بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۰۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
یکی از بزرگ ترین جزایر جنوبی کشور ایران در خلیج نیلگون و آبی فارس، جزیره ی قشم است که از جاذبه های طبیعی، تاریخی، گردشگری و تفریحی بسیاری برخوردار بوده و همه ساله هزاران گردشگر و توریست پا به این منطقه ی رویایی و دیدنی می نهند.

تدبیر24»جزیره ی قشم علاوه بر تفریحات آبی مفرح و هیجان انگیز دارای جاذبه های تاریخی فراوانی ست که در این جا قصد داریم شما را با روستایی قدیمی و بسیار کهن که در طول سالیان دراز شاهد وقایع مهم تاریخی بوده است آشنا سازیم؛

روستای توریان در تور قشم جزء روستاهای بسیار سرسبز و زیبای جزیره ی قشم است. علت این سرسبزی و طراوات نیز به خاطر اقلیم خاص و موقعیت قرار گیری ویژه ی آن است. این منطقه به دلیل برخورداری از خاک حاصلخیز و مرغوب از نظر کشاورزی رونق خاص دارد و اکثریت مردمان روستای توریان به کار کشاورزی و باغداری پرداخته و باغات و مزارع آفتاب گدران و صیفی جات بی شماری در این منطقه وجود دارد. وجود نخلستاهای فراوان و درختان سر به فلک کشیده به روستای توریان نشاط و سرسبزی خاصی بخشیده است.

به گزارش سفر باتو ، همچنین مزارع آفتابگردان رونق فوق العاده ای به روستای توریان بخشیده و زیبایی های این منطقه را دو چندان کرده است. تماشای مزارع وسیع آفتاب گردان در یک روز گرم تابستانی زیر آفتاب داغ جنوب کشور در کنار نخلستان هایی که تا سقف آسمان پیش رفته اند خالی از لطف نبوده و بسیار مفرح و دل انگیز خواهد بود.

مسافرانی که پای به این منطقه گذاشته اند همگی بر این باورند که وصف زیبایی های روستای توریان با مناظر منحصر به فردش بسیار دشوار بوده و هر فردی باید با چشم خود به این منطقه آمده و از نزدیک آرامش، طراوت و نشاطی که در این محل جریان دارد را لمس کرده و حظ کافی را ببرد.

جدای از زیبایی های خاص روستای با صفای توریان که زبانزد خاص و عام است شما می توانید از بخش های گوناگون این دیار که هر کدام جداگانه جای تأمل داشته و بازدید از آن ها توصیه می-شود نیز دیدن نمایید.

گورستان روستای توریان جایی ست که قبری با نوشته هایی در وصف خاتم پیامبران رسول اکرم (ص) و امیرالمومنین علی علیه السلام در آن قرار دارد. این نوشته به خط کوفی بر روی مقبره ای سنگی حجاری شده است. قدمت و پیشینه ی سنگ قبر حجاری شده مربوط به سنگ تراشانی ست که یک قرن پیش در این روستا سکونت داشته اند.

تاریخچه و پیشینه ی روستای توریان

جزیره ی قشم روستاهای قدیمی و تاریخی بسیاری دارد و یکی از مهم ترین و جذاب ترین آن ها روستای توران است که در سی و یک کیلومتری جنوبی شهر قشم و در یک جاده ی فرعی به نام جاده ی قشم – باسعیدو واقع شده است.

روستای توریان از شمال با روستای خالدین، از شرق با روستای باغ بالا، از غرب با روستای تم سنتی و از جنوب با روستای رمکان همسایه بوده و در مرکز این چهار روستا قرار گرفته است به گونه ای که این چهار روستا آن را احاطه کرده اند.

از پیشینه ی این روستای تاریخی باید بگوییم که در زمان سلسله ی توران پادشاهان آن دوران برای امنیت، آسیب ندیدن و در امان ماندن از حمله ی مغول ها از میناب به سمت هرمز رفته و برخی در روستای توریان کنونی که مکانی دنج و آرام بود سکنا گزیدند.

اهالی این قبیله برای پاسداشت فرمانروای خود که نامش توریان بود این محل را توریان نامیدند. پادشاه توریان بعد از اقامت در این منطقه درصدد رونق بخشیدن به این دیار برآمده و اقدام به ساخت مسجد، حمام، بارگاه و غیره نمود.

ابن بطوطه در سفرنامه ی خود درباره ی روستای توریان و توران شاه چنین نوشته است: «تورانی که در این جزیره طویله نام شاهی دارد. در شش فرسنگی ساکن شده به نام مخلص یا توریان نامیده می شده است».

البته باید بدانید که در آن زمان روستای توریان کنونی دارای آب شرب و شیرین و همچنین فضایی سرسبز و باطراوت بود و علت ماندگاری گروه توریان نیز به دلیل موقعیت خاص این منطقه و مناسب بودن برای زندگی بوده است.

همان طور که گفتیم پادشاه توریان در این منطقه اقدام به ساخت مسجد نمود. جالب است بدانید که منبر این مسجد از جنس چوب مرغوب و آینه کاری شده بود. بعد از وقوع زلزله ای در این دیار مسجد به کل در زیر آوار مدفون گشت و بعد از چندین سال بر اساس کاوش های که توسط باستان شناسان صورت گرفت این منبر چوبی از زیر خاک بیرون آورده شد.

شما در کنار لذت بردن از دیدنی های طبیعی و دل انگیز روستای توریان می توانید از سایر بخش-های جزیره ی قشم که هر کدام به نوبه ی خود دارای جذابیت های ویژه و خاص خود می باشند نیز بهره¬مند شوید. از دیگر جاذبه های جزیره ی قشم می توان به جنگل های حرا، دره ی ستارگان، جزیره ی هرمز و غیره اشاره نمود.

در پایان قصد داریم به معرفی چند روستای دیگر جزیره ی قشم که جزء روستاهای قدیمی و تاریخی این دیار می باشند بپردازیم:

روستای شیب دراز در دهستان سوزا

روستای رمچاه در چهار کیلومتری سواحل جنوبی جزیره ی قشم

روستای کوشه در سی و هفت کیلومتری قشم

روستای لافت (روستای بندری)

روستای برکه، خلف نوزده کیلومتری قشم

خانه گربه‌های وان

از آنجایی که شهر وان در تور وان زمینی دارای گربه‌های خاص سفید رنگ با چشمان رنگی است، خانه گربه‌های وان نیز از جمله جاذبه‌های گردشگری وان به حساب آمده است و دوستداران گربه می‌توانند از این مکان بازدید کنند. گفتنی است این گربه‌ها در کنار دریاچه آبتنی کرده و شنا کردن در دریاچه را دوست دارند که از این نظر با سایر گربه‌ها متمایز هستند. قابل ذکر است به دلیل انقراض این نژاد از گربه‌ها، جهت نگهداری از آنان مرکزی با نام خانه گربه‌های وان احداث شد

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها