بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
یک منبع آگاه در وزارت نفت درباره دلایل تعویق در اجرای سهمیه‌بندی بنزین گفت: مشکل فنی و جو روانی‌ای که نمایندگان مجلس ایجاد کرده بودند موجب تعویق در اجرای این تصمیم شده است.
تدبیر24»براساس اخباری که چند روز پیش در خبرگزاری فارس منتشر شد، دولت تصمیم به اجرای سهمیه‌بندی بنزین داشت و مطابق با آخرین تصمیم مقرر بود که قیمت بنزین ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه دو نرخی و با قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای یک هزار تومان عرضه شود، اما فشار نمایندگان مجلس و همچنین صف‌های طولانی که در برخی از شهرستان‌ها پشت جایگاه‌های بنزین ایجاد شده بود، موجب شد تا دولت این تصمیم خود را به تعویق بیندازد.

در همین رابطه، یک منبع آگاه در وزارت نفت به خبرنگار فارس گفت: مشکل فنی و جو روانی‌ای که نمایندگان مجلس ایجاد کرده بودند موجب تعویق این تصمیم شده است.

خبرنگار فارس تأکید می‌کند شنیده ها حاکی است فردا نشست فوق‌العاده‌ای با حضور زنگنه وزیر نفت در خصوص تعیین تکلیف سهمیه‌بندی بنزین برگزار خواهد شد.

این گزارش حاکی است، تصمیم دولت مبنی بر اجرای سهمیه‌بندی بنزین در شرایطی رخ می‌دهد که کارشناسان معتقدند روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود و تنها راه کنترل این شرایط، عرضه بنزین با کارت سوخت و سهمیه بندی مجدد آن است. همچنین برخی از کارشناسان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در روزهای اخیر اعلام کرده بودند دولت می‌تواند ابتدا بدون افزایش قیمت، مصرف‌کنندگان را ملزم به استفاده از کارت سوخت کند تا ضمن کنترل مصرف بنزین، قاچاق بنزین نیز کاهش پیدا کند و در مرحله بعد اقدام به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین کند.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس:افزایش قیمت بنزین نیاز به مجوز مجلس دارد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت هرگونه افزایش قیمت بنزین و حامل‌های سوخت، بدون مجوز مجلس قابلیت اجرا ندارد و نیازمند مجوز مجلس است.

محمد خالدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم اخیر دولت مبنی بر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، گفت: هرگونه افزایش قیمت بنزین و حامل‌های سوخت، بدون مجوز مجلس قابلیت اجرا ندارد و نیازمند مجوز مجلس است.

وی با بیان اینکه دولت می‌بایست در افزایش قیمت بنزین شرایط کشور را بسنجد، اظهار داشت: در حال حاضر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور وجود دارد، به طوری که قیمت یک لیتر آب بیشتر از یک لیتر بنزین است؛ هیچ جای دنیا این طور نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی کشور نباید قیمت بنزین افزایش یابد، یکی از ملزومات تغییر در افزایش قیمت بنزین را استانداردسازی خودروها دانست و افزود: خودروهای استاندارد نیستند و زندگی نیز برای مردم گران شده، بنابراین چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

خالدی، بنزین را سرمایه ملی کشور دانست که متعلق به همه مردم است و گفت: معتقدم قشر متوسط به پایین از این ثروت ملی کمترین بهره را می‌برد و وضع موجود قابل قبول نیست، اما باید برای هرگونه تغییر در قیمت بنزین، شرایط اقتصادی کشور نیز مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: حرف‌های قشنگی برای منطقی کردن قیمت بنزین مطرح می‌شود، اما سؤال بنده این است که آیا حقوق و دستمزدها هم متناسب با تورم و واقعی است؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: شرایط اقتصادی امروز کشور و معیشت مردم در وضع مناسبی نیست و اجازه نمی‌دهد که قیمت بنزین را افزایش دهیم؛ البته مجلس نیز با این تغییرات جدید در افزلیش قیمت بنزین مخالف است.

خالدی، افزایش قیمت بنزین را خلاف عدالت دانست و گفت: به طور قطع، اجازه مجلس برای افزاش و یا تغییر قیمت بنزین شرط است، اما در شرایطی که قیمت‌ها بی‌حساب و کتاب افزایش یافته، افزایش قیمت بنزین، نه تنها منطقی، بلکه به صلاح کشور هم نیست.

وی اضافه کرد: در شرایط موجود باید موضوع ثبات قیمت‌ها و حمایت از تولید و همین‌طور رونق تولید ملی در اولویت دولت و مجلس قرار گیرد؛ باید قیمت‌ها کنترل شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان با بیان اینکه مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی است، خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی سران قوا باید موضوعات کلان را بررسی کند، نمی‌تواند به موضوع افزایش و یا تغییر در قیمت بنزین ورود داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها