بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
هر سال با آغاز فصل امتحانات و کنکور، مصرف قرص «ریتالین» هم در بین دانش‌آموزان و دانشجویان افزایش یافته و برخی برای شب‌ بیداری و درس خواندن و افزایش تمرکزشان، ‌ از این قرص استفاده می‌کنند، اما شاید هیچ‌وقت به عوارض خطرناک ریتالین فکر هم نکنند.
تدبیر24»پیش از این دکتر ایرج حریرچی-معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرده بود که  گزارشاتی وجود دارد که نشان می‌دهد، فروش این دارو در زمان برگزاری امتحانات تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. همچنین مطالعات در داخل کشور نشان می­‌دهند مصرف ریتالین در برخی دانشجویان بعد از الکل، مواد خانواده حشیش، تریاک و ترامادول رتبه پنجم را به خود اختصاص می‌دهد.

عوارضی چون تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی، افزایش اضطراب، احساس سرگیجه و سردرد، خارش و ایجاد جوش‌های پوستی و در مواردی بروز حالت‌های روان‌پریشی از جمله تبعاتی است که می‌توان برای سوءمصرف این قرص شب‌امتحانی برشمرد. در عین حال طبق گفته کارشناسان، عوارض مصرف طولانی مدت ریتالین یا مقدار زیاد و خودسرانه آن می‌تواند از این هم خطرناک‌تر باشد و حتی موجب مرگ در نوجوانان و جوانان شود. از طرفی ریتالین در موارد مصرف خودسرانه، پتانسیل بالای اعتیادآوری نیز دارد.

در این زمینه دکتر یسنا به‌منش درباره مخاطرات ناشی از سوء‌مصرف داروی ریتالین با توجه به شروع فصل امتحانات که برخی دانشجویان و دانش‌آموزان با انگیزه افزایش تمرکز و رفع خواب آلودگی، تمایل به مصرف آن دارند، گفت: ریتالین و یا به عبارتی متیل‌فنی‌دیت، از دسته داروهای محرک سیستم مغز و اعصاب بوده که به عنوان داروی خط اول در درمان بیش فعالی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این دارو با تحریک مغزی باعث افزایش تمرکز در کودکان بیش‌فعال و افزایش هوشیاری و مدت زمان بیداری در بزرگسالان مبتلا به خواب مفرط می‌شود، افزود: هر نوع استفاده از این دارو در صورتیکه با تجویز پزشک معالج نباشد و بدون نسخه مصرف شود، سوء‌مصرف گفته می‌شود.

به‌منش با اشاره به برخی از مهم‌ترین عوارض سوء‌مصرف این دارو، ادامه داد: وابستگی مصرف، تحریک‌پذیری عصبی، سردرد، گیجی، دردهای شکمی، تاری دید، ‌تپش قلب، کاهش اشتها و از دست دادن وزن، توهم بویایی و... از جمله مهم‌ترین عوارضی هستند که افراد با مصرف ریتالین به آن دچار می‌شوند.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع  سانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو هشدار داد که بر اساس قوانین موجود در سازمان غذا و دارو، ریتالین از دسته داروهای تحت کنترل وزارت بهداشت بوده و در داروخانه‌های خاص، با دقت و با رعایت ضوابط دقیق توزیع می‌شود؛ به‌طوریکه بیماران بعد از تشکیل پرونده و ارائه مدارک لازم، می‌توانند بر اساس سهمیه‌شان دارو را تهیه کنند. حال در صورتیکه دارویی از روش دیگری غیر از توضیحات فوق تهیه و توزیع شود، قاچاق محسوب شده و نه تنها وزارت بهداشت تاییدی بر سلامت آن ندارد، بلکه مصرف آن می‌تواند برای مصرف‌کننده عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

و با تاکید بر لزوم هوشیاری خانواده‌ها درباره عدم مصرف ریتالین از سوی فرزندان‌شان، گفت: امیدواریم دانش‌آموزان، ‌دانشجویان و خانواده‌هایشان توجه کنند که برای رسیدن به اهداف مقطعی، سلامت خود را به خطر نیندازند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها