بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
سفیر جدید فرانسه دوشنبه استوارنامه خود را به رئیس جمهوری کشورمان تقدیم کرد.
تدبیر24»رئیس جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید فرانسه در تهران جمله مهمی را بیان کرد که اروپا به ویژه فرانسه و آلمان باید درباره آن تأمل کنند: «فرصت اروپا برای جبران بسیار کوتاه است. شرایط کنونی حساس است و فرانسه همچنان فرصت دارد در کنار دیگر اعضای برجام و در فرصت بسیار کوتاهی که وجود دارد، نقش تاریخی خود را برای حفظ این توافق ایفا کند.»
به باور بسیاری از تحلیلگران، برجام که منعقد شد شانس در خانه فرانسه را زد! به رغم ایفای نقش پلیس بد در لحظات پایانی مذاکرات برجامی، این فرانسه، آلمان، چین، روسیه و انگلیس بودند که شانس بالایی برای منافع اقتصادی از قبل برجام داشتند. ایران هم از منظر دانش روابط بین‌الملل مرتکب خطای بزرگی شد و آن ممنوعیت ورود کالاهای امریکایی به ایران پس از برجام بود. در واقع، منطق اقتصاد سبب می‌شود تا در روابط خارجی از تکنولوژی برتر و هزینه کمتر بهره ببریم. ولی ایران با سیاست منع امریکا به بازار ایران پس از برجام، خود را از یک اصل اقتصادی محروم ساخت. البته این منع، فواید فراوانی برای اروپا، چین، روسیه و البته ترکیه داشت. آنها از بازار ایران خوب دشت کردند. ولی به رغم این منافع، پس از خروج ترامپ از برجام، فرانسه حتی از فرصت خروج ترامپ بهره نبرد و در نظام بین‌الملل به گونه‌ای عمل کرد که رویه ترامپ به نتیجه نرسد. اگر اروپا و به طور ویژه فرانسه پس از خروج ترامپ از برجام به جد در برابر او می‌ایستادند، ترامپ از مواضع خود عقب می‌نشست. در مقابل، ایران به درستی در برابر عقبگرد ترامپ به جهانیان اعلام کرد که بر پایه منشور، قطعنامه شورای امنیت و اصل مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها در برابر تعهدات‌شان با موضوع برخورد می‌کند. ولی ایستادگی اروپا و فرانسه در برابر ترامپ بیشتر به یک شوخی شبیه بود تا حمایت از یک تفاهم و قطعنامه شورای امنیت. طنز روزگار اینکه ایران با مواضع اصولی خود توانست افراطی‌ترین بازیگران لغو برجام شامل پمپئو، بولتون و ترامپ را به انفعال و تمنای مذاکره و تضمین عدم تغییر رژیم وادارد ولی اروپا همچنان با اینستکس در برابر ترامپ ناتوان است. اگر اروپا از اول محکم در برابر ترامپ می‌ایستاد، ترامپ عقب می‌نشست و فرصتی طلایی در نظام بین الملل برای اروپا و فرانسه به ثمر می‌نشست تا سدی بر یکجانبه‌گرایی امریکا ایجاد کنند. ایران توانست، ولی فرانسه نتوانست! اضافه بر آن فرانسه اعم از توتال و رنو و پژو بازار ایران را رها کردند. بر این باورم که هشدار رئیس جمهوری به اروپا و بویژه سفیر فرانسه بسیار مهم است.
آقای سفیر اگر اکنون فرانسه اقدامی نکند، نه تنها سهم کوچک فرانسه در نظام بین‌الملل را از دست می‌دهد، بلکه فرصت  روابط خوب فعلی با ایران-  که با خروج برخی شرکت‌ها زیر سؤال رفته- نیز از دست می‌رود و وزارت خارجه و ملت ایران در آینده به دلیل این سابقه نامناسب، جایی برای فرانسه در زمانه پیروزی اراده ایران بر امریکا، برای پاریس قائل نمی‌شوند.

مهدی ذاکریان
رئیس گروه روابط بین‌الملل دانشگاه علوم و تحقیقات
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها