بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۸۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
مجلس شورای اسلامی در حال تدوین و بررسی طرحی است که بر اساس آن سرمایه‌گذاری ارزی با تضمین کافی برای مردم راه‌اندازی می‌شود، اما نکته مبهم آن، امکان درآمد بانک‌ها از این سرمایه‌گذاری‌هاست.
تدبیر24»نوسان ارز در سال گذشته و افزایش قیمت آن چند دلیل بسیار مهم داشت که یکی از این دلایل مهم، افزایش تقاضا در بازار برای خرید انواع ارز و به ویژه دلار بود.

با ایجاد شرایط خاص سیاسی برای کشور پس از خروج آمریکا از برجام، نگرانی‌ها از تغییر وضعیت اقتصادی ایران بسیاری از مردم را بر آن داشت تا در بازار ارز سرمایه‌گذاری و سرمایه خود را برای حفظ ارزش آن به ارز تبدیل کنند.

همین امر سبب شد افزایش تقاضای ناشی از نگرانی مردم، بازار را ملتهب کند و قیمت ارز را تا چند برابر افزایش دهد و پس از آن نیز بسیاری از مردم به دلیل کاهش ناگهانی قیمت، ارز خود را برای فروش به بازار نیاوردند.

آن‌طور که کارشناسان می‌گویند در حال حاضر حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد که بلاتکلیف مانده و ترتیبی برای آن اتخاذ نشده است، اما به نظر می‌رسد که مجلس به دنبال تصویب قانونی برای ورود ارزهای خانگی مردم به اقتصاد است.

در همین راستا، گفته می‌شود در روزهای گذشته قانونی در مجلس، تحت عنوان سرمایه‌گذاری ارزی در حال تدوین و بررسی است.

قیمت ارز در سال گذشته افزایش بسیاری پیدا کرد و تورم خود را گذراند؛ بنابراین دیگر دلیلی برای افزایش قیمت ارز وجود ندارد و قیمت ارز بیش از این افزایش پیدا نمی‌کند اما باید برای ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی فکری شود، چراکه راکد شدن ارزهای خانگی عاملی برای نوسان نرخ است.

جزئیات طرح جدید سرمایه‌گذاری ارزی

بر همین اساس، قانونی تحت عنوان سرمایه‌گذاری ارزی از سوی مجلس در حال تدوین و بررسی است که گفته می‌شود با تصویب این قانون تضمین کافی به مردم ارائه خواهد شد تا تجربه اخیر در مورد سپرده‌گذاری ارزی تکرار نشود.

براساس این طرح، مردم با سرمایه‌گذاری ارزی طبق قانون هر زمان خواهان ارز خود باشند به آن دسترسی داشته و در عوض سرمایه‌گذاری خود کسب سود هم خواهند داشت.

این طرح در حال حاضر در کمیسیون‌های تخصصی مجلس تصویب شده و اکنون در کمیته تخصصی مجلس بررسی ایرادات وارده و ابهامات آن در حال رسیدگی است که یکی از این ابهامات، امکان یا عدم امکان درآمدزایی بانک‌ها از سپرده‌گذاری ارزی است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها