بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۱۹۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
بحث مبارزه با فساد در مقاطع مختلف توسط شخصیت‌ها و مقامات ارشد نظام مطرح و به لزوم عزم و اراده جدی در آن بسیار تاکید شده است.
بحث مبارزه با فساد در مقاطع مختلف توسط شخصیت‌ها و مقامات ارشد نظام مطرح و به لزوم عزم و اراده جدی در آن بسیار تاکید شده است، اما هر از چندی که سخن از مبارزه با فساد به میان می‌آید مبارزه قاطع را مشاهده نمی‌کنیم. لذا به جهت اینکه بتوان حرکتی تاثیرگذار در این راستا صورت داد به طور کلی باید بامردم راحت و صادقانه سخن گفت و آنها را از آنچه در حوزه‌های مختلف جامعه می‌گذرد آگاه نمود. این گفته از این جهت است که بسیاری از شبکه‌های فارسی زبان بیگانه یا فضای مجازی مسائلی را در مورد افراد متشخص و متعین مطرح می‌کنند و این افراد را زیر سوال می‌برند، اما درست آنجایی که دستگاه‌های مسئول باید نسبت به این مسائل به شفاف‌سازی بپردازند؛ این مسائل بی‌پاسخ می‌ماند و کسی در راستای تنویر افکار عمومی و روشن شدن ماجرا قدمی بر نمی‌دارد. لذا زمانی که این مسائل بدون تشریح و پاسخ باقی ماند، حتی اگر آن مساله کذب محض نیز باشد از سوی مردم به عنوان امری صحیح برداشت و تلقی می‌شود. یعنی فرض کنیم که وقتی در مورد شخصی صحبت می‌شود هیچ‌کس نمی‌گوید که این حرف درست یا غلط است. از این جهت زمانی که این سکوت به دفعات تکرار می‌شود، مردم فکر می‌کنند که مسئولان دچار این فساد هستند. مردم نیز وقتی چنین باوری داشته باشند که چنین مشکلی در سطوح بالای کشور وجود دارد، می‌گویند وقتی این مساله در سطوح بالا وجود دارد چرا ما نتوانیم از این راه گلیم خود را از آب بیرون بکشیم؟ از این رو این اصل کلا باید مشخص شود که اگر در مورد شخصی شائبه‌ای ایجاد شد؛ مقامات به‌خصوص قضائی خیلی سریع راجع به این مسائل اظهار نظر کنند. خیلی از کسانی که این مسائل برایشان عنوان می‌شود کسانی هستند که مسئولیت‌هایی را به‌عهده دارند و هیچ‌کس هم در مورد چگونگی این حرف‌هایی که راجع به این افراد یا بستگانشان گفته می‌شود توضیح نمی‌دهد. مثلا چندی پیش امام جمعه لواسان در مورد فساد در این منطقه گفته بود که «زور من هم به اینها نمی‌رسد.» باید مشخص شود که این افراد کیستند و چرا شخصی مثل امام جمعه منطقه توانایی مقابله با این افراد را ندارد. در نتیجه وقتی مسائل برای مردم مبهم می‌نماید مردم نیز سعی می‌کنند در کار خود از این رفتار الگو بگیرند و به آن تأسی کنند. در اینجا دیگر نصیحت‌ها و سخنانی که گفته می‌شود اصلا تاثیر نخواهد گذاشت. باید نوعی پاکسازی ذهنی و عملی صورت بگیرد تا همانطور که معاون اول رئیس‌جمهور گفته ننگ فساد از دامان نظام جمهوری اسلامی پاک شود. مردم نیز با دیدن این وضعیت همه چیز را تعمیم به کل می‌دهند. از این رو خیلی مهم است که در مورد مسئولان این پاکسازی‌ها و توضیحات لازم برای مردم گفته شود. چرا که تنها با پلیس و بگیر و ببند نمی‌توان با فساد مبارزه کرد و مساله باید ریشه‌ای حل شود. تا زمانی که این مهم انجام نشود مردم خواهند گفت که عزم و اراده‌ای برای مقابله با فساد وجود ندارد.



سید مصطفی هاشمی طبا، فعال سیاسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها