بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۹۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
رییس پلیس راهور ناجا از کاهش شماره‌گذاری خودروها در بهار امسال خبر داد.
تدبیر24»سردار سید کمال هادیانفر در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود در تشریح آمارهای سه ماهه نخست امسال در پلیس راهور گفت: شماره‌گذاری خودروهای نوشماره در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۰ درصد کاهش داشته است. نقل و انتقال و تعویض پلاک خودرو نیز ۶.۱ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: اما شماره‌گذاری و نقل و انتقال موتورسیکلت ۳۸ درصد افزایش داشته است.

هادیانفر با اشاره به اهمیت اسقاط خودرو گفت: در سه ماهه پارسال، ۹۷ هزار خودروی فرسوده اسقاط شد اما امسال این آمار ۷۵ درصد کاهش داشته است.

خبرخوش برای دارندگان خودرو و موتورسیکلت‌های توقیفی
وی با بیان اینکه خودروهای دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه بر اساس قانون توقیف می‌شوند، گفت: در حال حاضر ۸۱ هزار و ۷۵ دستگاه خودرو و بیش از ۷۲ هزار دستگاه موتورسیکلت به دلیل جریمه بالای یک میلیون تومان در پارکینگ‌ها هستند.

هادیانفر با بیان اینکه بسیاری از این افراد بین یک میلیون تا حدود ۱۵ میلیون تومان جریمه داشتند، گفت: اغلب این خودروها از نوع پراید و پژو ... بود که نشان می‌دهد متعلق به قشر ضعیف‌تر جامعه است و به همین دلیل امکان پرداخت جریمه را نداشتند و همین امر سبب شده بود تا خودروها در پارکینگ بمانند و هزینه پارکینگ نیز برایشان لحاظ شود.


رییس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: در همین راستا با موافقت فرمانده ناجا و دستور وزیر کشور بر اساس ماده ۴۷ قانون محاسبات عمومی کشور مقرر شد تا امکان پرداخت قسطی جرائم برای این افراد با رعایت یکسری شروط فراهم شود.

وی با بیان اینکه از یازدهم تیرماه این امکان فراهم خواهد شد درباره این شروط گفت: اول اینکه افراد متخلف متعهد می‌شوند که به مدت یکسال جریمه خود را پرداخت کنند. شرط دوم این است که خودرو یا موتورسیکلت در سن فرسودگی نباشد؛ یعنی خودرو سواری تا سن ۲۰ سال، خودرو عمومی ۱۲ سال، موتور سیکلت کاربراتوری ۶ سال و.... باشد.

وی ادامه داد: شرط دیگر این است که مجموع تخلفات حادثه ساز این فرد کمتر از ۴۰ درصد کل تخلفات فرد باشد؛ شکایت قضایی نداشته باشد و همچنین خودرو تا پرداخت کامل جرائم امکان انتقال به دیگری را ندارد.

وی همچنین درباره‌ی این که آیا امکان بهره‌مندی از این شرایط برای رانندگان دیگر خودروها وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: اگر خودرویی توقیف نشده و دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه باشد و همچنین خودرویی که مبلغ جریمه‌اش کمتر از یک میلیون تومان باشد با مراجعه به سایت راهور ۱۲۰ می‌تواند جریمه خود را به شکل اقساطی پرداخت کند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. این تأسیسات برای خودروهایی است که توقیف شدند و پیش از این بایست تمام مبلغ را پرداخت می‌کردند تا امکان رفع توقیفشان وجود داشته باشد که این شرایط فراهم شد.

رئیس پلیس راهور ناجا درباره‌ این که اگر راننده‌ای به تعهدات خود عمل نکرد چه برخوردی با وی خواهد شد؟ گفت: هنگام ترخیص خودرو از این رانندگان تعهدی دریافت می‌شود و طیبعی است که  اگر به تعهد خود عمل نکند به عنوان راننده‌ای بد حساب شناخته شده و امکان توقیف خودرو دوباره وجود دارد.

هادیان‌فر درباره نقل و انتقال خودروهای با پلاک گذر موقت نیز گفت: امکان خرید و فروش و نقل و انتقال خودروهای پلاک گذر موقت وجود ندارد و آنها تنها طی مدتی محدود می‌توانند وارد کشور شده و مجددا از پایانه مرزی خارج شود.

امکان دریافت پلاک عمومی از سوی وانت بارها
هادیانفر در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله‌ی حمل بار به ویژه در نقاط مرکزی شهرها و محدوده بازارها اشاره کرد و گفت: به دلیل محدودیتی که برای ورود وانت بارها وجود داشت ما شاهد آن بودیم که بعضاً برخی از موتورسیکلت‌ها به اندازه یک وانت بار حمل می‌کردند. بر همین راستا شرایطی را فراهم کردیم تا بر اساس آن وانت‌بارهایی که پس سال یا کمتر از تولیدشان گذشته باشد بتوانند درخواست پلاک عمومی داده و بدون هیچ محدودیتی وارد محدوده‌های ترافیکی شود.

هادیانفر در پاسخ به پرسش ایسنا درباره‌ی این که چه تدابیری برای جلوگیری از سو استفاده از این امکان اتخاذ شده گفت: طبیعتاً نظارت‌هایمان را با همکاری صنف مربوطه انجام خواهیم داد تا این وانت بارها در حوزه حمل و نقل بار فعال باشند.

فرصت ۶ ماهه وارثان برای انتقال پلاک افراد فوت شده
وی در مورد افراد دارای پلاک که فوت شده‌اند نیز گفت: وارثان این افراد ۶ ماه فرصت دارند تا پلاک را از نام این فرد خارج کرده و به فرد جدید انتقال دهند که البته آن پلاک قبلی برایشان دیگر صادر نخواهد شد.

هادیانفر در ادامه نشست خبری خود با تشریح آمارهایی از اقدامات پلیس راهور اظهار کرد: در مجموع باید بدانیم که ۳۳ دستگاه در سطح کشور مسئولیت توسعه و انتقاد بخشی در ترافیک و حوادث ترافیکی را بر عهده دارند و در این زمینه تنها پلیس راهور نیست. در سالی که گذشت ۱۷ هزار و ۱۸۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و ۳۶۵ هزار نفر نیز مجروح شدند که ما در تلاشیم این آمار را با همکاری تمام دستگاه‌ها کاهش دهیم.

هادیانفر آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات در سطح جهان را ۱/۳ میلیون نفر در سال اعلام کرد و گفت: سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه در بروز تصادفات بسیار مهم است که در کشور ما حدود ۹۲ درصد این تصادفات به عامل انسانی مرتبط است.

وی با بیان اینکه پلیس ترافیک شهری در ۱۰۴۷ شهر و پلیس راه در بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر در جاده‌های اصلی و فرعی و روستایی مسئولیت دارد گفت: آمارها نشان می‌دهد که از مجموع کل سفرهای کشور ۹۱ درصد از طریق راه‌ها انجام شده و حدود ۹ درصد از طریق ریلی و هوایی انجام می‌شود که این نشان می‌دهد که راه و ایمنی آن چه تأثیر بسزایی دارد.

هادیانفر آمار خودروهای داخل کشور را ۲۲ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۱۸۷ دستگاه اعلام کرد و گفت: بیش از ۱۱ میلیون دستگاه موتور سیکلت نیز در کشور در حال تردد است. در مجموع ۴۱ میلیون نفر دارنده گواهی‌نامه پایه‌ی ۱ و ۲ و ۳ و موتور سیکلت هستند.

وی با بیان این که در سه ماهه امسال ۴۳۳ هزار و ۳۱۰ گواهی نامه صادر شده است گفت: ازاین تعداد ۲۹۸ هزار گواهی نامه پایه سه است یعنی رانندگانی که به تازگی گواهی‌نامه دریافت کردند و طبق قانون یک سری محدودیت برای آنان وجود دارد که این موارد حتماً باید رعایت شود.

هادیانفر به آمار پزشکی قانونی از جان باختگان حوادث رانندگی در دو ماه ابتدایی امسال اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای پزشکی قانونی ۲ هزار و ۵۸۴ نفر در محورهای برون شهری و درونشهری جان خود را از دست داده‌اند که حدود ۵۴ درصد در صحنه تصادف ۶ درصد در حین انتقال و ۳۹ درصد در مراکز درمانی جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس پلیس راهور ناجا دلیل تفاوت آمارهای پزشکی قانونی و آمار پلیس راهور را نیز در همین موضوع دانست و گفت: اگر آمار جانباختگان تصادفات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را اضافه کنیم این آمار تفییر می‌کند به همین دلیل منبع اصلی ارائه آمار، پزشکی قانونی است. طبق آمارهای پلیس به طور میانگین روزانه ۲۵ نفر در صحنه تصادفات جان خود را از دست می‌دهند که حدود ۸ تا ۹ نفر این افراد کودک هستند و هیچ نقشی در بروز تصادف نداشتند.

روزانه 41 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند
هادیانفر افزود: با احتساب آمارهای پزشکی قانونی یعنی کسانی که در بیمارستان فوت شدند می‌توان گفت که به طور میانگین روزانه ۴۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس پلیس راهور ناجا با استناد به آمار پزشکی قانونی از جان باختگان حوادث رانندگی در سال جاری گفت: فوتی‌ها در حوادث درون شهری در این دو ماه ۴.۶ درصد یعنی معادل ۳۰ نفر افزایش داشته‌، اما در معابر برون شهری کشته‌های ما ۹ درصد و معادل ۱۸۱ نفر کاهش داشته است. در مجموع در این دو ماه یعنی فروردین و اردیبهشت ۱۵۱ نفر در مقایسه با فروردین و اردیبهشت سال قبل کم کشته شده‌اند و این کاهش 5.5 درصدی جان باختگان حوادث رانندگی طی این مدت است.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ۲۵ درصد تصادفات ناشی از واژگونی بوده است گفت: واژگونی ارتباط مستقیمی با مهارت رانندگان دارد. 21.5  درصد از جان باختگان حوادث نیز عابر پیاده و ۱۹ درصد نیز موتور سیکلت سوار بودند که این آمار در شهرهای شمالی یعنی ایلام و مازندران به بیش از ۸۰ درصد نیز می‌رسد.

وی افزود :‌۵۹ درصد نیز راننده و سرنشین خودرو بودند.

رئیس پلیس راهور ناجا به آمار پلیس راهور از جان باختگان حوادث رانندگی در بهار امسال اشاره کرد و گفت: ۲ هزار و ۳۶۸ راننده به عنوان مقصر در تصادفات مرگبار شناخته شده‌اند که اقدام‌شان منجر به مرگ ۳ هزار و ۸۶۳ نفر در سه ماهه امسال شدند به طوری که می‌توان گفت این راننده‌های متخلف سبب مرگ ۱.۶ نفر که درصد قابل توجهی از آن کودکان هستند، شدند.

وی ۴ عامل اصلی وقوع تصادفات را بی توجهی به جلو، سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز و خستگی و خواب آلودگی اعلام کرد و گفت: سهم هر یک از افراد و وسایل نقلیه در تصادفات ۵۹ درصد خودروهای سواری، ۲۷ درصد موتور سیکلت، ۷.۳ درصد وانت بار، ۴.۴ درصد کامیون و ۱ درصد مربوط به اتوبوس‌ها بوده است.

هادیانفر با تشریح آمارهای جانباختگان صحنه تصادفات از ابتدای تیر ماه تا ۴ تیر ماه اظهار کرد: طی سه روز ۶۴ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده و هزار و ۳۷۵ نفر مصدوم شده‌اند.

رئیس پلیس راهور ناجا ساعت وقوع ۲۵ درصد از کل وقوع تصادفات را حد فاصل ساعت ۱۶ تا ۲۰ و ۲۳ درصد دیگر را نیز حدفاصل ۱۲ تا ۱۶ اعلام کرد و گفت: ۶۳ درصد از تصادفات در محورهای اصلی، ۲۵ درصد در محورهای فرعی، و ۱۲ درصد در محورهای روستایی رخ داده است. بیشترین تصادفات فوتی ما نیز در دو ماه نخست امسال در محدوده فرماندهی انتظامی غرب استان تهران، استان قزوین، هرمزگان، یزد، گلستان و اصفهان بوده و بیشترین کاهش تلفات نیز در استان‌های خوزستان، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، لرستان، زنجان و مازندران بوده است.

برخورد پلیس با تخلفات حادثه ساز
وی از برخورد پلیس با تخلفات حادثه ساز خبر داد و گفت: به تمامی مامورانمان ابلاغ کردیم که با تخلفات حادثه ساز بدون اغماض برخورد کنند و خودرو به مدت ۷۲ ساعت توقیف شود، اما در این میان اگر خودرویی برای بار اول مرتکب تخلف شده و خواننده نیز همراهش باشد خودرویش به شکل ساعتی توقیف می‌شود و به جز آن اغماض دیگری نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: نظارت ما بر اتوبوس‌ها نیز بسیار جدی است. تاکید کرده‌ایم که هر راننده اتوبوس حداکثر می‌تواند ۹ ساعت رانندگی کند و تعاونی‌ها و سامانه‌های مسافر بری باید بر آن نظارت کند. سرعت مجاز نیز از سوی رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی باید رعایت شود. اخیراً موردی داشتیم که اتوبوسی در یک سراشیبی با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت در حال تردد بوده که با آن برخورد شد.

نصب 2000 دوربین جدید در جاده‌ها
هادیانفر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹۵۰ دوربین نظارتی و ثبت تخلف در جاده‌ها داریم گفت: با دستور وزیر راه ۲ هزار دوربین جدید به زودی در جاده‌ها نصب خواهند شد که این امر در کاهش تصادفات و تلفات رانندگی مؤثر خواهد بود.

هادیانفر از احضار رانندگان دارای سرعت غیر مجاز زیاد خبر داد و گفت: در خارج از شهرها افرادی که بیش از ۳۰ کیلومتر از سرعت مجاز تجاوز کرده باشند و در جاده‌ها افرادی که تجاوزشان از سرعت مجاز بیش از ۵۰ کیلومتر باشد احضار خواهند شد.

وی با بیان اینکه ۶۴ هزار گواهی نامه رانندگان پرخطر در آستانه ضبط و توقیف قرار دارند گفت: برای این افراد پیامک صادر شده. همچنین گواهی نامه ۵ هزار و ۲۹ راننده پرخطر نیز از سوی پلیس ضبط شده است.

وی با بیان این که تنها بین ۸ تا ۱۰ درصد از رانندگان قوانین را رعایت نمی‌کنند خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم تا این رانندگان نیز نسبت به اجرای قوانین حساسیت کافی را داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها