بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
مجید کیانپور نماینده دورود و ازنامطرح کرد؛
بیش از یک سال از خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام می‌گذرد و به تبع همین رویکرد، تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه‌ای از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش بر علیه ایران وضع شد.
تدبیر24»محمد آیتی: بیش از یک سال از خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام می‌گذرد و به تبع همین رویکرد، تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه‌ای از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش بر علیه ایران وضع شد.

هرچند تحریم‌های بین‌المللی، سیستم مدیریت اقتصاد کشور را مختل کرده اما به نظر می‌رسد سوءمدیریت زیر سایه نبود نظارت‌های لازم این بحران را عمیق‌تر کرده بطوری که دخل و خرج بسیاری از خانوده‌ها همخوانی ندارد و آن‌ها مجبور شدند روز به روز سفره‌های خود را کوچک‌تر کنند.

در همین رابطه مجید کیانپور، نماینده دورود و ازنا در مجلس دهم به سایت روزنو گفت: موضوع تحریم‌های اقتصادی که بر علیه ایران وضع شده به یکی، دو سال اخیر برنمی‌گردد و با نگاهی به تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی می‌بینیم که کشور ما همیشه تحت فشار قدرت‌های دنیا بوده زیرا آن‌ها با نظام جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند؛ حال نکته حائزاهمیت، شدت و ضعف این تحریم‌ها است.

وی افزود: اینکه در یکی، دو سال اخیر نرخ تورم بیش از اندازه بالا رفته و معیشت مردم به خطر افتاده متوجه مسئولانی است که پیش‌بینی درستی از آینده سیاسی و اقتصادی کشور نداشتند. 

زمانی که برای آینده خود پیش‌بینی نداشته باشیم نمی‌توانیم روی به برنامه‌ریزی منسجمی بیاوریم. اکنون تحلیل سیستم‌های مدیریتی کشور به مشکل خورده و مشخص است که نتوانستیم خود را آماده جنگ تمام عیار اقتصادی که قدرت‌های دنیا برای ما طرح‌ریزی کردند بکنیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: یکی از مشکلات ما در بسیاری از حوزه‌ها این است که زمانی روی به تفکر و تصمیم می‌آوریم که مشکل بر ما تحمیل شده است. امروز نیاز است که تمام دستگاه‌های کشور برای مرحله تشخیص بیش از پیش سرمایه‌گذاری کنند. چرا باید امروز بسیاری از کالاها کمیاب شود تا به فکر تامین آن کالاها بیافتیم، مگر نمی‌شود چنین روزهایی را پیش‌بینی و در این راستا برنامه‌ریزی منطقی داشت؟

کیانپور تصریح کرد: وقتی برای روزهای سخت فکری نمی‌شود حتماً باید منتظر نارضایتی مردم هم بود حتی اگر پس از مدتی بتوان وضعیت را متعادل کرد. افزایش اعتماد موضوع مهمی است که همه دولت‌ها به دنبال کسب آن هستند ولی باید توجه داشت که اگر این اعتماد عمومي فروکش کند بازسازی آن کار راحتی نیست.

وی ادامه داد: بیش از یک سال است پایه پولی کشور تضعیف شده و به تبع آن، نرخ کالا و خدمات بطور غیرقابل باوری رشد داشته است. دولت هم پارسال و هم امسال بودجه قابل ملاحظه‌ای را به تامین کالاهای اساسی تخصیص داد ولی باید گفت که در بسیاری از مواقع این یارانه‌ها در زندگی مردم دیده نمی‌شود. دولت باید همه تلاش خود را بکار ببندد که تخصیص بودجه‌ای که برای کالاهای اساسی داشته به جیب مردم برود. متاسفانه بارها شاهد این بودیم که عده‌ای ارز 4200 تومانی برای واردات اجناس تحویل گرفتند اما کالا را به قیمت ارز روز به مردم فروختند، یعنی در نبود نظارت لازم، بحران‌های اقتصادی چندبرابر شده است. شناسایی افرادی که ارز 4200 تومانی گرفتند و کالای وارداتی خود را با ارز روز فروختند خیلی کار سختی نیست و لازم و ضروری است که دولت با این سودجویان بازار برخورد جدی کند زیرا هرچه مسامحه‌کاری صورت گیرد نمی‌توان به بهبود اوضاع اقتصادی کشور امیدوار بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت منسجم نیست و این موضوع در اظهارنظرهای متفاوت آن‌ها کاملاً نمایان است. یک روز می‌شنویم که وزیر اقتصاد بحثی را مطرح می‌کند و روز بعد می‌بینیم که رییس کل بانک مرکزی در رابطه با همان موضوع، آمارهای متفاوتی را ارائه می‌دهد. وقتی صدای تیم اقتصادی دولت با هم هماهنگ نباشد حتماً اثرات منفی آن در جامعه به چشم خواهد خورد و هزينه ناهماهنگي تيم اقتصادي دولت را مردم مي پردازند که امیدوارم به خاطر اینکه اوضاع اقتصادی مملکت کمی بهتر شود و مردم از زیر بار این فشار بیرون بیایند و بتوانند زندگی عادی‌تر را دنبال کنند همه دستگاه‌های دولتی و مخصوصاً آن‌هایی که مسئولیت و رسالت اقتصادی به عهده دارند پای کار بیایند تا ان‌شاالله شاهد وضعیتی به مراتب بهتر از این باشیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها