودکان، جلوگیری از قاچاق زمینی، دریایی و هوایی مهاجران، جلوگیری از ساخت و قاچاق سلاح گرم و اجزای آن از اهداف این لایحه است. بخش اول بیشتر ناظر به شستشوی پول‌های کثیف حاصل از قاچاق فحشا و ترافیک انسانی و مواد مخدر است و بخش دوم به حمایت کشورها از گروه‌های تروریستی مربوط می‌شود که سازمان ملل آنها را مانند داعش در لیست خود قرار داده است. در حال حاضر موضوع اصلی ایران در سایه بودن درعرصه بین‌المللی است. درحال حاضر تداوم این شرایط موجب عدم سرمایه‌گذاری در ایران و اخلال در نظم اجتماعی هم خواهد شد. نمونه این وضعیت را درشرایطی که سیل لطماتی زده و کمک‌های هلال‌احمر به دلیل تحریم‌ها به دست ما نمی‌رسد قابل لمس است. کارشناسان معتقدند بهتر است موانعی که غالبا خودمان ایجاد کرده‌ایم را از میان برداریم. اینکه مسئولان بیان می‌کنند علت تاخیر در بررسی پالرمو انتظار برای مشخص شدن تصمیم اروپا در رابطه با برجام است، باید گفت این امری مشخص است. به نظر می‌رسد تا زمانی که مساله عرب و اسرائیل تبدیل به مساله ایران و اسرائیل باشد اروپا همکاری جدی نخواهد داشت. بنابراین تصمیمی که مجمع می‌خواهد 4 ماه آینده اتخاذ کند اکنون می‌تواند به نتیجه برساند.



فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها