بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
موضوع استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات، دارای ابهامات و ایراداتی است که کار کارشناسی بیشتری برای نهایی شدن آن را می‌طلبد.
 تدبیر24»طرح 55 ماده‌ای اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اسلامی هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد. موضوع انتخابات استانی و شهرستانی از بحث‌های مهمی است که طی چند دوره مختلف مجلس شورای اسلامی بررسی شده و تاکنون چهار بار از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفته و تأیید نشده است. همواره اصرار مجلس شورای اسلامی بر این بود که دولت لایحه جامع انتخابات را سریع‌تر به مجلس برساند تا دیگر نیاز به تصویب طرح مجلس نباشد ولی به دلیل آن که بررسی لایحه جامع انتخابات به مدت دو سال در دولت به طول انجامید مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تدوین کرد که در این طرح موضوع استانی شدن انتخابات نیز مطرح شد که البته این موضوع در لایحه دولت مطرح نشده است. طرح اولیه اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که در ابتدا 70 ماده بود به دلیل ایرادات و ابهاماتی که به آن گرفته شد 6 بار به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ارجاع و نهایتا ۵۵ ماده آن در کمیسیون و جلسات علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد. بر اساس این طرح، شمارش و تجمیع آرا در انتخابات مجلس را به صورت استانی و تناسبی تعیین و مقرر کردند که نامزدهای انتخابات با کسب حداقل 15 درصد آرا، مجاز به کسب کرسی استانی هستند. کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اقدامات خوبی را در راستای تصویب این طرح و رفع ایرادات آن به تصویب رسانده است ولی برخی از مواد این طرح نیازمند تغییراتی است که ما منتظریم شورای نگهبان نظر خود را درباره آن اعلام کند. بر اساس این طرح، از این پس اگر فردی می‌خواهد نامزد مجلس شورای اسلامی شود باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد، بر این اساس، حتی اگر وی دوره قبل هم نماینده باشد ولی مدرک کارشناسی ارشد نداشته باشد نمی‌تواند نماینده شود. بر اساس یکی دیگر از مواد این طرح، هر نماینده می‌تواند سه دوره نماینده باشد و پس از آن باید یک دوره استراحت کند و سپس در دور بعد دوباره می‌تواند نامزد شود که البته به این تبصره ابهاماتی وارد است مبنی بر این که ممکن است فردی در میان دوره مثلا در سال سوم به مجلس بیاید آن زمان دیگر یک سال نمایندگی برای وی یک دوره محسوب نخواهد شد. دراین طرح، حداقل و حداکثر سن نمایندگان 30 و 75 سال تعیین شد، همچنین در مورد تبلیغات انتخاباتی نیز مقرر شد یک هفته زمان تبلیغ که پیش از این وجود داشت به 15 روز افزایش یابد و بر اساس این طرح نامزدها از 24 ساعت قبل از برگزاری انتخابات نمی‌توانند تبلیغ کنند. دولت در لایحه جامع انتخابات بحث استانی شدن را مطرح نکرده، ولی مخالفتی هم با این موضوع نکرده است. تصور ما این است که این موضوع نیازمند کار کارشناسی بیشتری است و باید به پختگی بیشتر برسد. در مجموع به جز استانی شدن و تناسبی شدن انتخابات که در این طرح ابهامات و ایراداتی دارد، مابقی طرح کامل است.



اصغر سلیمی، نماینده سمیرم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها