بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۱۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
مردم درمورد عدالت نگران نیستند، در مورد اجرای آن نگرانی دارند. اخیرا آیت ا... سیدابراهیم رئیسی ریاست قوه قضائیه گفته بود: «نزدیک‌ترین اساس به اجرای عدالت، اجرای قانون است».
تدبیر24»  آقای رئیسی از همین جا عمل به قانون را در دستور کار خویش قرار داده است. اصل ۱۶۸ قانون اساسی صراحتا بر علنی بودن و برگزاری با حضور هیأت منصفه دادگاه‌های سیاسی تاکید نموده است. مقصود قانون‌گذار از علنی بودن، قضاوت عامه مردم و مقصود از حضور هیات منصفه، وجود نمایندگانی از طبقات و نخبگان ِاقشار مختلف اجتماعی است که بر اساس روح عمومی و فراتر از برداشت یک قاضی مجرمیت یا عدم مجرمیت را تشخیص دهند. آقای رئیسی می‌توانند به عنوان اجرای اولین وعده خویش و براساس آنچه صراحت قانون اساسی تکلیف نموده، دستور تشکیل علنی دادگاه محمدرضا خاتمی را صادر نماید. برگزاری علنی این دادگاه‌ها امکان قضاوت مردم را در مورد منصفانه و عادلانه بودن احکام قضایی را مقدور می‌سازد. شرایط درونی و داخلی پر التهاب جامعه ایران، که خصوصا با دور جدید تحریم‌های آمریکا مضاعف شده، اصلاح‌طلبان را به طرح گفت‌وگوی ملی و آشتی ملی و عبور از گذشته‌ها و نگاه به آینده معطوف نمود. کنش فعال مدنی با التزام به چارچوب‌های قانونی تا آنجا در برنامه‌های اصلاح‌طلبان پررنگ می‌نماید که براندازان، از آن با عنوان استمرارطلبی اصلاح‌طلبان و البته با بار ارزشی منفی از نظرگاه خویش نام می‌برند، سوی دیگر ماجرا، کاسبان فتنه هستند که از این عنوان، راهی برای تصفیه حساب‌های سیاسی با رقبای سیاسی خویش می‌یابند. رسیدگی علنی به این اتهامات، به قضاوت کشاندن فهم اکثریتی مردم است. اصلاح‌طلبان اکنون به دلیل شرایط فعلی کشور، تمایل چندانی به بازگشت به گذشته نداشتند، اما اکنون که سید محمدرضا خاتمی در مظان اتهام تشویش اذهان عمومی است، باید با روشنگری هرچه تمام‌تر، به بیان مستندات خویش اقدام کنند. علنی بودن دادگاه و دستور قاضی در احضار همه شهود و مطلعین مورد درخواست رضا خاتمی است هرچند که تصمیم‌گیر نهایی قاضی است.
* نماینده مجلس ششم

 

 

هر روز یک تشکل موازی به اصلاح‌طلبان افزوده می‌شود

تجمیع در پارلمان اصلاحات

در حالی که در این ایام باید هم و غم جریان اصلاحات برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس باشد اما برخی مباحث حاشیه‌ای سبب تحلیل انرژی سیاسیون می‌شود. مانند تشکیل نهادهای موازی برای تصمیم‌گیری درباره موضوعات مختلف از جمله نحوه حضور در انتخابات و بستن لیست انتخاباتی! تاکنون شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تنها نماد رسمی جریان اصلاحات بود اما کمی بعد بحث تشکیل پارلمان اصلاحات به میان آمد که سازوکار مخصوص به خودش را داشت و حالا هم یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ۳۰ حزب به عضویت جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی درآمده‌اند، گفت: «این جبهه در ادامه مسیر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان فعالیت خواهد کرد.» به‌طور قطع تشکیل گعده‌های متعدد تصمیم‌گیری در جریان اصلاحات تنها سبب اختلاف افکنی و عدم فرصت برای تدبیر در جهت اخذ بهترین روش برای رسیدن به اهداف می‌شود و ثمره دیگری ندارد. شاخه به شاخه شدن اصلاح‌طلبان هم سبب کسل و ناامید شدن آنها می‌شود و به عبارتی دیگر انگیزه‌ لازم برای ترغیب جامعه در جهت رای دادن به کاندیداهای این جریان نخواهند شد. بسیاری از آگاهان و دلسوزان پیشنهاد می‌کنند که تمام تشکل‌هایی که به اسم اصلاح‌طلبان تشکیل شده، در نهادی مانند پارلمان اصلاحات تجمیع شود تا گسست پدیدار نشود. جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره دلیل ایجاد جبهه جدید در جریان اصلاحات اظهار کرد: به ما اعلام شد که طبق قانون جدید فعالیت احزاب، احزابی که در قالب ائتلاف یا جبهه فعالیت می‌کنند باید تشکیل جبهه را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برسانند و توصیه شد که احزاب عضو شورای عالی سیاست‌گذاری تحت عنوان یک جبهه فعالیت کنند. وی افزود: بنابراین تمامی احزاب عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به عضویت «جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی» درآمدند و به کمیسیون ماه ۱۰ احزاب هم اطلاع داده شد. اسامی احزاب معدودی از اعضای این جبهه در رسانه‌ها منتشر شده است درحالی که ۳۰ حزب اصلاح‌طلب در این جبهه حضور دارند. جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی در ادامه مسیر شورای عالی سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند. دبیرکل مجمع ایثارگران در پایان خاطرنشان کرد: جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی در واقع همان شورای عالی سیاست‌گذاری است که با نام دیگری فعالیت می‌کند.


محمد کیانوش راد، نماینده پیشین مجلس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها