بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۹۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
رویکرد اخیر شورای عالی امنیت ملی و مقامات نظام در خصوص توقف اقدام ایران در بندهایی از برجام را می‌توان مثبت و فعالانه ارزیابی کرد.
تدبیر24»رویکرد اخیر شورای عالی امنیت ملی و مقامات نظام در خصوص توقف اقدام ایران در بندهایی از برجام را می‌توان مثبت و فعالانه ارزیابی کرد؛ چرا که با توجه به فرصت یک ساله‌ای که پس از خروج آمریکا از برجام به اروپایی‌ها داده شده بود تا به تعهدات خود عمل کنند آنها این زمان را صرفا به صدور بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌‌های سیاسی و ابراز تاسف از اعمال و اقدامات آمریکا در قبال ایران گذراندند و تحرکی در جهت اقدام عملی در راستای تعهدات خود انجام ندادند. لذا تلنگری این چنین به اروپایی‌ها لازم بود که بدانند صرف اقدامات سیاسی در قبال ایران کافی نیست و باید اقدامات عملی خود را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌کار ببندند. البته باید اذعان داشت که می‌توانستیم با قدرت چانه‌زنی بالاتری با اروپا وارد مذاکره شویم چون آنچه مسلم است آمریکا درصدد بستن تمامی درها و روزنه‌ها به روی ایران است، اما بالعکس ایران نباید اجازه دهد که این روزنه‌ها بسته شود. لذا نیازی به گفتن نیست که بازگشت به شرایط پیشابرجام مضرات بسیاری برای کشور دارد و هرگونه درگیری نیز کشور را وارد مشکلات بیشتر وعمیق‌تری خواهد کرد؛ گویی اینکه کشورهای دیگر نیز خسارت ببینند، اما خسارت‌های ایران خیلی مهم‌تر خواهد بود. به‌نظر می‌رسد که می‌شد با خویشتنداری بیشتر از طریق مجامع بین‌المللی و رسانه‌ها حرکت آمریکا را محکوم کرده و ارتباطات خود را با اروپا، روسیه و چین حفظ و تا حدی گسترش دهیم. اقدامات آمریکا دقیقا مثل یک بازی شطرنج است که مقابله و مقاومت در برابر آن موجب پیروزی ایران و عقب‌نشینی آنها خواهد شد. البته این مسائل در حالی رقم می‌خورد که برخی با تندروی چه پیش از این و چه هم‌اکنون درصدد بوده و هستند که جمهوری اسلامی به طور کامل از برجام خارج شود تا بازهم به شرایط پیش از برجام و تحریم‌ها برگردیم. گزافه نیست که بگوییم برخی در جهت دشمنان ایران قرار گرفته و نسبت به مهم‌ترین مسائل مربوط به منافع ملی به دلایل جناحی توجه کاملی نشان نمی‌دهند. برخی از خدا می‌خواهند که برجام به طور کل از بین برود و اگر با حسن نیت بگوییم، چنین افرادی با مسائل بی‌مسئولیت برخورد می‌کنند. برخی همچنان به برجام حمله می‌کنند در حالی که دستاوردی برای کشور نداشته‌اند. از طرف دیگر همین که با وجود انواع تهدیدهای آمریکا، اروپایی‌ها همچنان پایبندی خود را نسبت به برجام اعلام می‌کنند، نشان دهنده اهمیت این توافق است و اقدام خوبی است که باید با اقدامات عملی آنها تکمیل شود، اما در مقابل عده‌ای بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که قابل جواب دادن است. آقای ظریف، دولت و دلسوزان به دلیل منافع ملی خویشتنداری کرده جواب نمی‌دهند؛ چرا که دشمن از آن سوء‌استفاده می‌کند. مثل آقای زنگنه وزیر نفت که چندی پیش اظهار کرده بود تک‌تیراندازها ما را از بیرون مورد هدف قرار می‌دهند و توپخانه داخلی نیز حمله می‌کند. در نهایت باید به بحثی که مقام معظم رهبری درباره نفوذ مطرح کردند توجه داشت.


سید مصطفی هاشمی طبا، فعال سیاسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها