بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۹۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
ظریف:
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره مواضع ایران را درباره مواردی از جمله تحریم‌های آمریکا و مداخله خارجی در منطقه خاورمیانه تشریح کرد.
تدبیر24»ویدئوی کامل گفت‌وگوی ظریف با شبکه الجزیره که پیش از این بخش کوتاهی از آن منتشر شده بود روی پایگاه خبری این شبکه قرار گرفت.

ظریف در ابتدا برای پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که تروریستی اعلام کردن نیروهای نظامی آمریکا چه اهمیتی داشته و چه هدفی را دنبال می‌کند، گفت: این اقدامی نبود که ما خودمان انجام داده باشیم و در واقع واکنشی به تصمیم آمریکا مبنی بر اعلام کردن سپاه پاسداران ایران به عنوان سازمانی تروریستی بود. همان طور که می‌دانید این نیروها در خط مقدم مبارزه با تروریسم در عراق، سوریه و افغانستان بوده‌اند اما متأسفانه آن‌ها (آمریکا) بر اساس منافع خود و برخی در منطقه ما (خاورمیانه) و در آمریکا به دنبال تحریک برای ایجاد مشکل در منطقه هستند. همان طور که می‌دانید نتانیاهو در پیام توییتری خود به زبان عبری اعلام کرد که این پیشنهاد او بوده است که رئیس جمهور ترامپ سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. بنابراین این یک تصمیم از سوی آمریکا و نه از سوی مجلس ایران بوده که اتخاذ شده است و پیش از آن شورای امنیت ملی ایران اقدامی انجام داد که تنها واکنشی به این حرکت (آمریکا) بود.

مجری الجزیره از ظریف پرسید که شما همیشه گفته‌اید که ایران به دنبال درگیری و افزایش تنش‌ها نیست اما آیا این اقدام تروریستی اعلام کردن نظامیان آمریکایی اقدام کشوری است که به دنبال جنگ نیست؟ ظریف در ادامه برای تشریح این موضوع گفت: به طور حتم ایران به دنبال درگیری و گسترش دامنه تنش‌ها نیست اما ما ملتی نیستیم که با فرار از زورگویان دوام آورده باشد. ما به وضوح گفته‌ایم که هیچ تمایلی به گسترش دامنه تنش‌ها نداریم و به وضوح گفته‌ایم که خلیج فارس و تنگه هرمز شریان‌های حیاتی ما هستند و ما برای معاش خود به آن‌ها وابسته هستیم و می‌خواهیم که برای ترابری کشتیرانی تمام کشورها از جمله ایران در امن و امان باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در توضیح اظهارات برخی مقامات عالی‌رتبه نظامی کشورمان مبنی بر اینکه اگر ایران نتواند از تنگه هرمز استفاده کند، سایر کشورها نیز این امکان را نخواهند داشت گفت: این بستگی به تصمیم آمریکا دارد که بخواهد گذرگاه آبی پشت در خانه ما را برایمان ناامن کند که ما اجازه رخ دادن چنین چیزی را نخواهیم داد.

مجری الجزیره از ظریف درباره عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران از سوی آمریکا و برنامه ایران برای بعد از دوم ماه مه که این معافیت‌ها منقضی شده‌اند پرسید و ظریف در پاسخ تشریح کرد: به نظر ما آمریکا نخواهد توانست درباره تنگه هرمز یا خلیج فارس اقدامات پیوسته‌ای انجام دهد که اگر چنین کاری انجام دهد با مقابله به مثل ایران مواجه خواهد شد که من فکر نمی‌کنم (چنین اقدامی از سوی آمریکا) در میان باشد. ما به فروش نفت خود و پیگیری مشتریان ادامه خواهیم داد و همیشه به یاد خواهیم داشت که چه کسانی در روزهای سخت با ما همکاری کردند.

ظریف برای تشریح این مسئله مطرح شده از سوی مجری الجزیره که فروش نفت ایران از سال ۲۰۱۷ تا کنون افت داشته است و این تحریم‌ها هرچند غیرقانونی به حساب بیایند از سوی ایران بر اقتصاد آن اثر گذاشته است گفت: به همین دلیل است که ما این را (تحریم‌های آمریکا را) تروریسم اقتصادی می‌دانیم و همان طور که به طور علنی هم گفته‌ام مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و برخی دیگر بر مردم ایران فشار اعمال می‌کنند تا بلکه خط مشی آن‌ها را تغییر دهند. آمریکا برای مدت چهل سال و به ویژه از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، این عملکرد را داشته است.(دولت ترامپ) تعهد یک رئیس جمهور دیگر آمریکا یعنی باراک اوباما را نقض کرد. انتظار می‌رود که در روابط بین‌المللی یک دولت، اصول دولت قبل را تداوم ببخشد؛ تا جایی که من می‌دانم، انقلابی در آمریکا رخ نداده است و مردم آمریکا فقط دونالد ترامپ را از طریق انتخابات به عنوان رئیس جمهور خود برگزیده‌اند و این تمام آن‌چه است که اتفاق افتاده. چیزی که مهم است این است که این تحریم‌ها نه تنها غیرقانونی بوده و تأثیر قانونی و اقتصادی ندارند، بلکه تأثیر سیاسی نیز نخواهند داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان سپس درباره این موضوع که اثربخشی این تحریم‌ها به این بستگی دارد که آیا مشتریان نفتی ایران به خریدن نفت ایران ادامه می‌دهند یا نه گفت: دو نکته وجود دارد. اول آنکه هیچ یک از این کشورها تحریم‌های آمریکا را تحریم‌هایی قانونی نمی‌دانند؛ ممکن است شرکت‌های خصوصی این کشورها تحت تهدید و اجبار آمریکا و سخت‌گیری آن در این مسائل در کوتاه مدت احتیاط کنند اما من فکر نمی‌کنم که در میان مدت و بلند مدت احتیاط کنند که (خرید نفت را) کاهش دهند اما این وضعیت به این معنی نیست که دولت آن کشورها موافق هستند و در واقع اعلام کرده‌اند که (تحریم‌های آمریکا را) به رسمیت نمی‌شناسند.

مجری الجزیره از برنامه ایران برای ممانعت از تأثیر فشار آمریکا بر مردم ایران پرسید و ظریف تصریح کرد: اول از همه به تعامل با شرکایمان ادامه خواهیم داد. طرح‌های متعددی را پایه‌ریزی کرده‌ایم که یکی از آن‌ها در بلند مدت به زیان آمریکا خواهد بود و در حال همه‌گیر شدن است که استفاده نکردن از دلار برای معاملات است. دومی سازوکاری است که در حال ایجاد آن با اروپایی‌ها هستیم و پیش از این با همسایگان خود و با چینی‌ها آن را ایجاد کرده‌ایم و آن عدم گردش پول در مرزهایی است که امکان دارد آمریکا در آن‌جا مداخله کرده و کشورهایی را که (بر اساس تحریم‌های آمریکا) به طور غیرقانونی در این کار مشارکت دارند تحت فشار قرار دهد.

وی در ادامه در این باره گفت: من فکر می‌کنم که آمریکا در راستای منافع این کشور عمل نمی‌کند و بیش از اینکه در خدمت منافع آمریکایی باشد در خدمت منافع اسرائیلی است و متأسفانه برخی در منطقه ما خود را با منافع اسرائیلی متحد کرده‌اند اما این دسیسه گروه کوچکی است که من آن‌ها را گروه ب می‌نامم (بی‌بی، بن زائد، بن سلمان، بولتون) که رئیس جمهور ترامپ و آمریکا را به سمت درگیری و عواقبی فاجعه‌باز سوق می‌دهند که متأسفانه آن‌ها اولین کسانی بود که در اثر عواقب (چنین تحرکاتی) آسیب خواهند دید.
برچسب ها: تنگه هرمز ، آمریکا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها