بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۸۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
آنچه بیش از سیل خوزستان و پیامدهای ناشی از آن همچون آبگرفتگی خانه‌های روستاهای و شهرهای حاشیه کرخه، دز و کارون و نیز مصائب بی خانمان شدن و نیاز به تأمین مایحتاج ضروری سیل زدگان توجه جهانیان و بخصوص مردم ایران را به خوب جلب کرد، تشکیل سیل بند انسانی توسط جوانان از خودگذشته دهلاویه برای جلوگیری از ورود سیلاب به روستایشان در ۲۳ فروردین بود.
تدبیر24»سیل بند انسانی که یکبار دیگر جنگ زده‌های خوزستان با دست خالی برای دفاع از خانه و خاک اجدادیشان تشکیل دادند. حالا خط مقدم نبرد با سیل به اطراف اهواز رسیده و در تلاش هستند با ایجاد سیل بند ۲۶ کیلومتری جلوی ورود سیلاب کرخه را به اهواز بگیرند.

مدیریت بحران و تمام دستگاه‌های ذیربط در تلاش هستند ضمن مهار روان آب‌ها برای جلوگیری از ورود بیشتر به تأسیسات تولیدی و برقی اطراف اهواز، آن را به سوی مقصد اصلی خود یعنی هورالعظیم هدایت کنند و شرکت نفت نیز اجازه داده که آب وارد تأسیسات نفتی شود تا جان و مال مردم حفظ شود.

اما آنچه بیش از سایر مسائل سیل زده‌ها و مرکز بهداشت خوزستان را نگران کرده، پس زدگی فاضلاب در برخی مناطق اهواز است که شرایط هشدار را برای بروز بیماری‌های روده‌ای همزمان با فصل بهار است و علاوه بر آن زمین‌های اشباع شده از آبی است که با وجود فروکش کردن انگار قصد خروج از زمین‌های کشاورزی و خانه‌ها را ندارد و معلوم نیست سیل زدگان خوزستان تا چه زمانی باید در اردوگاه‌ها و پشت بام خانه‌ها روزگار بگذرانند.

ساخت ۲۶ کیلومتر سیل‌بند برای کنترل سیلاب کرخه و دز

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر مدیریت سیلاب دشت‌ها، گفت: سیل بند سراسری شمال غرب اهواز به طول ۲۶ کیلومتر برای جلوگیری از سیلاب کرخه و دز در حال ساخت است.

به گزارش ایسنا، "فرهاد ایزدجو" با اشاره به ساخت سیل بند حفاظتی در غرب اهواز اظهار کرد: ساخت این سیل بند با طراحی سازمان آب و برق خوزستان و با دستور و پیگیری‌های استاندار خوزستان و همکاری چند دستگاه اجرایی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از سه روز پیش آغاز شده و رو به اتمام است که هر کدام از دستگاه‌ها بخشی از آن را برعهده گرفته و سازمان آب و برق نیز حدود ۴.۵ کیلومتر از آن را اجرا کرده است.

ایزدجو افزود: این سیل‌بند به طول ۲۶ کیلومتر و ارتفاع سه متر از شمال غرب اهواز از رودخانه کارون در مقطع ابتدای دغاغله تا پلیس راه اندیمشک و شمال عین ۲ کشیده شده است.

وی با اشاره به جریان سیلاب دشت‌ها به سمت اهواز، اضافه کرد: سیلاب دشت‌های رودخانه‌های دز و کرخه به دلیل طولانی مدت‌تر بودن رهاسازی از سدها نسبت به سال‌های نرمال، با دبی بیشتر از سال‌های نرمال جاری شده است.

وی توضیح داد: معمولاً در این فصل، هنگام وقوع سیلاب، دبی رودخانه‌ها پس از تخلیه سیلاب‌های تسکین یافته، به اندازه دبی پایه است، اما در رویدادهای اخیر به دلیل بارش برف زیاد در بالادست و رطوبت زیاد حوضه‌های آبریز سدها دبی رودخانه کم نشده و به همین دلیل حجم سیلاب دشت‌ها بیشتر شده و به سمت اهواز حرکت کرده است.

ایزدجو با اشاره به برآوردهایی که از سیلاب دشت‌ها شده است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این سیل‌بند حفاظتی برای سیلابی که به سمت اهواز جاری شده کافی است، اما با پایش شرایط در صورت نیاز می‌توان ارتفاع و استحکام سیل‌بند را متناسب با شرایط، بیشتر کرد تا مانع ورود سیلاب از شمال غرب به اهواز شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه گفت: با توجه به افزایش رهاسازی آب از سمت کشور عراق، پیش بینی می‌شود ارتفاع آب در هورالعظیم بیشتر شود و برخی مناطق نزدیک هور که شیب کمتری دارند با آبگرفتگی مواجه شوند.

وی افزود: در حال حاضر با تمهیداتی که ایجاد شده، وضعیت در دشت آزادگان و رفیع بهتر از پیش بینی‌ها است، خروجی آب از رفیع زیاد است و ارتفاع آب در انتهای شاخه نیسان فروکش کرده است، تعداد زیادی از مردم که حاضر به تخلیه شهر نشده‌اند اکنون در اینجا زندگی می‌کنند.

ایزدجو، با تاکید بر ایمن بودن کامل سدهای استان گفت: سدهای خوزستان در وضعیت ایمنی و پایداری خوبی هستند و اطمینان می‌دهیم که هیچ خطری متوجه پایین دست نیست.

وی افزود: به رغم اینکه حجم خالی مخازن سدها کمتر از شرایط معمول است که این مساله ریسک رها سازی در زمان‌های پر بارش را بیشتر می‌کند، اما به دلیل مشکلات و آبگرفتگی‌هایی که در پایین دست داریم، برای مدیریت بهتر این مناطق، خروجی‌ها کاهش یافته است.

وی با اشاره به پیش بینی بارندگی در ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه اظهار کرد: بر اساس پیش بینی‌ها بارندگی‌ها کمتر از متوسط است که این مساله به ایجاد آمادگی در مخازن سدها برای بارش‌های اردیبهشت کمک می‌کند، بنابراین با توجه به اینکه افزایش رهاسازی آب مشکلاتی برای پایین دست بوجود می‌آورد، در تعیین خروجی سدها حداقل‌های مجاز را اعمال می‌کنیم.

ایزدجو تصریح کرد: بارش‌های بهاره تا اردیبهشت ماه می‌تواند غیرمنتظره و همراه با تغییرات شدید باشد، از سوی دیگر هواشناسی امکان پیش بینی دقیق این بارش‌ها را ٣تا ٥ روز قبل از وقوع ندارد، به همین دلیل حجم خالی مخازن باید برای پذیرش این بارش‌ها افزایش یابد.

به گفته وی میزان رهاسازی آب از سدها به سیلاب ورودی و حجمی که در مخزن سد ذخیره شده، بستگی دارد، به این معنی که هر چقدر حجم بیشتری از آب در سدها داشته باشیم امکان مهار سیلاب کمتری را خواهیم داشت.

خوزستان تا آخر هفته بارش چشمگیری ندارد

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: تا اواسط هفته جاری انتظار بارش چشمگیری در استان خوزستان وجود ندارد.

محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق بررسی نقشه‌های پیش‌یابی در روز جاری بارش‌های پراکنده در سطح خوزستان به ویژه در مناطق شمال شرق، شرق و ارتفاعات را خواهیم داشت.

وی افزود: تا اواسط هفته جاری جو نسبتاً پایدار بر روی استان حاکم خواهد بود. همچنین انتظار بارش چشمگیری در این ایام وجود ندارد.

خطر آبگرفتگی پست‌های برق اهواز و حمیدیه برطرف شد

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه خطر آب گرفتگی پست‌های مهزیار و حمیدیه برطرف شد، گفت: عملیات خاکریزی و احداث سیل‌بند پست‌های ۴۰۰ کیلوولت مهزیار و ۱۳۲ کیلوولت حمیدیه شرکت برق منطقه‌ای خوزستان برای مقابله با سیل به اتمام رسید و این پست‌ها در وضعیت پایداری قرار گرفتند.

محمود دشت بزرگ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پست ۴۰۰ کیلوولت مهزیار یکی از پست‌های مهم انتقال نیرو و تأمین کننده برق بخش مهمی از غرب شهر اهواز است که در اثر سیلاب‌های اخیر در خطر آب گرفتگی قرار داشت.

وی افزود: پس از بررسی نقشه‌های حرکت سیلاب مشخص شد که این پست در معرض خطر است و در این راستا اقدام به خاک ریزی و سیل‌بندی پست کردیم و با اقدامات انجام شده خطر ورود سیلاب به پست ۴۰۰ کیلوولت مهزیار برطرف شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: پست برق ۱۳۲ کیلوولت حمیدیه نیز برق این شهرستان را تأمین می‌کرد و یکی از پست‌های حساس در شرایط کنونی بود و باید از آن مراقبت می‌کردیم.

دشت بزرگ ادامه داد: وقتی شهرستان حمیدیه در معرض سیلاب قرار گرفت به تبع آن پست برق منطقه نیز در خطر آب گرفتگی قرار داشت و به همین علت با سرعت عملیات خاک ریزی و سیل‌بندی این پست را انجام دادیم و خطر آب گرفتگی آن از بین رفت.

اعلام نگرانی مرکز بهداشت خوزستان در خصوص بالازدگی‌های فاضلاب در اهواز

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اعلام نگرانی در خصوص بالازدگی‌های اخیر فاضلاب در اهواز خواستار انجام اقدامات سریع و مؤثر برای رفع این مشکلات شد.

دکتر سید مهدی حسینی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصل شیوع بیماری‌های اسهالی و پیک بهاره بیماری‌های روده‌ای قرار داریم، وجود فاضلاب در خیابان‌ها نگرانی‌ها را در خصوص شیوع و امکان ابتلاء مردم به بیماری‌های روده‌ای از جمله اسهال افزایش داده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب و شهرداری اهواز باید بدون فوت وقت اقدامات لازم را برای رفع این مشکل انجام دهد.

وی افزود: علیرغم تذکرات متعدد مراکز بهداشت در خصوص گرفتگی در سیستم جمع‌آوری فاضلاب، بی‌توجهی و عدم رسیدگی به موقع از جانب متولیان امر، شرایط محیطی کلانشهر اهواز را به بحران تبدیل کرده است.

هشدار هلال احمر نسبت به فروش اقلام امدادی توسط افرادسودجو

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: مردم در مناطق سیل‌زده مواظب افراد سودجو باشند و اقلام امدادی را از این افراد خریداری نکنند.

علی خدادادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مطالب منتشر شده در خصوص فروش چادر اسکان توسط جمعیت هلال احمر در مناطق سیل‌زده اظهار کرد: این جمعیت و سایر گروه‌ها و سازمان‌های امدادی هیچگاه اقدام به فروش چادر و سایر نیازهای افراد حادثه دیده نمی‌کنند.

خطری شهر اهواز را تهدید نمی‌کند / قطع ورود آب به "عین ۲"

فرماندار اهواز با اشاره به اقداماتی که در خصوص حفاظت از مناطق شهری اهواز در حال انجام است، گفت: وضعیت اهواز عادی است و خطری شهر را تهدید نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، جمال عالمی نیسی اظهار کرد: در حال حاضر سطح آب رودخانه کارون در حال فروکش کردن است و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد مسیر ارتباطی در جاده‌های ساحلی بازگشایی می‌شود.

وی با اشاره به آبگرفتگی منطقه عین ۲، افزود: عملیات انسداد زهکش شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا انجام شده است و تقریباً ورود آب به سمت منطقه عین ۲ قطع شده است و مردم روز گذشته در امتداد جاده منطقه عین ۲ شادی کردند.

فرماندار اهواز ادامه داد: همچنین منطقه کوی سیاحی از خطر خارج شد. در مناطق گلدشت و گلبهار نیز تکمیل سیل‌بند در حال انجام است تا خطر کاهش یابد. از چند روز گذشته کار احداث سیل‌بند در منطقه ملاشیه در حال انجام است تا روان‌آب‌ها به سمت این منطقه رهاسازی نشود و خطری نداشته باشد.

عالمی نیسی بیان کرد: مقرر شده است خروجی آب به سمت هور تسهیل شود و در جلسه‌ای تشکیل و تقسیم کار شد. همچنین مقرر شده با فراهم کردن تجهیزات لازم مسیر آب به سمت هور تسهیل شود تا آب از غرب اهواز خارج شود.

وی در خصوص ورود آب به تالاب هورالعظیم عنوان کرد: حرکت طبیعی آب به سمت هورالعظیم است و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. ساختار رودخانه کرخه به گونه‌ای است که سرریز آن به سمت هور است. اکنون بیش از ۹۰ درصد تالاب هورالعظیم پر آب شده است. تنها روان‌آب‌هایی در جوار اهواز وجود دارد که برای خروج آن‌ها به سمت هور تقسیم کار شده تا سریع‌تر خارج شوند. ما به دنبال تسریع خروج آب به سمت هور هستیم تا هم هور از آب غنی شود و هم مشکل روان‌آب‌ها حل شود.

پس از شکسته شدن سیل‌بند منطقه عین دو در ۲۰ فروردین، نیمی از خانه‌ها دچار آبگرفتگی شدند. تلاش برای ترمیم سیل توسط اهالی منطقه همچنان ادامه دارد.

ارزیابی دانشگاهیان از بازدید هورالعظیم / آیا تأسیسات نفتی زیر آب است؟

در روزهای گذشته و پس از بارندگی‌های سیلابی فروردین جاری در خوزستان و استان‌های بالادست و افزایش دبی رودخانه‌های خوزستان، به‌ویژه کرخه و بروز مشکلاتی برای شهرها و روستاهای دشت آزادگان، در فضای مجازی و جامعه، انتقاداتی علیه وزارت نفت مطرح شد و بسیاری عنوان می‌کردند که وزارت نفت اجازه زیر آب رفتن میدان‌های نفتی واقع در هور را نمی‌دهد و همین موضوع موجب زیر آب رفتن روستاها شده است.

وزیر نفت نیز پنجشنبه گذشته به خوزستان آمد و با حضور در شورای مدیریت بحران شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، این موضوع را به شدت تکذیب و تاکید کرد که حفظ جان مردم از همه چیز مهم‌تر است و اکنون میدان‌های نفتی موجود در محدوده هورالعظیم به طور کامل به زیر آب رفته است.

با این وجود، تردیدها همچنان ادامه داشت و به همین دلیل جمعی از استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز راهی هورالعظیم شدند تا شاهد آنچه روی داده، باشند.

این افراد از پنج حوضچه موجود در هورالعظیم بازدید و روند ورود آب جاری شده از رودخانه کرخه به این تالاب را مشاهده و بررسی کردند.

شهرام اردیان، سرپرست مدیریت هماهنگی عملیات تولید شرکت نفت و گاز اروندان در این بازدید ضمن تشریح شرایط موجود در هورالعظیم، گفت: از ابتدای وقوع سیلاب در خوزستان، همه دریچه‌های موجود میان حوضچه‌های هورالعظیم باز شد و آبگیری تالاب از همان روزهای نخست انجام شده است. این آبگیری به حدی بوده که برخی از تأسیسات نفتی به زیر آب رفته‌اند و میزان آب در نقاط مختلف، از ۱۰ سانتی‌متر تا نیم متر بالا آمده است.

وی افزود: قطعاً بالا آمدن آب در محدوده تأسیسات و میدان‌های نفتی، خسارت‌های بسیاری به همراه خواهد داشت، ولی با توجه به تاکید وزیر نفت، حفظ جان و مال مردم در اولویت قرار گرفته است و به همین دلیل نه تنها همه دریچه‌ها باز است، بلکه در برخی نقاط میان حوضچه‌ها، کانال‌های بزرگی نیز حفر شده تا آب با سرعت بیشتری به حوضچه‌های ۴ و ۵ منتقل شود. همچنین یک جاده میان حوضچه ۴ و ۵ نیز تخریب شد تا این دو حوضچه، یکی شوند.

اردیان تصریح کرد: جاده شط علی نیز که بین دو حوضچه شماره ۲ و ۳ قرار دارد، کانال‌ها و دهانه‌های آن باز است و هم اکنون آب بین این دو حوضچه در حال انتقال است. بسیاری از تأسیسات نفتی و از جمله خطوط لوله نفت نیز زیر آب رفته‌اند و باید بازسازی شوند. همچنین با توجه به اینکه ماشین آلات نفت هم اکنون در اختیار سیل‌زدگان است و به شهرها و روستاهای دشت آزادگان و خرمشهر اعزام شده‌اند، امکان عملیات بازسازی نداریم و اولویت با مردم است.

در پایان بازدید پنج ساعته اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز از هورالعظیم، دکتر مهدی قمشی، رئیس دانشکده مهندسی علوم آب این دانشگاه نتیجه بررسی اعضا از شرایط موجود در هور را اعلام کرد.

قمشی گفت: در بررسی هورالعظیم و روند ورود آب کرخه به این تالاب، به اتفاق اعضای شبکه ملی جامعه و دانشگاه به جمع‌بندی رسیدیم و به نمایندگی از اعضا، نتیجه جمع‌بندی را اعلام می‌کنم. در شرایط موجود چند مشکل وجود دارد.

نخستین مشکل این است که بیش از ۱۰ سال پیش و در دولت پیشین، تأسیسات نفتی در هورالعظیم شکل گرفته است و همین موضوع موجب شده که هورالعظیم از شکل طبیعی خود خارج شود. در آن زمان، این بخش از تالاب خشک بوده است و تأسیسات نفتی، در زمین‌های خشک شروع به فعالیت کردند و خود را با شرایط هورالعظیم خشک تطابق دادند.

وی افزود: سندی را مشاهده کردیم که نشان می‌دهد در همان زمان، موافقت‌نامه‌ای میان سازمان آب و برق خوزستان، اداره‌کل حفاظت محیط زیست و شرکت نفت مبادله شده مبنی بر اینکه هورالعظیم به پنج مخزن تقسیم شده و ارتفاع آب در این مخازن در نامه قید شده است؛ بر اساس آن نامه، در مخازن یک و دو حداکثر ارتفاع آب، ۵ متر و در مخازن سه، چهار و پنج، حداکثر ارتفاع، ۳.۵ متر از سطح دریا قید شده است و بنابراین شرکت‌های نفتی نیز تأسیسات خود را با این ارتفاع تنظیم کرده‌اند.

قمشی در خصوص تبادل آب بین مخازن، تصریح کرد: دیوار حائل بین مخازن هورالعظیم به گونه‌ای طراحی شده که تبادل آب بین مخازن به ترتیب انجام می‌شود. به این صورت که پس از آنکه آب در مخزن اول به ارتفاع مشخص رسید، به مخزن دوم سرریز می‌شود و پس از ارتفاع گرفتن در مخزن دوم، به مخزن سوم و در نهایت چهارم و پنجم، روانه می‌شود و مخازن به ترتیب پر می‌شوند. مسأله‌ای که وجود دارد این است که ظرفیت تبادلی این مخازن با سال آبی نرمال مطابقت دارد و مطابق آورد نرمال کرخه است و این در حالی است که امسال در شرایط سیلابی قرار داریم.

قمشی گفت: بر اساس اظهار نظر دوستان در شرکت نفت، مشکلی که وجود دارد این است که انتقال آب از رودخانه نیسان به هورالعظیم به دلیل انجام کارهای اقتصادی مانند پرورش ماهی و کشاورزی در مصب رودخانه، دچار مشکل است و این موضوع محل تغذیه نیسان به هور را دچار مشکل کرده است. البته موفق به بازدید از این مکان نشدیم. مشکل دیگر اینکه هورالعظیم در بخش کشور عراق اکنون پر شده و علی‌رغم اینکه در روزهای گذشته جهت جریان به سمت عراق بوده، اکنون جهت جریان آب عکس شده و این موضوع مشکل مضاعفی را ایجاد کرده است. البته برای جلوگیری از بازگشت آب، دریچه‌ها در این قسمت مسدود شده است.

وی افزود: اکنون سطح آب در مخازن ۱ و ۲ حدود ۴.۵ متر است و هنوز نیم متر ظرفیت دارند. اگر ارتفاع ۴.۵ متر برای هر پنج مخزن را در نظر بگیریم، حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی در بخش ایرانی هورالعظیم وجود دارد. البته با این میزان آبگیری، مابقی تأسیسات نفتی نیز به زیر آب می‌روند.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده این ظرفیت خالی باید استفاده شود و تبادل آب بین مخازن استمرار داشته باشد تا خطر سیل در شهرهای سوسنگرد، بستان و حمیدیه به طور کامل رفع شود. با توجه به تضعیف سامانه بارشی و روند انتقال آب در هورالعظیم، جای امیدواری است که در روزهای آینده شرایط در شهرهای بالادست بهبود یابد و مشکل حل شود. در حال حاضر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در هورالعظیم وجود دارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب نیز ظرفیت خالی دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها