بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
هرگاه سخن از سینما به میان می آید هنر، خلاقیت، قوه تخیل، نوآوری، تکنولوژی، تکنیک و...مرزها را پشت سر می گذارد و اندیشه ها با فرهنگ های متفاوت بواسطه تصور در تصویر بطریق لذت بخش در همهٔ نقاط این سیاره بنمایش در می آیند به همین جهت سینما با اندیشه به روز و جهان شمول می تواند نقش مهمی را در انتقال فرهنگ و هنر و همچنین اقتصاد هر کشوری ایفا کند.
تدبیر24»با گذشت ۱۲۰ سال از قدمت «صنعت سینما در جهان» همواره سینما با پرداختن به همهٔ ابعاد زندگی بواسطه تصویر، فرم و محتوا و... دست نیافتنی ها را دست یافتنی نموده و در جذب مخاطب موفق عمل کرده است. در همین جهت چنانچه تهیه و تولید فیلم های سینمایی با موضوع های متنوع به عرض و طول زندگی به خصوص به لایه های زیرین جامعه و اجتماع به دور از سیاست زدگی و... نپردازد و بار فرهنگی و هنری نداشته باشد ضمن اینکه مخاطبین خود را از دست میدهد از دستیابی به سینمای روز جهان نیز باز می ماند. در دنیای امروز نقش مخاطبین در تعیین مسیر سینما از اهمیت بسیاری برخوردار است و نادیده گرفتن این مهم و اینکه مخاطبین هیچ نقشی نداشته باشند برای آیند سینما خطرناک است و در این قلمرو فضایی برای حضور و نموده استعدادها ایجاد نمی شود. اینکه در تعریف جهانی سینما صنعت است آنچنان پیچیده نیست، فقط کافیست مسیر تعریف شده در سیر تکاملی صنعت سینما را مطالعه و بررسی کرد و به نقش مخاطبین در اقتصاد صنعت سینما پی برد. همواره در صنعت سینما آمار فروش فیلم ها با در نظر گرفتن جمعیت کشور و تعداد مخاطبین و میانگین قیمت بلیت سینماها محاسبه و مورد ارزیابی قرار می گیرد. با یک بررسی کوتاه در سامانه جامع اطلاعات سالنهای سینمای ایران مندرج در وبسایت رسمی این سامانه با احتساب سالنهای بعضی از فرهنگسراها حدوداً سیصدو سی سالن سینما در کشور دایر می باشد و بر اساس آمار فروش بلیت سینمای ایران که به لحاظ وسعت هجدهمین کشور جهان و دومین کشور خاورمیانه بالغ بر هشتادو دو میلیون جمعیت است درمی یابیم که بسیاری از شهرها فاقد سالن سینما هستند و یا چنانچه در بعضی از شهرها سالن سینما دایر است از جهت امکانات رفاهی و تفریعی قابل مقایسه با سالنهای سینما در مجتمع های تجاری و پردیس سینماها که بیشترین آنها در پایتخت و نیز در بعضی از شهرهای بزرگ متمرکز می باشند نیست، و همچنین با بررسی تعداد فروش بلیت در سینماهای کشور به این نتیجه می رسیم که بیشترین درصد از کل فروش به پردیس سینماهای پایتخت اختصاص دارد.» این در حالیست که آمار سالنهای سینما در سراسر کشور بازگوکننده آن است که عموم مردم از مخاطبین سینما نیستند، و از سوی دیگر استقبال مخاطبین سینما از فیلمهای تولید شده در طی یک سال نشان می دهد که سینما حتی در مصرف داخلی موفق عمل نکرده است و عجیب ترین آماری که در هیچ یک از کشورهای دیگر جهان مشابعی ندارد این است که نودو دو دهم درصد فروش بلیت در سینمای ایران به تولیدات داخلی اختصاص دارد، در حالیکه رقابت در همهٔ  زمینه ها بخصوص سینما باعث نموده استعدادها، تبادل اندیشه ها، نوآوری و... می شود و در رشد، رونق و استقلال صنعت سینما تاثیر بسزایی دارد‌. با توجه به مواردی که اشاره شد چنانچه با چشم دوختن به گیشه سینماهای پایتخت و بعضاً شهرهای بزرگ با اکران فیلمهای صرفاً داخلی کم اثر با دیالوکهای شبه روشنفکری و یا دیالوک لمپنی و بظاهر کمدی که صرفاً به صورت مسٔله نهیبی زده می شود، با عبور کم رنگ و بی رمق از دغدغه های طبقه متوسطه جامعه که بخش عظیمی از جامعه را تشکل می دهند، سینما راه بسویی نمی برد و همین تعداد مخاطبین رفته رفته از سینما دل زده می شوند. از سوی دیگر ضرورت دارد در جهت توسعه زیر ساخت های صنعت سینما با جذب سرمایه گذار و اسپانسر خصوصی و غیر خصولتی با ساخت و تجهیز سالنهای سینما در شهرهای فاقد سینما که از مهمترین کمبودهای صنعت سینما بشمار می رود خون تازه ای به شریان اقتصاد سینما تزریق شود که نیاز امروز صنعت سینما است. همانطوریکه جذب سرمایه گذار و اسپانسر می تواند کمک حال بخشی از صنعت سینما باشد در نظر داشته باشیم که رُشد اقتصاد در صنعت سینما تنها گردش مالی داخلی که در واقع از این جیب به آن جیب گذاشتن است نیست و بلکه درآمد و ارز آوری از آنسوی مرزهاست که رونق و فرصت های شغلی بیشتری را برای عوامل و دست اندرکاران سینما بوجود می آورد، بدین جهت لازمه آن فیلمنامه با ژانرهای متفاوت و ساختار قوی، تاثیر گذار و... با دیدگاه جهان شمول می باشد.
با اشاره به اینکه سینمای خنثی بسیاری از مفاهیم و معانی سینما را گرفتار تعابیر و تفاسیر فرا واقعی می کند و از این رو خسارت جبران ناپذیری به هنر صنعت سینما وارد می شود این مطلب را پایان می رسانم.


فیروز قاسمی


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها