بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
نخست‌وزیر عراق می‌کوشد تا با سفر به کشور‌های منطقه از جمله ایران که نقش مؤثری در نابودی گروه‌های تروریستی داعش داشته است، آرامش داخلی را حفظ کند.
تدبیر24»عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، در حالی روز گذشته برای دومین‌بار به تهران سفر کرد که گفته می‌شود پیشنهاد برگزاری نشستی با موضوع «امنیت و عراق» را دارد. عراق به این می‌اندیشد تا با برقراری امنیت در داخل کشورش بتواند پس از سپری‌شدن دوران پساداعش به روند بازسازی بهتر دست یابد.

درحالی‌که کارشناسان همچنان درباره شعله‌ورشدن مجدد آتش از زیر خاکستر بحران منطقه هشدار می‌دهند، قطب‌های آرامش‌طلب حاضر در متن آن تلاش‌های خود را برای دورکردن منطقه از بحرانی بزرگ سرعت بخشیده‌اند و عراق تلاش می‌کند تروریست‌ها دیگر نتوانند ثبات و آرامش این کشور را برهم زنند.

از این‌رو، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، می‌کوشد تا با سفر به کشور‌های منطقه از جمله ایران که نقش مؤثری در نابودی گروه‌های تروریستی داعش داشته است، این آرامش داخلی را حفظ کند؛ موضوعی که رسانه‌های عراقی بار‌ها عنوان کردند که این کشور به‌دنبال برگزاری نشستی با موضوع «امنیت و عراق» است که علاوه‌ بر جمهوری اسلامی ایران، کشور‌های همجوار عراق از جمله عربستان سعودی و امارات در این نشست حضور یابند تا موضوع امنیت و ثبات داخلی عراق مورد بحث و نظر قرار گیرد.

به‌اعتقاد کارشناسان، درحالی‌که روند تنش‌آفرینی در منطقه با رهبری آمریکا و میدانداری عربستان، امارات و فعالیت‌های محرمانه رژیم اسرائیل همچنان شرایط بحرانی دارد، قطب‌های اصلی تلاش‌کننده برای آرام‌کردن اوضاع منطقه، یعنی عراق از یک سو و اتحادیه اروپا از سوی دیگر، سعی کردند این تلاش‌ها را با یکدیگر همسو کنند، دقیقا شبیه اقدامی که پیش‌ازاین عمان در منطقه به‌دنبال آن بود و پادشاه مسقط این گونه نشست‌ها یا مذاکرات را به‌نتیجه می‌رساند.

ازاین‌رو، وقتی محمدعلی حکیم، وزیر خارجه عراق، در نشست مطبوعاتی که هفته گذشته با فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد، راه‌حل بحران را در گفتگو و مذاکره اعلام کرد و موگرینی هم از حمایت اتحادیه اروپا از ابتکار عراق برای کاهش تنش در منطقه خبر داد، همه نگاه کارشناسان به‌سوی این کشور عربی اصولا جنگ‌زده معطوف شد تا پرسش‌ها درباره اهمیت این نشست و میزان احتمال موفقیت بغداد در برگزاری آن و نه موفقیتش در تحقق اهداف قرار گیرد.

ردای عمان بر تن عراق!

عراقی‌ها که از چندی پیش به‌دنبال اشغال جایگاه منطقه‌ای عمان در حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای هستند و سودای پوشیدن ردای عمان یا دیگر کشور‌ها را در ساختار منازعات در سر می‌پرورانند، عملا کار خود را در این زمینه آغاز و اعلام کردند به‌دنبال حل‌وفصل مشکلات منطقه‌ای از پرداختن به مسأله یمن گرفته تا مشکل عربستان و قطر هستند و در این راه هم تلاش می‌کنند.

مسوولان عراقی حتی پیش‌تر از این نیز تلاش نصفه‌ونیمه‌ای را با برگزاری نشست مجالس کشور‌های همسایه خود در بغداد آغاز کرده بودند که به نتایج مورد مطلوب دست پیدا نکردند. بااین‌حال، در این شکی نیست که عراق عزم خود را برای تحقق این امر جزم کرده و به‌سوی این هدف قدم برداشته است؛ به‌ویژه اینکه مشکلات و بحران‌های منطقه تأثیرات منفی خود را مستقیما بر این کشور هم وارد می‌کند.

احمد الکنانی، نماینده پارلمان عراق از لیست صادقون، معتقد است باتوجه‌به اینکه بغداد به‌خوبی می‌داند درصورت وقوع جنگ از آن تأثیرپذیری شدید خواهد داشت؛ ازاین‌رو، به‌دنبال حمایت از هر نوع تلاش بین‌المللی برای کاهش تنش در منطقه خلیج‌فارس است. خبرگزاری «اسپوتنیک» دوشنبه گذشته به‌نقل از این نماینده پارلمان عراق پیش‌بینی کرد هم ایران و هم ایالات متحده در کنفرانسی که بغداد درصدد برگزاری آن است، شرکت خواهند کرد.

تمامی این مسائل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا این پرسش مطرح شود: «آیا عراق خواهد توانست اراده صلح‌طلبی ملت‌های منطقه را بر خواست جاه‌طلبانه قطب‌های خودکامه منفعت‌طلب و سلطه‌گر آن تحمیل کند؟»

دانایی فر: بغداد پیشنهاد نشست «امنیت و عراق» را دارد، نه نشست موضوعات منطقه‌ای

حسن دانایی‌فر، سفیر پیشین ایران در عراق که این روز‌ها مدیریت توسعه روابط ایران در عراق و سوریه را برعهده دارد، با اشاره به دومین سفر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیرعراق گفت: روابط ایران و عراق در سطح و شرایطی قرار گرفته است که دیدار‌ها و روابط متعدد سیاسی، اقتصادی و حقوقی دو طرف را می‌طلبد. از همه مهم‌تر، موضوعات منطقه‌ای بیش از هر وقتی می‌طلبد که سفر‌های طرفین صورت گیرد.

هفته گذشته وزیر صنایع عراق مهمان ما بود یا اکنون کمیته مشترک اقتصادی ما و مدیران صمت در بغداد با همتایان خودشان مذاکره می‌کنند. روابط ما به‌گونه‌ای است که این سفر‌ها را می‌طلبد و آقای عادل عبدالمهدی روز گذشته هم دومین سفرش را به تهران رقم زد.

عراق برای بازسازی نیازمند برقراری امنیت است

سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به پیشنهاد موگرینی که گفت اتحادیه اروپا از پیشنهاد عراق برای برگزاری کنفرانس منطقه‌ای بین ایران و کشور‌های عربی نظیر عربستان سعودی و امارات حمایت می‌کند، تصریح کرد: این پیشنهادی است که برهم صالح، رییس‌جمهوری عراق، از سه ماه قبل مطرح شد و اخیرا هم در محافل سیاسی عراق عنوان شد که عراق نشستی منطقه‌ای به‌نام «امنیت و عراق» را برگزار کند که موضوع، داخل عراق است، نه عراق و امنیت منطقه. تأکید می‌کنم با موضوع امنیت داخل عراق. پیشنهادی است که با حضور کشور‌های همسایه عراق این نشست را برگزار و امنیت داخل عراق را بررسی کنند، طبیعتا همسایگان عراق به‌غیر از ایران و ترکیه، دیگر کشور‌ها (عربستان، امارات و...) هستند تا جمع شوند و به امنیت در عراق توجه کنند. قطعا امنیت عراق بر امنیت منطقه و امنیت منطقه بر امنیت عراق تأثیرگذار است.

تلاش پارلمان عراق برای خروج نیرو‌های آمریکایی

وی افزود: عراق بیش از هر کشوری علاقه‌مند است امنیت در کشورش برقرار شود یا از ناامنی در داخل کشورش پرهیز شود. تلاش می‌کند منطقه نیز از ناامنی دوری کند و عراق هم به امنیت کامل خود دست یابد. نباید فراموش کرد که عراق در حال گذار از پساداعش است و به بازسازی نیاز دارد و امنیت برای آن حیاتی است.

دانایی‌فر با اشاره به خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، یادآور شد: نیرو‌هایی در داخل عراق به‌طورجدی فرایند خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق را دنبال می‌کنند و ازنظر پارلمانی هم جایگاه قوی و قدرتمندی دارند. این موضوع دارد دنبال می‌شود تا از راه مجاری پارلمان طی شود و خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق صورت گیرد.

دومین سفر نخست‌وزیر عراق در سال جاری

هنوز پنج ماه از سفر رسمی آقای روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان، به عراق نگذشته است که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، روز گذشته به‌منظور تقویت روابط بیشتر، برای دومین‌بار وارد تهران شد تا در سفری دوروزه، موضوعات مختلف اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای را به بحث و بررسی بگذارد.

عبدالمهدی پیش از این ۱۷ فروردین سال جاری در سفری دوروزه و در پاسخ به دعوت دکتر روحانی به ایران سفر کرده بود و رییس‌جمهوری کشورمان اسفند سال گذشته سفری سه‌روزه به بغداد داشت که به توافق‌های صورت گرفته میان تهران و بغداد منجر شد که از آن به‌عنوان نقطه آغاز بزرگ‌ترین پروژه همکاری امنیتی و اقتصادی در سطح منطقه و بین دو کشور همسایه نام برده شد. حذف هزینه روادید برای ورود مسافران ایرانی به بغداد ازجمله اقدامات مهمی بود که در سفر دکترروحانی به عراق حاصل شد.

هدف‌گیری ۲۰ میلیارد دلاری در حجم تجارت بین ایران و عراق

سفر دکترروحانی، رییس‌جمهوری ایران، به عراق دقیقا تأکیدی بر این همکاری‌های راهبردی بود که در سال‌های گذشته نیز، پیوند‌های قوی بین تهران و بغداد در مسائل مختلف امنیتی و اقتصادی را به‌ارمغان آورد. اقتصاد ازجمله مهم‌ترین مواردی است که در سفر اخیر روحانی به عراق یا عادل عبدالمهدی به تهران مدنظر مقام‌های دو کشور قرار گرفت. شکی نیست که ایران از موقعیتی برتر در خاورمیانه برای توسعه روابط اقتصادی با عراق برخوردار است که با داشتن بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک با یکدیگر و ساختار‌های قومی یکسان دو طرف (استان‌های کردنشین) که به‌هم پیوند خورده است، می‌تواند شکوفا و پویاتر شود.

گفتنی است هدف‌گیری ۲۰ میلیارددلاری در حجم تجارت بین دو کشور ایران و عراق دیده شده است که اکنون بیش از ۱۲ میلیارد دلار است. علاوه‌بر تبادلات تجاری و اقتصادی طرفین و نزدیکی فرهنگ‌ها و قومیت‌ها در نقاط مرزی طرفین، شاهد توسعه گردشگری عتبات عالیات، به‌ویژه در ایام محرم و اربعین هستیم که نزدیک به دومیلیون زائر ایرانی عازم کربلا و نجف می‌شوند تا ایام سوگواری را زنده نگه دارند. این مسأله دقیقا از مواردی بود که در سفر اخیر دکترروحانی به عراق مورد توجه قرار گرفت و به این منجر شد تا حذف هزینه روادید برای ورود مسافران ایرانی به بغداد حاصل شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها