بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
تنش میان ایران و ایالات متحده آمریکا در نقطه جوش خود قرار دارد. بنابراین انتظار می‌رود که محافل سیاسی مختلف تلاش کنند تا این بحران به یک جنگ تبدل نشود.
تدبیر24»در داخل ایران بسیاری علاقه‌مند هستند تا این بحران هر چه زودتر خاتمه یابد. اما در مقابل معلوم نیست که آمریکایی‌ها هم به دنبال آن باشند که این غائله هر چه زودتر به اتمام برسد. اما به هر حال چون آمریکایی‌ها در محافل مختلف مساله مذاکره را مطرح داشته‌اند و به نوعی تلاش داشته‌اند تا ایران را به عنوان فراری از مذاکره جلوه دهند. بنابراین آنها از هر محفل سیاسی که اعلام می‌دارد که می‌تواند فعالیتی در این راستا انجام دهد، استقبال می‌کنند. ترامپ در جریان جی 20 اعلام داشت امانوئل مکرون از من خواسته که تنش‌ها با ایران بهتر است پایان پذیرد. بنابراین وی در راستای کاهش تنش میان تهران- واشنگتن در پی برداشتن قدم‌هایی است. چنین تحرکی از جانب پاریس مورد تایید تهران نیز است. حال آنکه در این بین «امانوئل بون»، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته است: «من به عنوان میانجی به ایران نیامده‌ام و حامل هیچ‌گونه پیامی از سوی آمریکا برای تهران نیستم.» طبیعی به نظر می‌رسد چون هر فردی که در پی چنین تحرکات دیپلماتیکی است اصطلاحا از مصادیق جمیله استفاده می‌کند. پیش بینی می‌شود که مکرون تلاش خواهد کرد تا پیشنهادات جدیدی را در ارتباط با بحران فعلی ایران و آمریکا مطرح دارد. اما مهم آن است که آیا بحران فعلی میان تهران- واشنگتن قرار است در چارچوب و محدوده بحران هسته‌ای قرار گیرد و یا قرار است موضوعات دیگری را نیز در بر داشته باشد. به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها در پی گسترش چنین مساله‌ای باشند. همچنین آنها پیشنهاداتی را مطرح کنند. هر چند ایران نیز می‌تواند به‌طور متقابل پیشنهاداتی را مطرح دارد. از سوی دیگر الزاما هم نمی‌تواند فقط در رابطه با مسائل هسته‌ای باشد. بنابراین باید از سفر مکرون به تهران استقبال کرد. همچنین باید تلاش کرد تا مکرون با دست پر از تهران برود. امیدوار هستیم که این سفر انجام شود. همچنین در رابطه با اینکه از میان تروئیکای اروپایی(بریتانیا، فرانسه و آلمان) چرا پاریس کاندیدا شده است. می‌توان گفت که بریتانیا که به‌طور کل موضعش را مشخص کرده و به سمت آمریکا رفته است. از سوی دیگر نفتکش ایرانی را در جبل الطارق توقیف کرده و دست به اقدامات ایذایی علیه ایران زده است. سفیر فرانسه نیز طی روزهای گذشته طی مصاحبه‌ای اعلام داشته آلمان‌ها از فرصت سفر هایکوماس به تهران استفاده نکردند. هرچند آلمان‌ها خیلی ادعایی ندارند که در پی میانجیگری میان تهران- واشنگتن بوده و یا در پی حل بحران‌ها باشند. آلمان‌ها فقط در یک مرحله در گروگان‌گیری‌های لبنان واسطه شدند که آن هم به دلیل آنکه شرایط خوبی میان ایران و آلمان بود و در واقع پیشنهاد ایران بود. اما در خصوص مسائل اخیر مکرون تلاش داشته این وضعیت را با یک نگرش جدید ببیند. این مساله با نگرش آمریکایی‌ها نیز منطبق است که البته ایرادی هم ندارد. اما در مقابل ایران در شرایطی قرار دارد که می‌تواند پیشنهادات جدیدی را به فرانسوی‌ها ارائه کند تا برابر آنچه که پاریس مد نظر دارد تعادلی به‌وجود آید.



 سید محمد حسین ملائک، سفیر اسبق ایران در چین
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها