بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
رئیس‌جمهور گلایه دارد که در برخی حوزه‌ها نظیر فرهنگ و سیاست خارجی اختیار امور در دست او نیست.
تدبیر24»رئیس‌جمهور در مراسم افطار و دیداری که با فعالان سیاسی از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا داشت، مطالبی بیان کرد که بررسی آنها لازم است و ریشه برخی از مشکلات و دردسرهای کشور را روشن می‌کند. ایشان در این جلسه با تأکید بر اینکه «مطالبات از دولت باید در حد انتظارات باشد» تلویحا گلایه‌ای را مطرح کرد که پیش از این نیز توسط رؤسای‌جمهور پیشین مطرح شده و افکار عمومی در خصوص آن به قضاوت نشسته است. رئیس‌جمهور گلایه دارد که در برخی حوزه‌ها نظیر فرهنگ و سیاست خارجی اختیار امور در دست او نیست اما مطالبات زیادی وجود دارد و او نمی‌تواند پاسخگو باشد. آقای روحانی در سخنان روز یکشنبه 29 اردیبهشت خود نیز سخنان قبلی‌اش را تکمیل و پیشنهاد برگزاری رفراندوم در موضوعات مورد اختلاف را مطرح کرد؛ راهکاری که می‌تواند حلّال بسیاری از مشکلات در داخل کشور باشد و از بروز اختلاف‌نظرهایی که به تنش در سطح جامعه منجر می‌شود، جلوگیری کند. در جمهوری اسلامی ایران، بر اساس قانون اساسی موجود رئیس‌جمهور از اختیارات موجود برای پیشبرد اهداف و رسیدگی به مطالبات مردم و جریان‌های سیاسی برخوردار است اما مشکلاتی وجود دارد که این مشکلات اگر حل نشوند در آینده چالش‌های زیادی را برای کشور به وجود خواهند آورد. مشکل آنجاست که به‌رغم وجود اختیارات کافی برای رئیس‌جمهوری اسلامی موانع، گروه‌ها و افرادی وجود دارند که مانع از عملی‌شدن اختیارات وی می‌شوند. موازی‌کاری‌ها به حدی زیاد است که اختیارات تبیین‌شده در قانون اساسی برای رئیس‌جمهور، عملا در اختیار نهادهای دیگر قرار گرفته و اراده‌ای نیز برای بازگرداندن این اختیارات به منتخب مردم وجود ندارد. یکی از این موازی‌کاری‌ها شوراهایی است که به مصلحت زمان ایجاد می‌شوند اما با رفع نیاز و رفع آن مصلحت نیز به کار خود ادامه می‌دهند. شورای عالی اقتصاد یکی از اینهاست؛ در زمانی که مجلس شورای اسلامی می‌داند وظیفه خود چیست و به آن عمل می‌کند، وقتی دولت وظیفه خود را می‌داند و به آن عمل می‌کند و زمانی که قوه قضائیه نیز وظیقه خود را می‌داند و به آن عمل می‌کند، دلیل ایجاد این نهادهای موازی چیست؟ باید اختیارات نهادهای موجود در چارچوب قانون اساسی تقویت شود، تا اوضاع کشور بهتر گردد و بتوان از مسئولان درباره حوزه عملکردشان که دقیقا مشخص است، پاسخ خواست. در صورت ادامه‌یافتن روند موجود و موازی‌کاری‌های آزاردهنده، ناامیدی و دلسردی در جامعه ایجاد می‌شود. این مشکل با ارائه لایحه از سوی دولت، که در دولت‌های پیشین هم اتفاق افتاده، یا با ارائه طرح از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قابل حل نیست بلکه باید در سطوح عالی نظام تصمیم گرفته شود. نمی‌دانم که اراده‌ای جدی برای حل این مشکل قدیمی وجود دارد یا نه اما امیدوارم که این چنین باشد.


قاسم میرزایی نیکو، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها