بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
هر چند که مردم به ادبیات رئیس‌جمهور عادت کرده‌اند، اما باز این سوال برایشان مطرح است که چرا وی به‌جای رفع مشکلات اقتصادی مردم، ادبیات کنایه‌آمیز را سرلوحه خود قرار داده است؟
تدبیر24»منتقدین: هر چند که مردم، افکار عمومی و رسانه‌ای کشور دیگر به نمایش‌ رئیس جمهور با واژگان و سخنان خاله زنک بازی عادت کرده‌اند اما بازهم متاسفانه شاهد طعنه‌های معنا دار آقای روحانی هستیم که به جای رفع مشکلات اقتصادی مردم، ادبیات کنایه آمیز را سرلوحه عملکردش قرار داده است.


سخنان اخیر حسن روحانی در مورد عدم برخورداری از شرایط مناسب پس از برجام توسط عده‌ای از منتقدین که با عنوان « مادر شوهر» از آن‌ها یاد شد مُداقه و تدقیق مجدد در کارنامه سیاست خارجی دولت با نام «برجام» را مجدداً با اهمیت جلوه می‌دهد.

«بعضی‌ها یک حالت مادر شوهری به خود گرفتند و نگذاشتند مردم در همان یکی دو سال گشایش برجام هم لذت ببرند. شرکت‌های خارجی می‌آمدند می‌گفتند چرا آمدند؛ قرارداد می‌بستیم، ایراد می‌گرفتند و وقتی قرارداد به هم می‌خورد باز غُر می‌زدند! نگذاشتند مردم لذت ببرند. هواپیما می‌خریدیم می‌گفتند خیانت شد!» این اظهارت رئیس جمهور در اوج مشکلات تحریمی، سوء مدیریت برخی وزرا و اختلافات وی با معاون اولش در میان مدیران ارشد وزارت بهداشت است.

گویا قرار نیست ادبیات همیشگی دولتمردان از داستان برجام تهی شود. برجام با همه داستان‌هایش، از تصویب بیست دقیقه‌ای در مجلس با فشار لاریجانی و یارانش و عدم توجه به شروط 9 گانه رهبر انقلاب پس از جلسه  ۶۳۴ شورای عالی امنیت ملی از سوی دولت بالاخره اجرایی شد. در این میان مرور مجدد برخی از تناقضات آقای روحانی خالی از لطف نیست.

به دنبال توافق گروه ۱+۵، برنامه جامع اقدام مشترک (Joint Comprehensive Plan of Action) موسوم به «برجام» پس از ۲۰ ماه، کش و قوس دیپلماتیک در هتل کوبورگ وین مورد تایید کشورهای حاضر در این گفت وگوها قرار گرفت و به حالت اجرایی در آمد.

*وعده‌ پوشالی روحانی پس از برجام

رئیس جمهور کشورمان در آغازین ساعات اعلام پایان گفت‌وگوهای منتهی به برجام در بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران گفت:«طومار تحریم درهم پیچیده شد، حقوق هسته‌ای ایران تثبیت گردید و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار گرفت» «ما اکنون از گردنۀ خطرناک در اقتصاد، عبور کرده‌ایم» «می‌دانم در طول سال‌های تحریم و فشار، بر شما چه گذشته است. اما اکنون که زنجیرهای تحریم از پای اقتصاد ایران گسسته شده و عزت و استقلال کشور نمایان گشته است، اکنون زمان ساختن و بالیدن است. شما ملت، با صبر و متانت و سربلندی، تحریم را پشت سر گذاشتید. امروز دورانِ گذار از تحریم به توسعه است که نیاز به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به‌ویژه جوانان عزیز دارد.»

اگر به عنوان یک ناظر تنها همین سخنان حسن روحانی را واکاوی کنیم مشاهده خواهیم کرد که آن کسی که نتوانسته موجبات خوشحالی مردم را از تعهدات سنگین امنیتی و هسته‌ای فراهم کند دولت تدبیر و امید و در راس آن رئیس پاستور است.

*مادر شوهر واقعی عقدنامه برجام کیست؟

دولت روحانی که در مقابل توهین‌های مادر شوهر فرنگی خود یعنی ترامپ و اروپاییان توانایی دفاع حقوقی نداشتند همانی است که منتقدان برجام را «مادر شوهر» خطاب می‌کنند. همین رئیس جمهوری که منتقدان داخلی خود را به سُخره گرفته است فراموش کرده که خودش در نطق خود پس از خروج آمریکا از برجام گفت: «مردم هیچ نگرانی نداشته باشند؛ از مدتها پیش می دانستیم ترامپ قابل اعتماد نیست»، «خوشحالم که شر یک موجود مزاحم از برجام‌کم شده است» و «آمریکا بگوید از زمان توافق هسته‌ای تا امروز چه زمانی به همه تعهدات خود عمل کرده بوده است؛ جز چند امضاء و چند بیانیه، آیا هرگز به نفع مردم ایران و در چارچوب تعهدات برجام عمل کرده بودند یا نه؟»

*گلابی برجام چه شد آقای روحانی!

 آبان 95 روحانی در سفر به اراک در واکنش به نقدهای مردمی به اینکه برجام عایدی برای کشور نداشه ، اظهار داشت:«ما غاصب را از باغ خود بیرون کردیم و درب باغ به روی مردم باز شده است ولی امروز عده‌ای کودک به درب باغ آمده و می‌گویند، سیب و گلابی کجاست که می‌خواهیم میل کنیم؟ امروز این باغ که نهال‌های آن تازه غرس شده آماده باروری است، اما برای به ثمر نشستن صبر لازم است».

اذعان شخص آقای روحانی به اینکه آمریکا در برجام هیچ اقدامی انجام نداده و اعتراف سیف رئیس وقت بانک مرکزی در مورد برجام که از واژه «هیچ» استفاده کرده بود نشان می‌دهد مادر شوهران واقعی در عقد برجام چه کسانی هستند. نهال گلابی برجام که تعریفی عجیب از سوی آقای روحانی بود نیز بدون داشتن کوچکترین ریشه خشکید. 


فارس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها