بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۲۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
دولت دوازدهم همچنان از کنترل قیمت سیب‌زمینی ناتوان است و این محصول با افزایش ۳۸۰ درصدی در یک سال اخیر، هم رکوردهای گرانی را درو کرده و هم آبروی مسئولان تنظیم بازار را برده است.
تدبیر24»منتقدین: سیب‌زمینی که در یک دهه اخیر  همواره یک محصول ارزان‌قیمت سر سفره مردم محسوب می‌شد، از اواسط سال گذشته رو به گرانی شدید گذاشت. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در کشور در تیرماه امسال به هر کیلو ۷۷۹۰ تومان رسید.

در نیمه دوم سال ۹۷ سیب‌زمینی از هر کیلوگرم ۳ هزار تومان بالاتر رفت و شب عید هم از ۳۵۰۰ تومان عبور کرد.




از ابتدای امسال هم موج دوم گرانی سیب‌زمینی شروع شد و در فروردین قیمت هر کیلو از این محصول به حدود ۵۷۰۰ تومان رسید و در ماه‌های بعد تا مرز ۸۰۰۰ تومان هم رسید.

در این مدت مسئولان دولتی، هر بار وعده می‌دادند که گرانی سیب‌زمینی مقطعی است و با عرضه محصول نقاط مختلف کشور، قیمت آن پایین خواهد آمد، ولی این وعده نافرجام بود.

مسئولان دولتی سپس متوجه بهانه دیگری شدند و صادرات سیب‌زمینی را دلیل گرانی آن عنوان کردند. به همین دلیل از ۱۵ فروردین امسال تصمیم به ممنوعیت صادرات این محصول گرفتند؛ اما این کار هم مانع گرانی آن نشد و حتی پس از ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی، قیمت آن با سرعت بالاتری نسبت به قبل، افزایش یافت.  

این مساله نشان داد که صادرات سیب‌زمینی دلیل گرانی آن نبوده است. این در حالی بود که ممنوع کردن صادرات سیب‌زمینی موجب لطمه به صادرکنندگان شد و آنها از ایفای تعهدات خود به کشورهای خریدار، بازماندند. به همین دلیل وزارت صنعت در اوایل خردادماه امسال، ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی را لغو کرد.

با این حال، با ازاد شدن صادرات سیب‌زمینی هم مجددا قیمت این محصول در بازار افزایش پیدا کرد و در خرداد و تیر قیمت این محصول رکورد زد و در برخی روزها تا ۹۰۰۰ تومان هم رسید.

اکنون در ماه پنجم سال به سرمی‌بریم و همچنان قیمت سیب‌زمینی بالا است و محصولی که سال‌ها به عنوان یک غذای ارزان‌قیمت سر سفره فقرا پیدا می‌شد امسال به یک کالای لوکس و گران‌قیمت تبدیل شده است.




نکته مهم آن که مسئولان دولت دوازدهم همچنان نتوانسته‌اند دلیل گرانی سیب‌زمینی را پیدا کنند؛ احتمالا ارزان شدن سیب زمینی هم از نگاه مسئولان دولتی، منوط به احیای وزارت بازرگانی است. این در حالی است که از آن هم اقتصاددان و همه‌چیزدان در دولت دوازدهم انتظار می‌رود حداقل قیمت سیب‌زمینی را حتی در نبود وزارت بازرگانی بتوانند کنترل کنند.

جالب آن که در دولت‌های نهم و دهم که همواره سیاست‌های اقتصادی آن مورد انتقاد دولت روحانی قرار دارد قیمت سیب‌زمینی نوسان اندکی داشت. دولتمردان فعلی بد نیست از مسئولان تنظیم بازار در دولت‌های نهم و دهم بپرسند که چطور قیمت سیب‌زمینی را کنترل می‌کردند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها