بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۰۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت:
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه این دولت هرگز فرصت مذاکره را از دست نداده و نخواهد داد، گفت: تا زمانی که مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده دارم، برای انجام مذاکره عادلانه، قانونی و عزتمندانه کاملاً آمادگی داریم تا مشکلات را حل و فصل نماییم؛ اما در عین حال حاضر نیستیم به اسم مذاکره کنار میز تسلیم بنشینیم.
تدبیر24»حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته شاهد تحرکات دیپلماتیک هم در کشورمان و هم در اروپا و سایر مناطق جهان بودیم، گفت: یکی از تلاش‌هایی که دولت یازدهم از ابتدا پیگیری می‌کند، این بوده که در عرصه سیاسی و توافقات احتمالی بن‌بست شکسته شود.

روحانی خاطر نشان کرد: مذاکراتی که در طول 8 سال قبل از دولت یازدهم جریان داشت، از گشایش چندانی برخوردار نبود و هیچ‌وقت به نتیجه ملموسی نمی‌رسید و بدخواهان ایران هر روز محدودیت و مضیقه جدیدی را علیه کشورمان ایجاد کرده و قطعنامه‌های جدیدی صادر می‌کردند به نحوی که در آن دوران 6 قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل علیه ایران صادر شد.

رئیس جمهور گفت: اولین اقدام دولت یازدهم شکستن بن‌بست سیاسی در عرصه بین‌المللی بود و دولت توانست همانطوری که وعده داده بود در ظرف صد روز، بن‌بست‌ها را کنار بزند و در این 100 روز به توافق ژنو، دست پیدا کردیم و به واسطه این توافق بن‌بست سیاسی شکسته شده و اولین توافق حاصل گردید و یکی از برکات این توافق حاصل شده این بود که پس از صد روز اول دولت یازدهم و در ادامه، ماهانه تا 700 میلیون دلار از پول‌های قفل شده، ملت ایران آزاد گردید و قیمت ارز کاهش یافته و مردم احساس رفاه بیشتری به دست آوردند.

روحانی با تأکید بر اینکه می‌توانستیم کمتر از یکسال بعد از توافق ژنو به توافق نهایی برسیم، گفت: عربستان سعودی و رژیم غاصب صهیونیستی تلاش زیادی به خرج دادند تا این کار به نتیجه نرسد، به نحوی که در جریان مذاکرات هسته‌ای کشورمان، وزیر امور خارجه عربستان و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هر روز به اروپا و بخصوص به وین و ژنو رفت و آمد می‌کردند تا توافق کشورمان را به تأخیر بیندازند و با چنین اقداماتی علیرغم اینکه در سال 93 آماده توافق نهایی بودیم، در شب آخر، آمریکا از آن عقب‌نشینی کرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت علیرغم همه فشارهای بدخواهان خارجی، خسته نشده و مصمم به راه خود ادامه می‌دهد، گفت: توانستیم در 23 تیرماه سال 94 روزی که به نام روز گفتگو و تعامل سازنده نامگذاری شده به توافق برسیم و یک توافق تاریخی با جهان انجام دهیم و این توافق در دیماه همان سال اجرایی شد و اولین ثمره و برکت این توافق این بود که صادرات نفت کشورمان از یک میلیون بشکه و یا حتی کمتر از آن به 2 میلیون و 800 هزار با میعانات افزایش یابد.

روحانی اضافه کرد: همچنین براساس این توافق بسیاری از پول‌های کشورمان آزاد گردید و کالاها و ابزاری که در گمرکات خارجی مسدود شده بود، اجازه ورود به ایران پیدا کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: براساس گفته رئیس گمرکات کشورمان در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق و کالا، برجام یک عامل بزرگ و مؤثر در زمینه مبارزه با قاچاق بود و امروز هم اگر مسایلی در این زمینه وجود دارد بخاطر مشکلاتی است که برای برجام بوجود آمده است.

روحانی تصریح کرد: برجام عامل مؤثری برای مبارزه با قاچاق بود تا دکان کاسبانه عده‌ای تعطیل شده و از اموال مردم سوء استفاده نشود.

رئیس جمهور با بیان اینکه از دیماه سال 94 تا سال 97 فرصت طلایی داشتیم که از توافق حاصل شده استفاده کنیم، گفت: آمریکا در اردیبهشت سال 97 بدون دلیل از برجام خارج شد و تصورشان این بود که یک روز پس از خروج آنها کشورمان نیز از برجام خارج خواهد شد و متعاقب آن همه تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان باز خواهد گشت.

روحانی اضافه کرد: اخیراً عربستان سعودی و نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کردند که آنها در خروج آمریکا از برجام نقش داشتند ضمن اینکه در این زمینه افراطیون داخل آمریکا نیز بسیار تأثیرگذار بودند. البته اقدامات آنها نشان می‌دهد که برجام چه داغ سنگینی بر دل صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه نشانده بود، ضمن اینکه آنها به خوبی فهمیدند که فعالیت‌های سیاسی دولت یازدهم و دوازدهم چقدر مؤثر بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه پس از خروج آمریکا از برجام، فرصتی به دنیا دادیم تا دو طرف بتوانند به تعهدات خود عمل کرده و طرف مقابل بتواند خلاء خروج آمریکا را پرکند، اظهار داشت: پس از خروج آمریکا از برجام یک سال صبر کردیم که بسیار راهبردی و تاریخی بود، البته باید توجه داشت که در این یکسال به اندازه‌ای که نیاز داشتیم، می‌توانستیم نفت بفروشیم. اینکه عده‌ای مطرح می‌کنند که لزومی داشت که یکسال برای نشان دادن واکنش علیه اقدام آمریکا صرف می‌شد، ظاهراً حافظه تاریخی ضعیفی دارند.

روحانی اضافه کرد: تا زمانی که برغم خروج آمریکا می‌توانستیم به اندازه نیاز خود نفت بفروشیم، به صورت کج‌دار و مریز با موضوع خروج آمریکا از برجام برخورد کردیم، اما از وقتی که به بطور کامل برای تحریم نفت ایران وارد عمل شدند بی‌تردید شرایط جدیدی نیز پیش آمد، لذا شرایط اردیبهشت سال 98 با اردیبهشت سال 97، متفاوت گردید و با توجه به شرایط جدید تصمیمات قاطعی را در خصوص کاهش تعهدات اتخاذ کرده و فرصت‌های 60 روزه‌ای برای انجام تعهدات به طرفین اعلام کردیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در فرصت 60 روزه اول اگر چه طرف مقابل تحرکاتی انجام داد، اما از نظر ما اقدام آنها به اندازه کافی نبود، لذا بعد از آن از دو تعهد دیگر خارج شدیم. در این فرصت تلاش‌ها و پیشنهادهای زیادی از طرف کشورهای مختلف مطرح و انجام شده است تا کاهش تعهدات خود را متوقف کنیم و آنها نیز در مقابل اقداماتی انجام دهند؛ اما پیشنهادات آنها از نظر ما متعادل و متوازن نبود و بدون تردید اگر اقدامات‌شان متعادل بود آن را می‌پذیرفتیم.

روحانی افزود: همچنان که بارها تأکید کرده‌ایم کاهش تعهدات کشورمان موقتی است و چنانچه آنها به تعهدات خود به طور کامل عمل کنند، قابلیت بازگشت به شرایط قبل از کاهش تعهدات‌مان‌ را داریم و چنانچه طرف مقابل اقدامات درست و متعادلی انجام دهد و آتش بس در جنگ اقتصادی حاصل شود، فرصتی ایجاد خواهد شد که با یکدیگر سخن گفته و به نتیجه برسیم و البته در این زمینه کشورهایی هم واسطه‌ هستند و مکاتبات و تماس‌هایی در حال انجام است و همه بدانند که هرگز فرصت مذاکره را از دست نخواهیم داد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کاملاً برای مذاکره عادلانه و عزتمندانه آمادگی داریم، اما حاضر نیستیم به اسم مذاکره کنار میز تسلیم قرار بگیریم، تصریح کرد: تسلیم را غیرجایز می‌دانیم و آن را ملت ایران و قانون اساسی نمی‌پذیرد، اما برای مذاکره عادلانه و محترمانه همیشه آمادگی داشته و الان هم آماده هستیم.

روحانی گفت: با کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان مکاتبه و تماس داریم اما تا امروز به نقطه مطلوب نرسیدیم چرا که پیشنهادهایی که داشتند، متعادل نبوده است، اما همچنان روند فعالیت‌های سیاسی را ادامه خواهیم داد و چنانچه به نتیجه نرسیم و فرصت 60 روزه دوم هم به پایان برسد، حتماً گام سوم را نیز برمی‌داریم.

رئیس جمهور خطاب به مردم ایران، گفت: همه مردم عزیز کشورمان بدانند که ما اهل لجبازی و دنبال جنگ و تنش نیستیم، اما در عین حال حاضر نیستیم زیر حرف زور برویم و در برابر قلدری تسلیم شویم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه امنیت خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز برای ایران بسیار حائز اهمیت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای امنیت سایر آبراه‌های جهان از جمله باب‌المندب و اقیانوس هند، تلاش می‌کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: تنگه هرمز از موقعیت بسیار مهمی برخوردار است و نه جای شوخی است و نه جای اینکه کشوری بخواهد مقررات بین‌المللی را در آن نادیده گرفته و برخلاف جهت و بی‌توجه به هشدارهای سپاه پاسداران که مسئولیت امنیت تنگه هرمز را برعهده دارد، وارد این تنگه شود.

روحانی اضافه کرد: مسئولیت اصلی حفاظت از تنگه هرمز و خلیج فارس، عمدتاً بر عهده ایران و کشورهای همجوار است و ارتباطی به دیگران ندارد و ملت ایران همواره حافظ خلیج فارس بوده است.

رئیس جمهور با تجلیل از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران در متوقف کردن کشتی متخلف انگلیسی، اظهار داشت: سپاه پاسداران شجاعانه و با قدرت کشتی متخلف انگلیسی را توقیف کرد، چرا که از همه دستورات و هشدارها سر باز زده بود و کار بسیار دقیق، حرفه‌ای و درستی در این زمینه انجام داده است و معتقدم که همه دنیا باید از سپاه پاسداران بخاطر امنیت خلیج فارس، سپاسگزار باشند.

روحانی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم کسی در خلیج فارس و تنگه هرمز بی‌نظمی کند، ما در عین حال به دنبال تنش و برخورد نظامی نیستیم و اقداماتی که تاکنون انجام داده‌ایم متناسب با تخلفات طرف مقابل بوده است، همچنان که در سرنگونی پهپاد متجاوز نیز واکنش انجام شده دقیق و حرفه‌ای بود و چنانچه باز هم تجاوزی به حریم کشورمان انجام شود، دو مرتبه همان پاسخ را در شرایط لازم خواهیم داد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال تنش و درگیری نبوده است، تصریح کرد: به دنبال ادامه تنش با برخی از کشورهای اروپایی نیسیتیم و چنانچه به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشند و از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کاهش تعهدات برجامی کشورمان با کاهش قیمت ارز و کالا در داخل همراه بوده و آن را به فال نیک می‌گیریم، گفت: امروز شاهد آرامش بیشتر در بازار، اقتدار روزافزون ایران عزیز و روحیه بالاتر و بانشاط‌تر ملت ایران هستیم. البته ملت ایران در همه صحنه‌ها حضور فعال و مؤثری داشته است و در یکسال اخیر علیرغم سختی‌ها همکاری و مقاومت بیشتری نشان داده که بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور همه جناح‌های سیاسی را به تلاش مضاعف برای ارتقاء روحیه امید در جامعه فراخواند و گفت: اگر چه انتخابات‌ را در پیش رو داریم، اما همه جناح‌ها را دعوت می‌کنم که توجه خاصی به شرایط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی کشورمان داشته باشند و وارد شدن در فضای انتخابات هنوز زود است و می‌توان آن را به روزهای منتهی به روز انتخابات موکول کرد. امروز توجه به منافع ملی بیشتر از هر موضوع دیگری در اولویت قرار دارد.

روحانی همچنین با تجلیل از اقدام ارزشمند دستگاه اطلاعاتی و قضایی علیه سیستم جاسوسی آمریکا و سیا طی روزهای اخیر، گفت:‌ دستگاه اطلاعاتی و قضایی کشورمان اقدام به جا و ارزشمندی را علیه سیستم جاسوسی آمریکا انجام دادند که ضربه مستحکمی علیه آنها محسوب می‌شود و این اقدام با ارزش نشان می‌دهد که وقتی همه با هم هستیم همه امور نیز بهتر پیش می‌رود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به دستاوردهای جوانان کشورمان در زمینه استارتاپ‌ها، گفت: در نمایشگاهی که در حوزه استارتاپ برگزار شده، شاهد فعالیت‌های بسیار ارزشمند جوانان بودیم و امروز از استارتاپ‌ها می‌توان در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه مبارزه با قاچاق می‌توان با شفافیت بهتر و به صورت مدرن‌تر با این معضل مبارزه کرد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه در حوزه مسکن تحرکات بسیار خوبی در سطح کشور آغاز شده است، اظهار داشت: وزیر مسکن و شهرسازی قول داده که در 2 سال باقیمانده از دولت دوازدهم، یک میلیون و 300 واحد مسکونی در سطح کشور احداث و یا تکمیل خواهد شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز در همه استان‌های کشور شاهد افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های بسیار بزرگی هستیم به نحوی که در استان خراسان شمالی، شاهد افتتاح پروژه با اعتبار 5 هزار میلیارد بودیم و برای 20 هزار میلیارد نیز تفاهم‌نامه امضاء گردید و در سایر استان‌ها نیز پروژه‌های بزرگ دیگری آماده افتتاح است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات دولت برای ساماندهی اوضاع اقتصادی و بازار، گفت: در این زمینه به این نتیجه رسیده‌ایم که برخی از اختیاراتی که در زمینه بازرگانی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بود، به وزارت صنعت، معدن و تجارت، برگردد؛ در این زمینه در شورای عالی اقتصادی به جمع‌بندی رسیده و مصوبه آن را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردیم و در این زمینه موافقت گردید که تمام فعالیت‌های بازرگانی در یک جا متمرکز شود و قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی همه اختیارات را در این زمینه برعهده دارد.

دکتر روحانی گفت: همچنین رهبر معظم انقلاب دستور دادند که در خصوص تنظیم بازار هم تلاش مجدانه‌ای صورت بگیرد که قطعاً این کار نیز انجام خواهد شد تا شاهد رفاه بیشتر مردم باشیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها