بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
صنعت سینمای ایران و دستآوردهای برگزاری جشنواره ها و..‌. با توجه به تهیه و تولید بیش از شصت فیلم سینمایی در طی یکسال چناچه با برگزاری جشنواره ها توان جذب مشتری جهانی را نداشته باشیم و نتوانیم در سینمای جهان سهمی به دست آوریم، و صرفاً به مصرف داخلی اکتفا کنیم، و برگزاری این جشنواره ها کمک حال سینما نشود به خودی خود تبدیل به یک نشست خودمانی می شود.
تدبیر24»سینماگران در این چهار دهه گذشته در بسیاری از موارد با کمک نهادهای دولتی و با بودجه دولتی در آزمون و خطا تجربیات مفید و در مواردی قابل قبول کسب کرده اند‌. لذا با توجه به این مهم جای دارد فیلمسازان و عوامل تهیه و تولید فیلم با زیر ساخت های مناسب و حداقل استانداردهای جهانی با استقلال مالی و سرمایه شخصی و یا با جذب سرمایه گذار با ساخت فیلم های خوب و جهان شمول در پی جذب مشتری جهانی باشند. 

در فرآیند جهانی شدن می بایست کارمان را قوی کنیم. باید حرف جدیدی داشته باشیم این که در فیلم هایمان حرفهای بزنیم که جهان قبول کند با این که حرفهای بزنیم که برای جهان مهم باشد فاصله دارد. ضمن آنکه سیاست زده گی و خود سانسوری و ترس موجب احساس عدم امنیت فیلمساز می شود و این مهم باعث تعضیف سینما. 

با بررسی این مهم که سینما و تلویزیون دو مقوله کاملاً جدا از یکدیگر هستند، به این نتیجه دست می یابیم که تلفیق دستاندرکاران و عوامل سینما با تلویزیون، سینما را سخت ضعیف می کند‌. به این جهت که سینما از کارگردانی تا فیلمنامه، میزانسن، طراحی صحنه، گریم، کادر بندی، تصویر برداری، موسیقی، تدوین و عوامل مقابل دوربین با جنس قاب کوچک تلویزیون قابل مقایسه نیست.

 از سوی دیگر در تلویزیون زمانبندی و اینکه روایت داستان با زمانبندی در سینما تفاوت بسیاری دارد. ضمن آنکه مخاطب سینما برای تماشای فیلم بر روی پرده سینما وقت و هزینه صرف می کند. در حالیکه کنترل تعویض کانال تلویزیون در دست  بیننده است. 

در اکثر کشورهایی که صنعت سینما دارند، تهیه و تولید فیلم های سینمایی توسط تهیه کننده و یا شرکت های تهیه و تولید فیلم و استودیوهای فیلمسازی با سرمایه گذاری شخصی و یا با جذب سرمایه گذار و یا اسپانسر تولید می شود.

 بدون اتکا به بودجه دولتی و.‌‌.. در حالیکه تهیه و تولید برنامه تلویزیونی وابسته به شبکه است. به همین جهت سینما جنس خود را می طلبد، جنسی ساخته و پرداخته شده برای سینما. همانطوری که میدانیم امروزه هنر صنعت سینما با بهره گیری از همه هنرها به زبان تصویر با ملت ها سخن می گوید و در ارتباط میان انسانها با هر زبان و گویش تاثیر گذارترین رسانه بشمار میرود. 

به همین دلیل است که بسیاری از کشورها برای پیش برد اهداف سیاسی، اجتماعی و... خود در موارد هایی از هنر صنعت سینما استفاده ابزاری می کنند تا خواست و نظر خود را اعمال نمایند. با توجه به فرآیند هنر صنعت سینما در سیر تکاملی در جهان امروز سینما به مراتب تاثیری فراتر از یک هنر داشته است. به همین جهت در این قلمرو افرادی پای نهادند که پس از چندی خاص، متفاوت و صاحب سبک شدند و با ساخت فیلمهای تاثیر گذار در جهت آکاهی و رشد هنر و اندیشه با استانداردهای فیلمسازی آثار ماندگاری از خود به جای گذاشتند. ضمن آنکه در این چهار دهه گذشته بهترین فیلم های تولید شده آثار اجتماعی بوده است.

و اما در سوی دیگر همواره در این قلمرو افرادی قرار داشتند و ... که در جهت کسب موقعیت اجتماعی، شهرت و یا درآمدهای آنچنانی با موج سواری سالیان سال درجای زدند، و نه اینکه تاثیری بر روند روی به رشد هنر صنعت سینما نداشتند و بلکه با تولید فیلمهای سطح پائین و فاقد ارزش هنری و یا اجتماعی با به بیراهه رفتن و گمراهی باعث افت و در جای زدن هنر صنعت سینما نیز شدند.

در پایان این قسمت از مطلب ( سینما و راههای نرفته ) یاد آور می شویم « به دلیل اینکه ساخت فیلم کمدی سخت و پیچیده است در سینمای جهان فیلمسازان برجسته و شناخته شده برای بیان معانی و مفاهیم به سراغ ژانر کمدی میروند، این در حالی است که ساخت فیلم کمدی نیازمند زحمات بسیار است‌، چرا که دیالوک ها در نماهایی از صحنه ی تاثیر گذار معانی و مفاهیم را شکل میدهد و شیوه بیان مطلب بهمراه بازی بدن در فیلم کمدی از مهمترین نکات است.

 شکلک در آوردن و شلخته بازی تاریخ مصرف گذشته و دیالوک های آبکی و منسوخ شده و‌‌... فاصله ای به عمق دره با سینمای کمدی دارد » مهمترین فلسفه زندگی این است که به خودت دروغ نگویی. شخصی که به خودش دروغ می گوید به بن بست می رسد، و در مقابل خودش سد بزرگی در می یابد.
در سیرتحول جهانی هنر صنعت سینمای امروزمان از چه جایگاهی برخوردار است.؟


فیروز قاسمی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها