بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۸۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
گام دوم انقلاب را با دو نهضت بزرگ جوانگرایی در نظام مدیریتی کشور و مهارت‌افزایی شغلی، به‌سوی آینده برخواهیم داشت.
تدبیر24»مقام معظم رهبری در شروع چهل‌ساله دوم و آغاز دهه پنجاه عمر انقلاب، بیانیه‌ای تحت‌عنوان «گام دوم» منتشر کردند و یکی از بیشترین واژه‌های پرتکرار در متن این بیانیه، عبارت است از کلمه «جوان». در واقع به‌صورت ویژه، روی سخن این بیانیه با جوانان است. در راهبرد دولت تدبیر و امید نیز جوانان جایگاه محوری داشته و به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته‌اند. در راستای جوانگرایی در عرصه مدیریتی، نباید به‌دلیل قلت تجربه، از حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی کشور ممانعت به‌عمل آورد. جوانی یعنی جسارت، شجاعت، دلیری دوری از فساد، نزدیکی به صلاح، ابتکار، نوآوری، خلاقیت، ابداع روش‌های نو، انجام کار به‌رغم محدودیت‌ها و مقدورات و پیشبرد امور با همه معذوریت‌های موجود. جوانان با این ویژگی‌های مذکور قابلیت این را دارند که شفافیت را در امور مختلف حاکم نمایند. شفافیت مستلزم نهراسیدن از دیده‌شدن زشتی‌ها و حرکت در جهت اصلاح آنهاست. مدیران جوان در این وزارتخانه نشان دادند که با ایجاد سامانه‌های شفافیت و پیگیری ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های مرتبط با شفافیت در شرکت‌های تابعه در راه شفافیت جدیت دارند. از آنجا که اموال اقشار گسترده‌ای از مردم، نزد ما امانت است و ما امانتدار مردم هستیم، برای حفاظت از این امانت با هیچ کسی مسامحه نخواهیم کرد. اقداماتی چون اعلام اسامی تمام اعضای هیأت‌مدیره‌های شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عزل مدیران چندشغله، ممنوعیت افزایش تعداد اعضای هیأت‌مدیره شرکت‌های دارای سه عضو هیأت‌مدیره، راه‌اندازی از سامانه‌های شفافیت در صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت‌های شستا، سازمان بهزیستی، معاونت تعاون و سامانه ناظر در اشتغال در زمره اقدامات مهم در حوزه شفافیت قرار دارد. اما توجه به جوانان نخبه نباید به‌معنای غفلت از سایر جوانان جامعه باشد. غفلت از جامعه بزرگ جوانان ما یک اشتباه بزرگ است و در این خصوص، نهضت مهارت‌افزایی باید اتفاق بیفتد. باید به افزایش مهارت در جوانان به‌طور ویژه توجه شود. لازم است این امر تحقق یابد که یک جوان پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان یا دانشگاه، دارای مهارت‌های کافی برای حضور در بازار کار باشد. نیازی نیست که همه جوانان ما به‌سمت دانشگاه بروند و در تمام دنیا چنین است. موضوع مهارت‌افزایی باید به یک نهضت در ایران اسلامی تبدیل شود. ما در گذشته دارای نهضت سوادآموزی بودیم و امروز نیازمند نهضت مهارت‌افزایی هستیم. ما امیدواریم این امر به نتیجه برسد و در این راستا اختصاص بودجه از منابعی نظیر صندوق توسعه ملی، به سازمان فنی و حرفه‌ای، می‌تواند جهت تجهیز مجموعه‌های فنی و حرفه‌ای خصوصی و سپس دولتی در سراسر کشور تعیین‌کننده و موثر باشد. تبادل نیروی کار با سایر کشورها نیز در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد و اقدامات مهمی تاکنون در این راستا صورت گرفته و ادامه خواهد یافت. وانگهی برای اولین‌بار پس از انقلاب اسلامی، شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای کشور ایجادشده که هماهنگ‌کنندگی بین بخش‌های مختلف در دبیرخانه مستقل این شورا صورت خواهد گرفت. با یاری و عنایت خداوند متعال، گام دوم انقلاب را با دو نهضت بزرگ جوانگرایی در نظام مدیریتی کشور و مهارت‌افزایی شغلی، به‌سوی آینده برخواهیم داشت.



محمد شریعتمداری، وزیر رفاه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها