بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
بیست و سومین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور، شامگاه دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در وزارت کشور برگزار شد.
تدبیر24» عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این نشست ضمن قدردانی از نمایندگان دستگاه‌های عضو برای پیگیری و اجرای مصوبات پیشین ستاد، به برخی موارد مد نظر در این جلسه ستاد پرداخت و گفت: تعیین تکلیف کالاهای موجود در بنادر کشور موضوع مهمی است که باید به سرعت از سوی گمرک و سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر مسئولین پیگیری شود و استاندار نیز مکلف به پیگیری این موضوع است تا در مدت زمان معینی ترخیص و در بازار توزیع شود.

وی افزود: در شرایط کنونی بازار، باید از اصناف تشکر کنیم که با کشور و دولت همراهی می‌کنند و تلاش می‌کنند تا کالاها و محصولات را با شرایط و قیمت‌های مناسب به دست مردم برسانند اما کماکان نگرانی‌هایی در افزایش قیمت‌ها جدای از دلایل مربوط به واردات، یا افزایش نرخ اولیه بخصوص در نظام توزیع وجود دارد.

رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور عنوان کرد: تقاضای ما در شرایط حساس کنونی از فعالان بازار این است که بیش از پیش به فکر مردم باشند و با دولت همکاری‌هایی بهتر از قبل داشته باشند و تلاش کنند خودشان فضای بازار را مدیریت کنند.

وزیر کشور از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا نظام جامع توزیع را که پیش از این نیز مطرح شده بود، با لحاظ همه ظرفیت‌ها در توزیع از مبدا به مقصد به نحوی طراحی کنند تا هم از ظرفیت بازار سنتی، هم اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها و هم فروشگاه‌های بزرگ و میادین استفاده شود.

وی ادامه داد: گرچه در شرایط کنونی از ظرفیت میادین به خوبی در جهت توزیع کالاها با قیمت مناسب استفاده می‌کنیم، اما دسترسی همه مردم به میادین مساوی و راحت نیست و عموم مردم برای خرید تمام کالاها به این میادین مراجعه نمی‌کنند؛ بنابراین باید کالاها در قالب یک نظام جامع، توزیع شود.

رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور همچنین بر اهمیت موضوع رصد مستمر فضای خبری تاکید کرد و افزود: به اطلاع رسانی دقیق، درست و به موقع نیاز داریم چراکه افکار عمومی و رسانه‌ها منتظر پاسخ‌های ما نخواهند ماند. در عین حال، از آغاز به کار این ستاد تاکید داشتیم که در انتشار اخبار و اطلاعات در رسانه‌ها بُعد واقع‌بینانه مدنظر قرار گیرد و اخبار موثق و مستند باشند.

رحمانی فضلی افزود: اخبار مبتنی بر شایعات و شنیده‌ها در مردم دغدغه و نگرانی ایجاد می‌کند، بنابراین ضمن تاکید بر اطلاع رسانی به موقع و پاسخگویی به ابهامات و شبهات و اشکالاتی که در حوزه‌های کالاهای اساسی ایجاد می‌شود، تاکید می‌شود دستگاه‌های اجرایی در کنار تصمیم گیری به موقع و موضع‌گیری صحیح، اخباری که در جهت سیاه نمایی و به صورت غیرواقعی مطرح می‌شود را دنبال کرده و از روش‌های کاملاً قانونی، حتماً تذکرات لازم داده شود و در صورت تعدد و تکرار باید برخوردهای مناسب قانونی انجام شود.

وزیر کشور همچنین با تاکید بر لزوم پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی گفت: پیش از این مقرر و اعلام شد که همه دستگاه‌ها، کارکرد جایگاه سخنگویی را داشته باشند و نسبت به اخبار و اطلاعات منتشره در فضا پاسخگو باشند، به نحوی که علاوه بر اینکه پس از پخش اخبار پاسخگویی انجام گیرد، پیشاپیش، از بروز موارد خلاف واقع پیشگیری کنیم و همچنین با تخریب‌هایی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، مقابله کنیم تا مواردی چون اتومبیل، شکر و سایر مواردی که در هفته‌های اخیر موجب بروز برخی مشکلات شد و بخش زیادی از این مشکلات ناشی از عدم مدیریت صحیح فضای مجازی بود، را شاهد نباشیم.

رحمانی فضلی ضمن اشاره به اینکه در این جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در خصوص موضوع کاغذ به عنوان یکی از مصارف اصلی و مورد نیاز کشور بحث شد، گفت: ما باید بر فعال شدن ظرفیت تولید داخل کاغذ حساب کنیم. گزارش‌ها نشان می‌دهد که می‌توانیم ۵۰ درصد نیاز کاغذ کشور را در داخل تولید کنیم که این عدد بسیار خوبی است. لذا باید مواد اولیه مورد نیاز وارد شود تا کارخانجات فعال شوند و تولید داخلی و اشتغال افزایش یابد و همچنین قیمت تمام شده کمتر باشد.

وی ادامه داد: در خصوص کیفیت کاغذ نیز پیشنهاداتی مطرح شد که ناشران و روزنامه‌ها و نهادهایی که بیشتر از کاغذ استفاده می‌کنند باید نظارت بر کیفیت داشته باشند که این موضوع همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارشاد و فعالین نشر را اقتضا می‌کند.

وزیر کشور یادآور شد: در کنار تمامی این اقدامات باید مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف کاغذ را درنظر داشته باشیم و در صورت نیاز و با اطمینان کافی اقدام به مصرف کنیم. در این راستا، وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهایی که بیشترین میزان مصرف را دارند، در جهت صرفه جویی هرچه بیشتر باید اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور همچنین فرایند توزیع را یکی از مشکلات حوزه کاغذ برشمرد و گفت: در گزارشی که هفته قبل توسط مسئولین ذیربط در وزارت ارشاد به ما ارائه شد، در برخی موارد کاغذهای وارد شده، در مجرای اصلی توزیع نشده است و در جلسه امروز نیز برخی دستگاه‌ها در این خصوص ابراز نگرانی کردند. همچنین نماینده وزارت اقتصاد اعلام کرد که اشکالاتی در ترخیص کاغذهای وارد شده وجود دارد که همه ما باید تلاش کنیم این اشکالات و موانع به سرعت رفع شود و کاغذ به چرخه مصرف وارد شود.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به اینکه بازار متشکل ارز از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه ستاد بود گفت: بانک مرکزی بازار متشکل ارز را به عنوان یکی از ابزارهای مدیریتی در جهت مدیریت ارز در بازار مطرح کرده است و توضیحاتی که در این جلسه و در دولت داده شد، نشان دهنده این است که کار کارشناسی خوبی در این زمینه انجام شده است. با این حال این اقدام نیازمند اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب، پاسخگویی به ابهامات و شبهات و همچنین ایجاد اعتماد در مردم و بخصوص کسانی که با این بازار کار خواهند کرد و در کنار آن نظارت درست است. بانک مرکزی در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است اما باید این اقدامات چندماه ادامه داشته باشند تا اعتماد سازی صورت گیرد.

وزیر کشور در ادامه با تاکید بر اینکه در بحث احتکار کالا با توجه به نظارت دقیق تعزیرات، اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلی در این زمینه نداریم، افزود: با همکاری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نظارت جدی بر این موضوع وجود دارد و تاکنون گزارشی در خصوص احتکار به عنوان یک مشکل و معضل در جامعه نداشتیم و همه محصولات به اندازه کافی و به گونه‌ای است که نیاز به احتکار وجود ندارد ولی کماکان قوه قضائیه، تعزیرات و همچنین وزارت صمت متولی هستند تا در کنار اصناف، این موضوع را رصد کنند و به مردم این اعتماد را بدهند که مایحتاج آنها به نحو احسن تأمین می‌شود.

رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مدیریت سیل پرداخت و گفت: پس از وقوع سیل‌های اخیر، اقدامات خوبی از سوی اصناف در جهت بازسازی مناطق سیل زده در استان‌های مختلف انجام شد که به نحو مطلوب منعکس نشده است و صدا و سیمای استان و رسانه‌های استانی باید در اطلاع رسانی مطلوب آن اهتمام ورزند.

وی افزود: همواره تاکید کرده ایم که در موضوع سیل در کنار رحمتی که خداوند برای ما جاری کرده بود، مصیبتی برای مردم بود ولی در پی آن جلوه‌ای از وحدت، هماهنگی و مشارکت مردمی بود که این موضوع برای ما بسیار ارزشمند است. صدا و سیما نیز در این حوزه به خوبی عمل کرد ولی باید در مرحله بازسازی و نوسازی تمام اقداماتی پوشش داده شود.

وزیر کشور ادامه داد: خواسته ما از صدا و سیما و سایر دستگاه‌های اجرایی این است که این موضوع را جدی بگیرند. ما هنوز در برخی شهرستانها در خوزستان با مشکل آبگرفتگی مواجه هستیم و این گونه نیست که مشکلات به صورت کامل حل شده باشد. فعلاً از مرحله اول رد شده ایم و وارد مرحله دوم که همان مرحله بازسازی، نوسازی و تأمین امکانات و پرداخت خسارتها است، شده ایم.

رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور گفت: در حوزه تأمین خسارت، کار به خوبی پیش می‌رود و در روز چهارشنبه دولت مصوبه خوبی در این زمینه داشت. در حوزه شناسایی و تأمین وسایل زندگی در مناطق سیل زده به خوبی عمل شد و کالاها تأمین و استان به استان اقلام تحویل خواهد شد. در حوزه نوسازی هم قراردادها منعقد و خریدها انجام شده و برخی نقاط هم کار شروع شده است.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به دشواری‌های مردم مناطق سیل زده چه آنهایی که خانه‌هایشان آسیب دیده و چه آنهایی که خانه‌هایشان تخریب شده است، خطاب به رسانه‌ها گفت: فضای رسانه‌ای به گونه‌ای نباشد که با طرح مشکلات؛ بیش از آن چه که در واقع وجود دارد، فضای افکار عمومی را به خصوص در مناطق سیل زده به سمت ناامیدی ببریم. ما قول داده‌ایم که ظرف دو ماه آینده تعمیرات انجام شود و تا عید سال آینده همه کسانی که منازلشان تخریب شده خانه‌های جدید را تحویل می‌گیرند. در این مدت نیز اجاره بها را تامین می‌کنیم تا مردم بتوانند به صورت موقت در مساکن دیگر سکونت یابند.

رحمانی فضلی در ادامه اظهار کرد: در این شرایط نباید موضوعی مطرح شود که موجب نگرانی در مناطق سیل زده گردد. بخش‌های مختلف دولت و همه دستگاه‌هایی که در مرحله اول کمک کردند، در این مرحله هم با شدت در حال پیگیری کارها هستند.

رحمانی فضلی گفت: موضوع مالیات و اصناف نیز در این جلسه مورد بحث قرار گرفت که درخواست ما از سازمان مالیات این است که در شرایط کنونی، ضمن اینکه وظیفه قانونی خود را در اخذ مالیات انجام می‌دهد، اما مراعات‌های لازم را با اصناف داشته باشد و با تعامل و مذاکره و هماهنگی و همکاری به گونه‌ای عمل کنند که هم قانون اجرا شود و هم مراعات حال مردم در این شرایط صورت گیرد.

وزیر کشور ادامه داد: در خصوص برداشت گندم، براساس گزارشهای ارائه شده امسال ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش خرید گندم داشته ایم و با توجه به بارندگی‌ها، پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی این است که خرید گندم نسبت به سال گذشته حتماً بهتر خواهد بود.

وی افزود: تقاضای همکاران ما در جلسه این بود که دولت به موقع در موعد مقرر تامین اعتبار و منابع کند که این موضوع در دولت مطرح شده و نگاه دولت هم مثبت است.

وزیر کشور با بیان اینکه اخباری در برخی رسانه مطرح شده مبنی بر اینکه گندم در کشور با قیمت‌های بالا خریداری و از مرز خارج می‌شود، تصریح کرد: استانداران مرزی، دستگاه‌های امنیتی و وزارت جهاد کشاورزی، تاکید دارند که موضوعی به عنوان قاچاق گندم در کشور نداریم اما کماکان توصیه این است که مراقبت‌های لازم را در مناطق مرزی و هم در معاملات داخل استان داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مصارف صنعتی نیاز به تأمین گندم مورد نظر خود با ویژگی‌های خاص هستند که این موضوع مستلزم آن است که گندم مورد نیاز خود را با مبالغ بالاتری از قیمت دولت بخرند و این موضوع به معنای انبار کردن گندم یا خدایی ناکرده قاچاق آن به خارج نیست. البته موضوع گندم نیز باید از سوی صداوسیما و سایر رسانه‌ها به خوبی پوشش داده شود.

وزیر کشور همچنین از زحمات و تلاش نیروی انتظامی در ایجاد امنیت اقتصادی و مبارزه پیشگیرانه با جرائم اقتصادی از جمله؛ قاچاق و احتکار کالاها، تقدیر کرد.

رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در پایان ابراز امیدواری کرد: با لطف خداوند متعال و همکاری همه دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف بتوانیم در شرایط کنونی اطمینان، اعتماد و آرامش مناسب و ثبات در بازار و مردم داشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها