بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
جهانگیری:
معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر اراده کنیم تنها چند ساعت کافی است تا همه تعهداتمان را اجرایی کنیم،
تدبیر24»اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح سه شنبه در نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری که در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با وجود اینکه چهار سال از شش سال عمر خود را در تحریم کامل بود، باید هم به داخل کشور و هم دنیا نشان می‌داد که جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که با قدرت‌های بزرگ بنشیند، مذاکره و تعامل کند و به یک توافق مهم دست یابد، اظهار کرد: در برجام ایران در یک طرف و شش کشور بزرگ دنیا در طرف دیگر بودند و زمانی که مذاکرات ما با این شش کشور آغاز شد، شش قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب شده است.

وی با اشاره به نقش دیپلمات‌ها و مذاکره کنندگان ایرانی در به ثمر رسیدن برجام خاطرنشان کرد: هنر دیپلماسی ایرانیان آن بود که در نبرد دیپلماتیک با قدرت‌های بزرگ دنیا وارد شدند و به توافقی بزرگ دست یافتند که دولت بعدی ایالات متحده آمریکا درباره این توافق بگوید که کلاه بر سرشان رفته است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام اقدام غیر اخلاقی و برخلاف حقوق بین الملل بود، به اقدامات اخیر ایران در کاهش تعهدات برجامی خود اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال صبر کرد و سپس اعلام کرد که برخی از تعهدات خود از جمله رعایت سقف تولید اورانیوم به میزان صد کیلوگرم و غنای ۳.۶۷ درصد را اجرایی نخواهد کرد. این در حالی است که طی یک سال گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۴ گزارش مختلف اجرای ایران به همه تعهداتشان را تأیید کرده بود.

جهانگیری تصریح کرد: ایران اجرای برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد تا دنیا بدانند با کشوری بی اراده رو به رو نیست، بلکه با ملت متمدن و تاریخ ساز رو به رو هستند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی و با توجه به اتفاقاتی که در سطح منطقه و دنیا در حال وقوع است طرف‌های مقابل ایران در برجام راهی جزو پایبندی به تعهدات خود ندارند و بر اساس برجام هیچ تحریمی نباید علیه ایران وجود داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بازگشت ایران به برجام کار بسیار ساده‌ای است، خاطرنشان کرد: اگر ایران اراده کند ظرف چند سال می‌تواند همه تعهدات خود را اجرا نماید اما در شرایط فعلی اروپایی‌ها باید به جای اینکه با ما جلسه بگذارند و بگویند که به برجام بازگردید، به آمریکایی‌ها بگویند که از تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران دست بردارند.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نوزدهمین کنگره پرسش مهر ریاست جمهوری با بیان اینکه پرسش مهر تبدیل به یک سنت حسنه بسیار خوبی شده است، اظهار کرد: پرسش مهر از دولت اصلاحات و با ابتکار برادر بسیار ارزشمندم آقای سیدمحمد خاتمی آغاز به کار کرد و بعد از آن رؤسای جمهور همواره این موضوع را ادامه دادند. مهمترین هدف رؤسای جمهور از طرح پرسش مهر در آغاز سال تحصیلی مدارس این بود که دانش‌آموزان و فرهنگیان را به پرسشگری تشویق کنند و آن‌ها نسبت به حال و آینده خود، محیط و جهان اطراف‌شان حساس شوند.

وی افزود: اینکه رئیس‌جمهور به عنوان بالاترین مقام عالی کشور هر ساله همزمان با بهار تعلیم و تربیت پرسشی را مطرح می‌کنند و همه را وادار به تفکر و تعقل و تعامل با یکدیگر می‌کند، ده‌ها هدف بزرگ و کوچک در پی دارد.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: ما می‌خواهیم جوانان و امیدان آینده کشور پرسشگر، نقاد و تحلیلگر باشند و بدانند اطرافشان در حال و آینده چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد؛ تحقیق و پژوهش نتیجه کاری است که با طرح پرسش مهر حاصل می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت برای همه کشورها جایگاه بسیار مهمی دارد، گفت: در نظام تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش اهمیت خاصی دارد؛ اگر به آینده و سرنوشت کشور توجه داریم، حتماً باید به سرنوشت آموزش و پرورش توجه داشته باشیم. هر چه کشورها با مسائل پیچیده‌تر، سخت‌تر و چالش‌های جدی‌تر روبرو می‌شوند اهمیت توجه به آموزش و پرورش و علم برای برون‌رفت از این شرایط جدی‌تر می‌شود.

وی با بین اینکه جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذشته همواره با چالش‌ها و مشکلات مختلفی مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: این روزها مکرراً از سوی اقتصاددانان و صاحبنظران می‌شنویم که برخی از چالش‌های دیروز تبدیل به ابرچالش‌ها شده‌اند و این چالش‌ها و ابرچالش‌ها برطرف نخواهند شد مگر آنکه از طریق روش‌های علمی به موضوعات پرداخته شود. اگر به دنبال توسعه کشور و عبور از برخی بیماری‌های مزمن اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هستیم و می‌خواهیم که تنگناها را کنار بگذاریم، هیچ راهی جز توجه به مدرسه و آموزش و پرورش وجود ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه سرمایه انسانی قادر است سایر سرمایه‌های مادی و معنوی کشور را وادار به حرکت کند، گفت: اگر به دنبال توسعه همه جانبه و پایدار در کشور هستیم باید توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش و مدرسه داشته باشیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند نباید به هزینه آموزش و پرورش از منظر هزینه مصرفی و جاری نگاه کنیم بلکه هزینه کردن در آموزش و پرورش مهمترین سرمایه‌گذاری است که باید در کشور انجام شود و بازدهی این سرمایه‌گذاری قطعاً از بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر بیشتر است.

وی با تأکید بر لزوم روزآمد و پویا بودن نظام آموزش و پرورش در کشور گفت: اگر جامعه، اقتصاد، فرهنگ و سیاستی توانمند می‌خواهیم جز از طریق آموزش و پرورش روزآمد و پویا نمی‌توانیم به اهداف خود دست یابیم؛ آموزش و پرورش پویا و روزآمد هدفی بسیار مهم و جدی است که باید همواره در دستور کار دولتمردان به ویژه مدیران وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به افزایش سرعت علم در دنیا خاطرنشان کرد: فناوری‌های نوین و عصر انفجار اطلاعات شرایط جدیدی برای تغییرات آینده بوجود آورده است که در این راستا آموزش و پرورش باید با بهره‌گیری از امکانات به روز دنیا پاسخگوی این تحولات باشد. ما باید به مدرسه‌ای فکر کنیم که انسان‌های پرسشگر، متفکر، نقاد و مشارکت‌جو تحویل جامعه می‌دهد.

جهانگیری با تأکید بر لزوم رسیدگی به وضعیت معلمان کشور اضافه کرد: تردیدی وجود ندارد که آموزش و پرورش امروز با تنگناهای مختلف فکری، مدیریتی، ساختاری و اقتصادی مواجه است اما در این شرایط مهمترین موتور محرکی که تغییرات را در جامعه و آموزش و پرورش شکل می‌دهد، معلمان هستند؛ حتماً باید راهی پیدا کنیم تا ذهن معلمان به صورت تمام وقت در مسیر توسعه آموزش و پرورش و دانش‌آموزان قرار بگیرد و پیش‌نیاز این شرایط نیز فراهم کردن زندگی شرافتمند برای معلمان و رفع دغدغه‌های آنان است. در دولت تدبیر و امید این باور وجود دارد که اگر به آینده کشور فکر می‌کنیم باید به آموزش و پرورش و برطرف کردن مشکلات این بخش بیاندیشیم.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود از مدیران آموزش و پرورش درخواست کرد که شرایط اقتصادی و بودجه‌ای کشور را برای فرهنگیان توضیح دهند تا آنان علاوه بر اینکه در جریان موضوع قرار می‌گیرند، بیاندیشند و راهکارهایی برای بهتر اداره شدن کشور به دولتمردان ارائه دهند.

وی با اشاره به سهم یک سومی درآمدهای نفتی از بودجه سال ۹۸ خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها ایستاده‌اند تا درآمد نفتی ایران را به صفر برسانند. در این شرایط گرچه آن‌ها موفق نخواهند شد اما قطعاً اقداماتشان تأثیراتی خواهد گذاشت.

جهانگیری با اشاره به سه برابر شدن بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ گفت: در شش سالی که دولت تدبیر و امید روی کار آمده است با وجود آنکه چهار سال آن را در تحریم بوده‌ایم، تلاش کرده‌ایم تا میان دستگاه‌های مختلف در زمینه افزایش بودجه به آموزش و پرورش توجه بیشتری داشته باشیم. در همین راستا بودجه سال ۹۸ این وزارتخانه نسبت به بودجه سال ۹۲ آن نزدیک به سه برابر شده است.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در سال ۹۸ هدف دولت صرفه‌جویی است، گفت: در جلسه سران قوا بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان از بودجه مصوب مجلس را کاهش دادیم لذا این کم شدن در همه دستگاه‌ها اثرگذار خواهد بود اما ما امیدواریم که این کاهش بودجه تأثیری در آموزش و پرورش نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم مهارت‌آموزش به دانش‌آموزان در آموزش و پرورش اظهار کرد: همانطور که آقای روحانی مکرراً درباره اهمیت مهارت‌آموزی صحبت کرده‌اند، دغدغه دولت این است که فارغ‌التحصیلان بعد از خروج از مدارس و دانشگاه‌ها مهارت آموخته و قادر به انجام کاری باشند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه مهارت برای رشد و تعالی فردی و اجتماعی جزو اولویت‌های آموزش و پرورش است، گفت: مهارت‌هایی نظیر تصمیم‌گیری، تفکر انتقادی، توانایی مقابله با هیجانات، حل مسئله، همزیستی با دیگران و کارآفرینی و کسب و کار از جمله مهمترین مهارت‌هایی هستند که فارغ‌التحصیلان مدارس و دانشگاه‌ها باید بیاموزند.

وی با بیان اینکه مهارت‌های کسب و کار در مقطع فعلی با ۱۰ سال گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید از تغییراتی که در کسب و کار و دنیا اتفاق می‌افتد تحلیل دقیقی انجام دهد و در مسیر این تغییرات حرکت کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به حرکت اقتصاد دنیا به سمت دیجیتالی شدن اظهار کرد: آینده فناوری‌های نوین عمدتاً حول فناوری اطلاعات حرکت می‌کند و فناوری‌های امروز نیز عمدتاً متکی به فناوری اطلاعات هستند.

جهانگیری در پایان با اشاره به جلسه اخیر خود با کارآفرینان کشور عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود استعداد ایرانی، استعداد بالایی است سخن صحیحی است اما مهم آن است که نظام علم و تربیت ما این استعداد را کشف و شناسایی کند و زمینه رشد و ارتقا آن را فراهم نماید به همین دلیل است که در برنامه ششم توسعه تعیین شده که یک شورایی به عنوان شورای عالی مهارت‌آموزی تشکیل شود. در این راستا دولت تدبیر و امید این شورا را تشکیل داد و با حضور مسئولان مربوطه و چهره‌های دانشگاهی در حال برنامه‌ریزی و هم‌افزایی میان دستگاه‌های مختلف برای استفاده از تمام ابزارهای کشور برای آموزش بهتر مهارت است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها